Diabetes en zwangerschap ervaringen gezocht.

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door AngelSterre, 29 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Ik ben op zoek naar dames/meiden die zwanger zijn/zijn geweest en diabetes type 1 of 2 hebben.

Ik zit vol met vragen en maak me nu al druk terwijl ik nog niet eens zwanger ben.
    Helaas gaat het hier niet vanzelf en zitten we nu in een IUI traject.

Vanwege de wens om zwanger te worden heb ik sinds 4 weken en
    Cgm (continue glucose monitoring) sensor.

Het afgelopen jaar ben ik steeds bezig geweest met de diabetes om mijn waarden goed te krijgen. Overgestapt op insuline en mei dit jaar overgegaan op een insuline pomp. Daarbij hield ik de streefwaarden voor een zwangerschap aan. En dat ging heel goed, had prachtige waarden. (hba1c was de laatste keer 5.7)
    Vorige maand zijn we gestart met IUI en daarom ook meteen gestart met een sensor. Alleen ik ben inmiddels in staat om de sensor de deur uit te gooien want sinds ik op de sensor zit gaan mijn waardes alle kanten op behalve de goeie.
    Het is fijn dat de sensor me waarschuwt wanneer m'n waardes te laag dreigen te worden en overdag gaat het gelukkig redelijk al zit ik vaak aan de lage kant (om de 2 uur eten is niet mijn sterkste kant)

Maar de nachten zijn een regelrechte ramp.
    Voor de sensor zat ik nuchter steeds tussen de 5.0 en de 6.5 met heel af en toe een uitschieter (die ook te verklaren was, hogere waarde bij het slapen gaan of laat gesnoept/gegeten)
    Maar de afgelopen 4 weken niet een keer goede nuchtere waardes gehad. Steeds een 7.0 of hoger, veel hoger. Met vanochtend het toppunt een 8.5.! (en ik weet dat voor een diabeet dat nette waarden zijn maar wil het graag goed doen juist al voor de zwangerschap)
    Nou geeft die sensor een alarm als ik te laag dreig te komen, maarja als ik slaap hoor ik dat blijkbaar niet of iig niet bewust. Ik druk het alarm dus soms weg en een andere keer meet ik wel en loopt de sensor niet gelijk bv sensor geeft aan 4.9, bloedglucose geeft aan 6.5. De sensor heeft natuurlijk ook een kleine afwijking (half uur vertraging) dus voor het slapen kalibreer ik altijd een keer extra. Zodat de sensor gelijk loopt met de glucose waarden van de vingerprik. Gisteravond bleef de sensor echter afwijkende waardes geven. Waardoor de pomp dus vannacht een paar uur gewoon helemaal geen insuline heeft gegeven. Let wel, ik heb voor de sensor al een hele tijd geen nachtelijke hypo's gehad. Ook de sensor metingen komen niet onder de 4.5 snacht's maar de sensor geeft al een pompstop bij +- 5.5. En dat zou prima zijn. Maar de laatste dagen wil de sensor niet gelijk lopen. ik kalibreer met bv een 6.4 de sensor neemt dat wel over maar tien minuten later krijg ik al een melding laag alarm pomp-stop. Sensor geeft dan aan dat ik op 5.4 zit. wat dus niet klopt. Maar er is ook niet echt een pijl op te trekken want het ene moment loopt ie 2 punten voor en tien minuten later loopt ie alweer een punt achter.
    Het vervelende is dat die afwijking is toegestaan. Maar hoe ga ik dat straks tijdens de zwangerschap doen?? Lijkt me niet de bedoeling dat ik structueel te hoog blijf zitten.

Morgen spreek ik als het goed is de diabetesverpleegkundige weer en hopelijk heeft die inmiddels contact gehad met de leverancier van de sensor. Das ook zoiets ze zijn gewoon al weken niet bereikbaar terwijl er tegelijk met de start van de sensor een nieuwe software update voor was en niemand in het ziekenhuis weet dus precies hoe we die alarmen kunnen aanpassen zonder risico op hypo's.

Maar ik ben er inmiddels zo klaar mee dat ik het liefst die sensor niet meer draag vanwege die nuchtere waardes. Ik ben zo ontzettend bang dat de IUI ( vorige week donderdag de 2e gehad) gaat mislukken door die hogere nuchtere waardes. Mijn vingers beginnen steeds meer op gatenkaas te lijken door het vele meten omdat de sensor er om vraagt. Morgen moet ik een nieuwe sensor plaatsen maar ik denk erover om even een weekje te wachten om te kijken of ik m'n nuchtere waardes dan wel weer netjes omlaag krijg.
    Of dat het misschien toch door de pregnyl komt, dat door de hormonen mijn lijf denkt zwanger te zijn en daar nu al op reageerd?
    Pfft ik wil het zo graag goed doen maar op dit moment het ik het gevoel dat ik de controle kwijtraak.
    En zo loop ik tegen meer dingen aan momenteel. Ik heb namelijk ook last van een trage maaglediging waardoor ik 2 uur na een maaltijd nog te hoog zit en pas na 3 uur ga zakken. Dus als ik na 2 uur wel goed zit kom ik uiteindelijk nog te laag uit maar hopelijk is dat op te lossen door met de basaal te gaan spelen.
    Ik weet niet wat ik hier precies mee wil bereiken, denk m'n hart luchten.

Als je die hele lap tekst gelezen hebt wil ik je iig bedanken voor het lezen;)

p.s ik heb dezelfde lap tekst ook op het forum over diabetes geplaatst maar denk dat er hier meer mensen zijn met ervaring aangezien dat forum nogal stil is en maar 1 pagina gezinsuitbreiding heeft er ook weinig info over te vinden is.

2. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Goedemorgen,

Je verhaal is deels herkenbaar.
    Voor de zwangerschapswens had ik ivm diabetes type 2 voldoende aan metformine, maar na overleg met de internist moest ik eerst over naar insuline voor ik überhaupt mocht stoppen met de pil. Daar ben ik voorjaar 2012 mee gestart. Heb echter geen pomp. Waardes moesten redelijk stabiel zijn en zodra ik zwanger zou zijn, moest ik me meteen melden. Dat heeft een hele tijd geduurd (zie onderschrift), maar dat had niets met de diabetes te maken. Mijn hba1c werd regelmatig gecontroleerd en zat tussen de 5,5 en 6.

Uiteindelijk was de eerste iui raak en sindsdien heb ik wekelijks contact met de diabetesverpleegkundige en sta ik onder controle bij zowel internist als gynaecoloog.
    En de waardes zijn af en toe ronduit merkwaardig. Denk je net weer een patroon te hebben gevonden, werkt het toch weer anders.
    Heb nu sinds twee weken een sensor, omdat de waardes schijnbaar met name in het derde trimester alle kanten op lijken te gaan. En het is aardig om te zien wat de trend is en ik weet ook dat het geen vervanging is van de meter, maar de afwijkingen zijn soms behoorlijk, zowel naar boven als naar beneden. Zo blijft 'ie piepen als het lager wordt bij 4.0, 3.1 en op een gegeven moment gaf 'ie 2.6 aan. Werkelijke waarde was toen 4.2. Best vervelend en paniek om niks. Zo ook aan de bovenkant, de waardes die de sensor meldt, zijn hoger dan de werkelijke waarde.
    Maar ik blijf ondertussen wekelijks contact houden met de diabetesverpleegkundige en daarnaast de internist. Ze zullen me goed in de gaten houden, dus dat helpt.

Ik denk dat het belangrijk is dat je niet te veel schommelt, omdat dat niet goed is voor het kindje. Hoge waardes zijn dat evenmin.
    Maar ik denk niet dat een hoge nuchtere waarde het ontstaan van een zwangerschap tegenhoudt, maar ik ben natuurlijk geen arts.

Je hebt al pregnyl gespoten, dus ook al de iui gehad?
    Hormonen doen rare dingen met je lijf en mogelijk ook met je waardes.
    Wanneer mag je testen?

3. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Bedankt voor je reactie!
    Ja de IUI heb ik afgelopen donderdag gehad mag 8/9 december testen.

Vannacht is de sensor helemaal gestopt met werken en prompt wordt ik wakker met een 5.9. Dus voor nu de sensor even afgedaan en ik wacht op bericht van de diabetesverpleegkundige.
    De laatste sensor had ik ook op donderdag geplaatst en vanaf dat moment ook heel wisselende waarden dus waar het precies aanligt heb ik geen idee van. Maar als het van de hormonen komt valt er weinig aan te doen geloof ik.
    De gemiddelde (dag)waarde ligt gelukkig nog steeds tussen de 6.0 en 6.6

Die afwijkingen van de sensor zijn erg irritant ja. Vooral lastig omdat de afwijking is toegestaan, maar je daardoor soms toch niet op tijd bent om een hypo te voorkomen. Bv zondag kreeg ik een alarm bij 5.5 en bleek ik op dat moment al op 3.4 te zitten. En het gewoon niet voelen aankomen. Ik voel het soms pas als ik echt laag laag zit. ;)

Deel Deze Pagina