Stress en zwanger worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door willemijntjes, 3 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. willemijntjes

willemijntjes Niet meer actief

Ha mensen,

Ik heb een vraag. In ronde 10 met 1 zwangerschap (mk) achter de rug in ronde 1 denk ik wel eens: heb ik te veel stress? Kan dat van invloed zijn op het uitblijven van een zwangerschap, en hoe werkt dat dan?
    Je gaat natuurlijk aan alles denken, maar ik ben bewezen vruchtbaar. Ik heb echter ook wel echt een stressvolle baan. Alleen: dat is zo gewoon geworden onderhand dat ik dat als normaal ben gaan beschouwen.
    Mijn vraag is dus eigenlijk: hoe werkt dat met spanning en de vruchtbaarheid? Is je eitje dan niet goed? Maak je te weinig hormoon aan waardoor je niet vruchtbaar bent? Of ben je te krampachtig waardoor een evt bevrucht eitje niet innestelt?
    Mijn cyclus is uber regelmatig. Kan het dan toch invloed hebben op mijn vruchtbaarhied? Ik kan er nl niet veel aan doen en het zal voorlopig ook niet minder worden.

W.

2. NinaD

NinaD Niet meer actief

Hoi,
    Ik heb hierover een stukje geschreven bij de club "2012". Deze kun je vinden onder clubs boven aan elk pagina.

Hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes, N

3. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik zou niet weten hoe het werkt, maar ik weet wel dat toen ik nog geen vaste baan/uitzicht had op een baan, dat ik niet eens ongesteld werd. Ik bleek een soort van PCOS the hebben. Zelfs medicijnen hadden geen effect op mijn lichaam.
    Maar het moment dat ik een vaste baan/contract had getekend, en dus meer rust in mijn leven kreeg. Leek mijn cyclus zich spontaan te herpakken en had ik geen medicijnen meer nodig.

Ook in de maand dat mijn opa overleed, merkte ik dat mijn cyclus vanslag was. Dus op een of andere manier heeft stress (ookal voel ik dat zelf niet zo) een enorme inpact op mijn lichaam.

Helaas heb ik vorig jaar een miskraam gehad, maar nu ben ik weer zwanger en moet de laatste loodjes nog. Toevallig ben ik wel zwanger geraakt in de maanden dat ik er het minst mee bezig was. dwz. ik dronk bijvoorbeeld nooit alcohol, omdat ik zwanger wilde raken, maar omdat ik toch zoiets had van, het zal deze ronde wel niet raak zijn, dronk ik een paar glaasjes. En je zult zien dat net juist die maanden mijn vruchtbaarheid het beste was.

Het is alleen heel moeilijk om je lichaam/brein die kant op te sturen. Je kunt wel zeggen, je moet er niet te veel mee bezig zijn, maar dat kun je niet op commando. Dus in ieder geval veel sterkte en probeer het toch zoveel mogelijk naast je neer te leggen en te ontspannen!

4. willemijntjes

willemijntjes Niet meer actief

hey Nina,

dank, een mooi stukje tekst. Yoga, ja daar geloof ik zeer in. doe ik te weinig de laatste tijd, maar het is sowieso goed en heel lekker vind ik.

en Miepens: ik ben eigenlijk helemaal niet zo met zwangerschappen bezig. natuurlijk denk ik er elke dag wel even aan, maar het is nog geen obsessie. als in: dat ik moet moet moet, en dat ik verdrietig word als ik inobgesteld word. ook niet echt eigenlijk. maar ik heb t wel heel druk op t werk en ik ben daardoor niet volkomen at ease. of heel gelukkig, wat nu meteen heel heftig klinkt, maar dat bedoel ik zo: ik ben soms snel van slag wanneer iets tegenzit. maar ik weet niet of dat stress is of gewoon mijn humeur die me in de steek laat.
    nu ja. ik zal weer eens wat vaker yoga gaan doen, en verder wacht ik maar af.

dank en succes enzo!

Deel Deze Pagina