Stress door mijn eigen moeder met borderline

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gelukje7, 8 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gelukje7

Gelukje7 Actief lid

10 okt 2011
    190
    0
    0
    Ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis
    #1 Gelukje7, 8 mei 2013
    Laatst bewerkt: 8 mei 2013
    Hoi allemaal,
    Ik heb goed nagedacht of ik hier wel iets moest plaatsen erover, maar ik vind het toch fijn om andere personen te horen.
    Ik ben op dit moment 12+3 wkn zwanger. Qua zwangerschap gaat het erg goed, wel heb ik diabetes wat behoorlijk pittig is.
    Mijn moeder heeft borderline. Waarschijnlijk weet iedereen wel wat dat is. Het probleem is dat ze ons als kind al talloze afscheidsbrieven, zelfmoordpogingen, scheldpartijen, manipulaties, zwartmakerij heeft bezorgd. Hierdoor is mijn jeugd en die van mijn 2 zussen behoorlijk pittig geweest. Maar goed, gelukkig ging ik al heel snel uit huis en ben ik nu ontzettend gelukkig en goed gesetteld met mijn vriend. Mijn moeder heeft periodes dat ze aardig is, en redelijk rustig. Het gaat wel ALTIJD over haarzelf, ze is ontzettend jaloers op alles en iedereen, maar goed, na zoveel jaren weet ik daarmee om te gaan. Helaas hebben we al vaker geen contact voor enkele maanden gehad omdat ze meer weer keihard de grond in had geduwd en omdat ik hier zelf door stresste had ik het contact verbroken.
    Nu ging het dus weer enkele maanden goed. Maar dan... me ma ging verhuizen. Stress en ze doet alles alleen, omdat ze totaal geen vrienden meer over heeft gehouden vanwege haar gedrag. Ze is gescheiden, gaat met niemand om dus alles komt op haar kinderen en schoonzonen aan. Ik vond het rot dat ik niet mee kon helpen met het meeste omdat ik dus zwanger ben EN werk, dus ik kon gewoon niet veel doen. Oh, dat vond ze totaal niet erg want 1 andere zus en schoonzoon hielpen al en dat was genoeg.
    Tot gisteren...
    Om een ontzettend klein discussietje waar ik eindelijk weer is tegen haar in bed gegaan, is de bom weer gebarst. Ik kreeg van alles naar me hoofd gesmeten que woorden. Ik moet naar een gesticht, ik ben een snotpin, het gaat alleen maar over mij, niemand hielp haar met de verhuizing blablabla. Het stomme is, dat ik juist nooit over mijzelf tegen haar praat, want als ik dat doe, komt er zo ruzie want zij vindt dat het altijd om haar problemen moet gaan en ik dien om te luisteren. Dus als ik een keer zeg dat ik het zwaar vindt met mijn suikerziekte walst ze daar zo overheen.
    Door die woorden van haar ben ik eigenlijk helemaal ingestort. Mijn vriend is super voor mij, dus dat scheelt maar ik zit nu serieus erover na te denken om echt het contact volledig te verbreken, want ik wordt gestresst door haar.
    Het is altijd negatief, altijd zwart in haar ogen.
    Borderline of niet, ze heeft ook nog een EIGEN persoonlijkheid en die ziet er niet echt mooi uit. Ik vind dat ik veel geduld heb gehad maar ook iemand met een persoonlijkheidsstoornis kan te ver gaan vind ik. Wat vinden jullie ? Moet ik aan mezelf denken en alle stress vermijden, of moet ik, omdat zij toevallig mijn moeder is, alles maar pikken tot ik zelf het niet meer weet?
    Graag jullie meningen
    Groetjes Gelukje7

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb zelf ook geen contact meer met mijn moeder en ik moet je eerlijk bekennen dat ik hier na de eerste weken écht de vlag heb uitgehangen. Zo ontzettend onwijs opgelucht dat ik was... Ik hoefde niet meer op mijn tenen te lopen, mij niet meer te verantwoorden en ik kon voor mijn gevoel eindelijk mezelf zijn zonder haar dramatisch negatieve gevoel altijd en die eeuwige slachtofferrol waarin ze zit.

Heel veel mensen twijfelen, maar voor mij was het de beste keuze ooit. Had ik geweten dat het zo bevrijdend had gevoeld, had ik het al eerder gedaan. Het is net alsof ik vervroegd vrijgelaten ben uit de gevangenis, in plaats van levenslang.

Er gaan overigens een hoop mensen oordelen (misschien krijg ik het hier ook wel weer over mij heen?) over wat hun vinden, doen en denken met het eeuwige cliché 'het blijft toch je moeder', en vinden jouw gevoelens te rigoureus etc. etc., maar het is een keuze die jij zelf maakt. Wanneer jij er echt voor 100% achter staat, moet je het gewoon doen.

Ik mis haar voor geen minuut.

3. Gelukje7

Gelukje7 Actief lid

10 okt 2011
    190
    0
    0

Ik vind het juist een hele dappere beslissing. Ik vind zelf, moeder of niet, je hoeft niet zo behandeld te worden! Ik heb net op andere forums bij borderline gekeken, en ojee als je daar iets over zei, kreeg je gelijk een hoop mensen (waaronder zelf ook borderlines) over je heen, want 'hun kunnen er niets aan doen, want ze hebben zon erge jeugd gehad etc etc' En inderdaad, wat je zegt, ook ik hoor vaak, het blijft toch je moeder. Dus dat houdt in dat mijn gezin compleet verwoest wordt door haar depressieve gedachtes en negativiteit? Ik weet het allemaal zo goed en voor mij is het eigenlijk al duidelijk dat ik het contact WIL verbreken, maar op een of andere manier lukt het me nooit. Dan zie ik mensen met lieve moeders en dan word ik zo verdrietig. Hoe heb jij de beslissing genomen? Duurde dat lang?

4. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Jeetje wat verschrikkelijk om dat allemaal mee te moeten maken van je moeder.

Ik zou lekker aan jezelf denken, probeer vooral psychisch afstand van haar te nemen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar ze heeft teveel macht over jou. Ik heb het gehad met mijn vader, hij hoefde maar 1 ding verkeerd te zeggen en ik was dagen van slag. Nu heb ik dat gelukkig niet meer, en dat scheelt een hoop onrust. Ik heb wel hulp gekregen van een psycholoog, want zonder haar had ik volgens mij nog steeds hetzelfde erin gestaan.

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Toen ik zeven jaar oud was, zat ik krantenknipsels van huurwoningen uit de krant te verzamelen en de 'prijzen' te vergelijken met mijn spaarcentjes van mijn verjaardagen. Op mijn vijftiende was ik (voor mijn gevoel ein-de-lijk) uit huis en toen heb ik t/m mijn achttiende het contact tijdelijk verbroken. Daarna heeft zij weer contact opgenomen (want dat doet ze écht altijd weer - en dan doet ze exact alsof er niks aan de hand is en er nooit iets fout is gegaan). Vervolgens heb ik vanaf mijn 23ste het contact verbroken en zijn we nu jaren later en ben ik dolgelukkig.

Ze probeert nog steeds contact met mij op te nemen, maar ik heb in samenwerking met de politie een contactverbod, ben verhuisd naar een onbekend adres, heb e-mailadressen & telefoonnummers geblokkeerd, geen contact meer (of minimaal) met andere familieleden en heb mijn sociale media afgeschermd voor haar. Sinds ze heeft gehoord dat ik zwanger ben, heeft ze mij nog 2x aan de telefoon gehad en had ik gehoopt dat ze bij was gedraaid, maar de doodsverwensingen en dreigementen kwamen weer en dat is gewoon onwenselijk. Ik vond het erg dat ze mijn kind nooit te zien zou krijgen en zat er eventueel nog over na te denken om ze eens kennis te laten maken omdat ik wéét dat ze een goede zorgzame oma is (ik heb broers/zussen met kinderen waar ze heel goed voor is) maar toen mijn vriend zelfs zei van: oh nee, moet ik dan ook mee? :( Had ik zoiets van: nee, we doen het niet. Vooral niet nadat ze mij in eerste instantie een fijne zwangerschap wenste en vervolgens riep dat ze wenste dat zij een miskraam had gekregen in plaats van mij.

(overigens doet ze tegen de andere kinderen net zo, alleen zij houden contact met haar aan omdat 'andere mensen zeggen...' ;) )

6. Lellebel35

Lellebel35 Niet meer actief

Afstand nemen! Leven voor je eigen gezinnetje.
    Mijn moeder heeft dan geen borderline, maar bij haar gaat het altijd alleen om zichzelf en om geld. Als het had gekund had ze haar eigen kinderen nog verkocht.

Ik heb na jaren mezelf weggecijferd te hebben haar 2 jaar geleden gedag gezegd en nog geen moment spijt gehad..
    Sterkte!

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik weet trouwens niet 'helemaal zeker' of mijn moeder borderline heeft. Ze is niet gediagnosticeerd en wil dat ook niet omdat ze nogal ouderwets is en denkt dat er ik-weet-niet-wat-voor-ergs-gebeurt wanneer iemand haar psyche onderzoekt. Overigens denkt ze zelf dat zij perfect is maar enkel altijd het slachtoffer is van andermans capriolen en wat al niet meer. Ik kan er een boek over schrijven - maar één ding is wel duidelijk: Ze spoort hoe dan ook niet :D

8. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Hier andere redenen tot geen contact, maar kies voor je eigen leven.
    Ik heb zoveel meer rust nu samen met mijn gezin.
    Ja het is je mama, MAAR jij bent/word ook mama en hoort nu voor je eigen kinderen te zorgen/kiezen.
    Jammer voor haar maar meid nu kiezen voor jezelf.

9. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat rot dat je moeder er eigenlijk nooit voor je is en juist voor extra stress zorgt. Ik weet ook niet of ik dat zou trekken...

Ik denk dat je voor jezelf een moet nagaan wat jij van je moeder wil en kunt krijgen. Dan niet vanuit de moeder die jij graag zou willen hebben, maar vanuit de moeder die ze is. Heb jij op bepaalde manieren ook nog plezier in het contact, vind je het belangrijk om met haar contact te hebben? Denk je dat ze een fijne/leuke oma zal zijn voor je kindje? Als je alle vragen 100% negatief kunt beantwoorden, dan zou het voor mij echt afgelopen zijn.
    Twijfel je nog over bepaalde dingen, of zijn er naast alle negatieve dingen ook nog leuke dingen aan het contact met je moeder, dan kun je het contact misschien een andere vorm geven. Afhankelijk waar je jezelf goed bij voelt. Het makkelijkste zou natuurlijk zijn als je er psychisch en gevoelsmatig totaal afstand van kon nemen, wat ze ook doet, maar dat is tegelijkertijd ook het moeilijkste eraan.

10. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik denk dat je zelf al antwoord geeft op je eigen vraag. Ja, het is toevallig je moeder en dat blijft ze ook, alleen kan je helaas je familie niet uitzoeken. Waar je als volwasse wél voor kan kiezen is de mate waarin je haar in je leven toelaat. Als het jou nu veel rust zou geven om (tijdelijk) geen contact meer te hebben dan zou ik dat doen.
    Doe wat goed is voor jou en je kind.
    Veel sterkte ermee, makkelijk zal het niet zijn.

11. Kiekeboe4

Kiekeboe4 Niet meer actief

Het is lastig om advies te geven. Het is een zeer beknopte omschrijven van jou hele jeugd/leven.

Alleen jij weet echt wat de juiste keuze is, diep in je hart heb je het antwoord.

Ik wil je in ieder geval zeggen dat je een hele lieve vriend hebt als ik het zo hoor en vast nog andere mensen die 100% achter jou staan en je steunen, ongeacht wat voor 'n keuze je ook maakt!

Knuffel!

12. Gelukje7

Gelukje7 Actief lid

10 okt 2011
    190
    0
    0
    Plezierige momenten? Hmm k zal je heel eerlijk zeggen dat ik niet veel heb. We wandelden vaak samen met de honden, dat is het. Maar zelfs dat was nooit relaxed want dan begon ze weer over haar zielige ik. Ze is al oma, maar ze doet er weinig aan. Ze zegt al gelyk dat ze nnoit wil oppassen en ze kan niet tegen gejammer. Daar kon ze bij ons vroeger ook niet aan. Me nichtje herkent haar amper, omdat ook me zus de ene keer meer contact geeft dan de andere keer. Plus ik denk dat mijn nichtje haar spanning op een of andere manier voelt. Verder kan mijn ma heeel af en toe een momentje hebben dat ze een moeder lijkt, door bv n smsje te sturen dat ze van me houdt. Maar dat vind ik niet genoeg. Niemand verdiend het om zo vernederd te worden.

13. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Owww ik krijg hier de kriebels van.. ondanks dat je het je moeder is en blijft zou ik het contact verbreken.. Ik zou mezelf zo nooit laten behandelen!!
    En borderline is gewoon vreselijk.. sneu dat ze het heeft, maar ze trekt jou mee in haar negatieve spiraal, bah..
    Nee ik zou me leven niet door haar willen verzieken..

Heb altijd gezegd je ouders hebben je gebracht tot waar je nu bent en voor je gezorgd en hard gewerkt, het leven is te kort om ruzie te maken, maar als ik dit lees...no way.. had dan geen kinderen genomen denk ik dan..

14. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Wat moet het heftig voor jou zijn.
    Borderline is inderdaad vreselijk en ik vind het moeilijkste om mee om te gaan ( vanuit mn werk).
    Ik kan vanuit mn werk nog zeggen; men kan er niets aan doen, zijn niet tot anders in staat, maar begreep heel goed dat er een groot verschil is tussen mijn kijk als professionel en daardoor wat op afstand en de kijk als familie die alles meemaken.
    Jij hebt nooit een moeder gehad, zoals je zou willen of zoals anderen wel hadden. van een dochter kan niet gevraagd worden het allemaal maar te accepteren, want jou is ook pijn gedaan.
    Daarom geef ik , misschien ook wel als professionel dit advies: hou de afstand die voor jou goed is. Jij hebt recht om je gelukkig te voelen. Zij zal daar niet aan mee werken en beter zal het niet gaan met haar of je nu contact houdt of niet. Dus kies voor je zelf... je hoort dochter te zijn echter heb je dat, als inkjet zo lees, nooit echt kunnen zijn.

15. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Waarom zou iemand je veroordelen?
    Ja het is je moeder, maar dat geeft haar het recht niet om jouw leven te verzieken en je in te perken.
    Soms moet je anderen voor het hoofd stoten om te zorgen dat je jezelf niet keihard voor het hoofd stoot ;)
    En dat vind ik ook voor jou gelden TS, leef je leven, zorg dat je happy blijft met je gezinnetje, en als je vind dat je moeder daar niet tussen past dan is dat zo.

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Fijn dat jij er zo over denkt! Ik kan je verzekeren dat lang niet iedereen zo denkt. Voornamelijk mensen uit dezelfde kerk als waar ik (voordat ik verhuisde) bij hoorde waar geuit werd: eert uw vader en uw moeder, waarbij ik uitroep: nee, ere wie ere toekomt. Er zijn gewoon zoveel mensen die vinden dat je alle kwetsingen maar moet tolereren enkel omdat die persoon je op de wereld heeft gezet.

Zelfs mijn moeder denkt zo. Het ene moment vind ze dat ik maar respect voor haar moet hebben omdat zij mij op de wereld heeft gezet en het moment daarop krijst ze keihard dat ik de wereld een plezier moet doen en zelfmoord moet plegen *insert-scheldpartij*.

Het is gewoon lastig om aan buitenstaanders de mislukte relatie uit proberen te leggen zonder dat men je zelf als boosdoener of aanstichter bestempeld. Bij mensen die ik niet ken (niet dichtbij genoeg sta) zeg ik gewoon dat mijn beiden ouders zijn overleden. Dat voelt voor mij een stuk beter.

17. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Ik geef je groot gelijk hoor meid....Is een heel moeilijke keuze maar je moet echt voor jezelf kiezen.
    Jij bent belangrijk je gezin is belangrijk..

Mijn moeder heeft ook borderline (niet officieel vast gesteld) maar ik heb heel ellendige dingen meegemaakt...
    Ze was vaak verdwenen waardoor ik dacht dat ze zichzelf wat had aangedaan ik deed regelmatig aangifte van vermissing en dan kwam ze naar een paar dagen weer ineens thuis zonder dat er iets aan de hand was zo nog meer vreselijk dingen..
    Toen ik begon met ons gezinnetje heb ik besloten haar niet toe te laten.
    Maar toen belande ik in zkh en dat hoorde ze via via en kwam ze ineens op bezoek. Toen heb ik me door me vriend over laten halen om onze dochter te bezoeken na de geboorte, nou daar had ik direct spijt van.
    Vanaf toen ook besloten dat ze niet meer in mijn huis komt niet meer in mijn veilige omgeving."
    Ze belt nu heel af en toe eens om te vertellen dat het met haar heeeeel goed gaat en dan hangt ze weer op.

Voor mij werkt dit het beste want contact met haar levert zoveel stress op dus dan liever geen contact.

18. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Hoi Hoi :)

Mijn moeder is 15 jaar lang zwaar alcohol verslaafd geweest. Ik heb de meest vreselijke dingen met haar meegemaakt. Mijn vader moest alles aanhoren. Ze hebben samen een zaak dus scheiden zat er voor mijn vader niet in. De familie geloofde ons niet, want ze was toch zo lief altijd.. ja buitenshuis. Anders was het een rot mens. Toen ik 14 was is ze de 1x opgenomen geweest, toen ging het even beter. Na 3 maanden was het al 5x erger als dervoor. Opnieuw geloofde de familie ons niet.. Toen ik 16 was is ze 4x in het zelfde jaar opgenomen geweest. Toen schreef ze brieven aan haar psych waarin stond dat IK en mijn vader ( niet haar 3 andere kinderen ) hiervoor zorgde. Een halfjaar voor mijn 16e verjaardag draaide ze echt volledig door, ze gooide met frietvet op mijn zus! Ik heb haar toen ook echt fysiek pijn gedaan, dat blauwe ook stond haar beeldig. Enkele dagen later kwam de HA en die verkocht ze een klap waardoor ze onder politie begeleiding werd opgenomen. Daar heeft ze 6 maanden gezeten. 6 heerlijke rustige maanden. Het weekend na mijn 18e verjaardag mocht ze naar huis komen, die dag ben ik naar mijn vriend gegaan en nooit meer terug gegaan. Het ging beter tussen ons als ik haar niet meer iedere dag zag.

Achter mijn rug hoorde ik verhalen over hoe mijn vriend zogezegd mij verbood om terug thuis te komen wonen e.d. In augustus 2012 is de bom opnieuw gebarsten. Mijn nicht haar welzijn was belangrijker voor haar dan ik was. Ik heb haar niet meer gezien/gehoord tot 14 maart dit jaar. Nu ze weet dat ik zwanger ben, ben ik weer nr 1. Ik hou haar bewust op afstand. Ik heb nooit wat voor haar betekend en zal dat ook nooit doen. Als ze maar kan pronken met haar kleindochter. Never nooit dat mijn dochter bij haar gaat zijn zonder mij.

En als ik kon schrapte ik haar volledig uit mijn leven, maar ik heb zijn schatten van broers en zus dat ik hun dan ook zou missen. :(

Dus mijn advies: DOEN!

19. Gelukje7

Gelukje7 Actief lid

10 okt 2011
    190
    0
    0
    Lieve allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Wat erg om te lezen dat het vaker voorkomt. En als ik jou verhaal lees banbi93 krijg ik kippenvel. Dan valt mijn ma nog mee. Ik moet zeggen d.t ik nu veel rustiger ben, mede door jullie reacties. Ik moet me niet meer drukmaken om r, want dat heb ik ak te vaak gedaan. Ze zit weer in haar donkere periode dus dan weet ik dat er vroeg of laat weer iets gaat gebeuren, zoals haar zogenaamde zelfmoordpogingen die toch nooit lukken. Ik weet wel, dat ze gewoon kei egoistisch is, ondanks haar borderline. Ik laat het gewoon maanden rusten, en als ze weer contact opneemt ga ik zeker goed nadenken of ik dat wel wil. Miss maakt dit kindje mij zo sterk dat ik het voorgoed afkap. Plus als zij bereid is bijna mijn hele zwangerschap te missen, moet de beslissing eigenlijk niet te moeilijk voor me zijn.
    Hopelijk hoor ik niets meer van haar voorlopig want ik ga nu is aan mn gezinnetje denken.

20. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Gelukje ik had ook pas de kracht om haar volledig te negeren toen ik mijn eerste kindje mocht krijgen...

Zoiets is ook niet makkelijk

Deel Deze Pagina