We weten sinds zaterdag de 15de dat ik zwanger ben van ons eerste kindje. 2 testen gedaan en waren positief. Nu ben ik gister bij de dokter geweest en die kon niet precies zeggen hoeveel weken ik zwanger ben omdat ik een onregelmatige cyclus heb, maar wijzelf denken ongeveer 5 weekjes. Nu heeft de dokter ook nog een test gedaan en die kwam weer uit op positief. De dokter heeft me ook laten bloed prikken en er stond op het aanvraagformulier `Prenatale Screening code 25 k`. Nu heb ik op internet opgezocht wat dat betekende en dat is om te testen of je kindje afwijkingen heeft of kans heeft op het Downsyndroom of om te kijken of je een meerling krijgt, maar nu komt mijn vraag: waarom zo vroeg in de zwangerschap? dat wordt meestal toch later in de zwangerschap gedaan? Misschien dat iemand mij/ons hier een antwoord op kunnen geven of dit ook hebben gehad zo vroeg in de zwangerschap. Wij mochten ook de verloskundige niet bellen dus daar ben ik ook nog niet geweest. Xxx Silke
ik zou het even checken bij de huisarts... checken voor een meerling is op zich nooit verkeerd denk ik. Maar voor hetzelfde geld heeft hij het verkeerd ingevuld...
Hoi Silke, Ik weet in ieder geval dat de combinatietest (de test waar jij het over hebt) bestaat uit een bloedonderzoek en een nekplooimeting (middels een echo). Die nekplooimeting moet rond de 12e week zijn (eerder of later kan niet ivm de grootte van het kindje en de betrouwbaarheid van het onderzoek). Vaak wordt dat dan meteen gecombineerd met het bijbehorende bloedonderzoek, maar wellicht dat jouw dokter dat bloed al meteen laat onderzoeken? Ik kan me namelijk voorstellen dat de termijn voor het bloedprikken niet uitmaakt, en dat die waardes nu niet veel (of zelfs helemaal niet?!) afwijken met de waardes over 7 weken? Ik denk dat het zo zit, maar ik kan me vergissen. Misschien dat iemand anders een beter antwoord heeft?!
Ja ik weet ook niet of die het bloed nu laat testen omdat mijn moeder altijd risico zwangerschappen heeft gehad. Zou ook kunnen natuurlijk niet ?
Ik zou een bellen naar de huisarts als ik jou was. Gewoon vragen wat nou precies de bedoeling is en waarom. Zelf kan ik enorm gaan piekeren over dingetjes die ik niet (of niet helemaal) weet. En dan is het beter om even te bellen en een duidelijk antwoord te krijgen dan je zorgen te maken.
Mijn vriend heeft toch maar even de dokter gebeld en het houd in dat ik getest ben of ik genoeg anti stoffen, op rode hond en geslachtziektes en meerlingen. Assistente zei dit waren standaard onderzoeken die je krijgt bij de dokter. Nou bedankt voor jullie advies, we zijn nu weer wat gerustgesteld.