Hallo Dames, Vroeg mij af of iemand zich hierin herkent of misschien tips heeft. Op dit moment werk ik op kantoor waar ik 10 per dag zonder pauze werkzaam ben. De hele dag krijg zijn er prikkels om mij heen (telefoon, mensen, geluid, vragen). Ik ben nu bijna 8 weken zwanger en ik merk dat ik niet meer tegen deze prikkels kan. Ik ben kort af en emotioneel. Mijn stress niveau stijgt met de minuut en ik kan dit niet onder controle houden. Ik irriteer me aan alles en iedereen. Ben ook heel erg moe. Minder werken per dag is geen optie, vooral niet in aankomend vakantie seizoen. Ook krijg ik geen verlof meer tot september. Ik ben geen aansteller maar het lijkt wel of elk moment de bom uit kan barsten. Thuis gaat het stukken beter! Sta nu op het punt om mij bij de volgende aanval ziek te melden, ben als de dood voor een 2e miskraam. Wat raden jullie aan? Of zal ik eerst een afspraak bij de HA mAken?
Een gesprek met je leidinggevende kan misschien helpen. Leg het verhaal wat je hier schrijft aan haar voor.
Dankjewel Poeliewoepi. Heb ik gedaan. Het enige wat ze nu kan vragen aan de planning is toch kijken of er ruimte is voor verlof. Maar dit schijnt erg moeilijk te zijn. Daarom vraag ik me af of ik niet beter naar de huisarts kan gaan.
Allereerst heb je recht op pauze, zwanger of niet. Dat is de wet dus ik zou dit echt even bespreken met je leidinggevende. Daarnaast kan het zijn dat je je beter gaat voelen rond 12-13 weken. Dat hoeft niet, maar uit eigen ervaring; bij mij ging het qua emotie en vermoeidheid vanaf week 13 echt veel beter. De huisarts kan hierin niet zoveel he? Zijn adviezen kan je werkgever gewoon naast zich neerleggen, hoe stom dat ook klinkt. In dit geval zal je een gesprek moeten aanvragen bij de bedrijfsarts. Die arts kijkt eventueel wel naar geschreven aanwijzingen van je huisarts
Zoals gezegd pauze heeftbiedereen rechtbop En zelfs als zwangere heb je 1/8 deel van je werkuren recht op extra pauze! Vind beetje jammer dat de werkgever zich vd domme houden! Je hebt veel meer rechten dan je denkt! Ook dat je niet minder kunt wrrken is complete bullshit! Als jij niet meer kunt dan houdt het op, wat anders? Dood neervallen? Jij kunt gewoon aangeven dat door zwangerschap het nu even niet meer kan. Je leiding moet dit accepteren en je dan ziekmeldm. De de bedrijfsarts gaat dan iom jou bekijken hoe wel en wat niet kan. En as je je na tal van weken beter voelt kun je weer meer gaan werken Je staat in je recht! Laat je niet afschepen met komend seizoen kun je niet minder werken... Jij in ziektewet, jij loon, en je werkgever?? Die krijgt dat geld weer van uwv! Kost hem niks
Oei jeetje..Je hebt gewoon recht op pauze. Weet dat t moeilijk is dat had ik ook met mijn baan maar je moet nu wel een beetje aan jezelf en de baby denken. Stress is gewoon niet goed. Zeker als je zwanger bent heb je recht op bepaalde pauzes en werktijden. Weet je leidinggevende dat je zwanger bent? Dit maakt t wel makkelijker te begrijpen. Tis niet de bedoeling dat jij je te pletter werkt met alle gevolgen van dien. 't word alleen maar zwaarder. Heeft niks met aanstellen te maken. Door het gepush van de arbo arts heb ik me wel te pletter gewerkt waardoor ik uiteindelijk me weken ziek gemeld heb.
Wat fijn, jullie reacties. Ik voel me door jullie echt begrepen. Ik ga het deze komende week aankijken en anders neem ik inderdaad contact op met mijn leidinggevende en zal ik aangeven dat ik graag wil kijken met haar naar een andere oplossing. Mijn teamleidster weet al dat ik zwanger ben gelukkig, maar misschien is het sowieso goed om even contact met haar op te nemen morgen.