Hallo, Ons meisje is nu 4 weken oud. We zijn ergens achter gekomen: Door korte nachtjes, veel wandelen (dus minder rust), iets minder melk, meer huilen, stress daardoor en dus weer minder melk, is mijn borstvoeding sterk verminderd. Ik neem nu meer rust en vermijd stress maar het is nog niet terug op het oude niveau. We moeten 1 a 2 keer bijvoeden per dag. Ik ben bang voor tepel/speenverwarring en dat ze haar best niet meer doet aan de borst. Ik kolf af en toe maar wil niet teveel kolven want dan is er niet genoeg voor de voeding voor ons meisje. Wat kan ik naar rust en goed eten/drinken nog meer doen om de borstvoeding weer op gang te helpen en moet ik me zorgen maken om speen/tepelverwarring? Ohja en krijgen ze bij alleen sabbelen ook wel iets binnen van melk (klein beetje natuurlijk)? In de kraamweek was de melk echt fantastisch!
Hoi, Waar leidt je uit af dat je minder voeding hebt? Hoe groeit en plast je kindje? Soms lijkt het zo, maar is het niet noodzakelijk ook echt zo! Bijvoorbeeld wanneer je minder stuwing ervaart (je borsten zijn afgestemd op vraag en aanbod) of je kindje heeft een ander ritme. Wanneer je vermoedt dat je productie minder is, neem dan inderdaad rust zoals je doet. Kijk of je 2-3 dagen voor je kindje kunt uittrekken met veel huid op huid, dicht bij elkaar zijn, reageren op wakker worden etc. Je regelt nu eigenlijk zelf regeldagen! Voedt je kindje wisselend aan beide borsten per voeding. Dus kijk hoe ze drinkt: worden de pauzes langer dan het slikken, dan wissel je naar de andere kant. Je kunt meerdere keren per voeding van kant wisselen. Door te wisselen stimuleer je je lichaam tot het aanmaken van meer melk en je geeft je kindje voldoende gelegenheid om haar voeding tot zich te nemen. Na het voeden even met de hand na-masseren. Laatste beetjes eruit kolven zeg maar. Dit kan zomaar oplopen tot 30-40 cc nadat je kindje heeft gedronken. Wanneer je hier handigheid in hebt, kun je ook makkelijk tussen de voedingen door kolven. Je hoeft niet bang te zijn dat je door kolven minder voeding hebt wanneer je kindje wil drinken. Het kan zijn dat ze even wat meer moet stimuleren (aanzuigen) tot het eerste toeschietreflex, maar je voeding wordt vanaf dat moment actief omgezet uit bloed en aan je kindje gegeven. Geen nood dus! En inderdaad: hoe meer signaal (drinken of kolven) hoe meer melk wordt gemaakt. Wanneer je je zorgen maakt over je productie is dit het moment om aan te pakken, dus goed dat je het vraagt! Succes!