Hallo allemaal, Ik heb tijdens mijn zwangerschap de eerste 3 maanden behoorlijke stress gehad. Ik werk in de zorg ik moest toen ik net zwanger was toevallig heeeel veel werken achter elkaar, en jullie weten vast wel hoe zwaar het werk in de zorg is, ook kwam daarbij kijken dat mijn contract afliep en ik niet wist of die verlengt ging worden dus die stress kwam er ook nog bij. Ik kon op een gegeven moment ook niet helder meer nadenken door alle stress en functioneerde daarom ook niet meer, ik moest zoveel werken bijv: van 3 tot 23 en dan de dag erna weer van 7 tot 16. Zodat ik ook niet helder meer na kon denken. Uiteindelijk mede door de bezuinigingen etc is mijn contract niet verlengt. Weer stress en veel verdriet. Ik kwam thuis te zitten en kreeg een ww uitkering. Ik baalde van de situatie maar had daarna wel rust, soms wel weer wat verdriet omdat je verdrietig bent over de situatie. Nu vroeg ik me af wie heeft nog meer stress gehad voor, tijdens de zwangerschap en hoe is jullie kindje geworden? Qua gedrag, gezondheid etc op latere leeftijd. Ik lees op internet namelijk allemaal nare dingen over stress.
ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap. MAar wat een rot nieuws over je baan. Ik kan je maar 1 tip geven, ga genieten van je zwangerschap en lees niet te veel op internet daar krijg je al gedragsgestoorde kinderne door het drinken van cola light enz!
Dat sowieso niet! Google verergert de onzekerheden (vind ik) Beste is bij onzekerheden het bij je vk/gyn aan te geven. Ik hb google verbannen wat betreft zoeken voor dingen die met zwangerschap/baby te maken hebben.
Meid ik heb heel veel stress gehad in mijn zwangerschap met schulden en een hele slechte relatie en werk wat ook nog es heel veel stress op leverde. Dus echt veel te veel stress. Maar heb een gezonde zoon gekregen. Die altijd vrolijk is nooit ziek en verder met alles tussen de lijntjes zit dus heerlijk gemiddeld. Niet meer googlen dat levert ook stress op. ps zoonlief is inmiddels bijna 6 komt goed meid
Bij mn eerste zwangeschap vergelijkbare situatie met werk gehad. onregelmatig veel meer uren dan bedoeling en dan nog eens nachten tussen de gewone diensten door ik was ook op. net nieuwe baan wou niet zeuren was blij dst mn zw geen probleem was. BI gekrege met 13 weken 2x pw fysio. enzwaar over mn grenzen gegaan omwille mn baan. uiteindelijk na 2mnd proef toch erui. inkomen nog maar 450 ww ipv 1300 loon ( had te maken met baan ervoor en tussendoor even geen baan dus gemiddelde zakte veel omlaag) dus stress stress stress.. en ik dacht dst t nooit goed ging komen allemaal.. Toen nog rugklachten andere woning moeten zoeken ivm baan verlies.. Dochter was vanaf begin een supermakkelijke baby sliep door na 10 dagen. nooit ziek. heel slim en loopt echt met alles voor... ze is een pittige dame dat wel maar als we goed consequent zijn niks aan de hand. vind echt dat wij niet mogen klagen. pas toen ze bijna 2 werd ivm fase peuterpubertijd dacht ik weleens pfff dit is heftig.. maar verder is ze vooral een slim vrolijke lachebek. ondanks dat wij momenteel toch weer aardig wat stress hebben om dingen..
Geen google, maak je jezelf alleen maar gek mee. Onze 1e zwangerschap was ook totaal niet onbezorgd, met 4 weken zwangerschap mn schoonzus verteld dat we een kindje kregen, met 8 weken zwangerschap haar naar 't ziekenhuis gebracht omdat ze flinke koorts had tijdens haar chemokuren. Met 12 weken de echo aan haar sterfbed laten zien en met 16 weken zwangerschap heeft mijn man zijn oudste zus naar 't graf gedragen. Je kan je inbeelden hoeveel we gehuild hebben, hoeveel zorgen we gehad hebben en hoeveel pijn? Onze dochter is helemaal gezond, is een heel wakker en vrolijk en lief meisje. Toch merk ik tijdens deze 2e zwangerschap wel hoe makkelijker het gaat als je niet zoveel zorgen hebt!
Ik weet dat ik het eigenlijk ook niet moet opzoeken, toch doe je dit dan steeds. En Indd je word er niet vrolijk van wat er allemaal op het net staat, soms word je er echt bang van en ga je alleen maar piekeren.
Hier nog zo eentje. Ik heb besloten om ook niets meer te lezen. Je maakt jezelf helemaal gek met internet. Ik zocht ook alles op en werd daar vreselijk onzeker en gestrest van. En nog (kan het moeilijk laten ), ik ben toch al iemand die alles vrij negatief ziet en als je al die verhalen leest zou je bijna vergeten dat er ook wel eens gezonde kindjes geboren worden... zelfs nu na m'n 20 weken echo ben ik nog steeds elke dag bang dat het mis gaat, en elke keer als ik naar het toilet ga ben ik bang voor bloedverlies.. Zo zonde om niet te kunnen genieten en ik weet van mezelf nu al dat ik mezelf dat straks na de geboorte kwalijk neem. Want eigenlijk is het juist zo'n mooie en bijzondere tijd!
Ja Indd internet ik word er ook zo vreselijk gestrest van en heel onzeker ga er s'nachts dan ook echt over piekeren zodat ik er ook niet van kan slapen. Lees jij alleen dingen over baby's of ook andere dingen? Als ik iets wil weten zoek ik t altijd op internet kan het soms echt niet laten terwijl ik weet dat ik het niet moet doen, omdat ik anders bijna depressief ervan word. Pfff
ik ook vreselijk veel stress. al vanaf begin, (ben onverwachts in de steek gelaten door de liefde van me leven en tevens de sportschoolhouder waar ik minimaal 3 dagen in de week kwam en de sport mijn passie was) was een lange lijdensweg, en nog steeds wel, langzamer hand kom ik erbovenop. maar ik denk nu zo; ik geloof dat jij jezelf meer zorgen maakt over het kindje doordat je stress hebt, dan dat het kindje het zich wat aantrekt of eronder lijd.. wat heb je eraan te stressen omdat je stress hebt! haha
Dus als ik het zo lees kunnen die kindjes toch tegen heel wat stress. Ik heb soms zulke erge stress gehad dat ik er gewoon wakker van lag door het piekeren, ik voelde mijn kleine mannetje dan ook heel onrustig worden in mijn buik, meer beweging, schoppen enzo. Ben zo bang dat hij er iets over aan gaat houden. Wat je dan bijvoorbeeld als baby nog niet kunt merken. Moeilijk lerend of, ADHD dat soort dingen?
Ik ben teamleider op een intensive care afdeling en ik heb zowel tijdens mijn 1e zwangerschap en nu veel stress gehad op mijn werk. Gelukkig gaat het thuis prima waardoor ik me kon opladen, maar nu met de 2e ervaarde ik meer stress. Mijn oudste is een lieverd! Hij heeft wat moeilijk geslapen in het begin, maar dat wijt ik niet aan mijn stress. Hij is bijna nooit ziek en zijn concentratie is prima. Niet teveel stressen nu en lekker genieten!!
Tijdens m'n 2e zwangerschap heb ik veel last gehad van stress. Vooral vanwege m'n werk (massaontslag, veel verdriet van collega's, onzekerheid, zelf promotie naar nieuwe baan die ik in deze omstandigheden eigenlijk niet meer wilde en een nieuwe baas waar ik het absoluut niet mee kon vinden). Gevolgen: heel slecht slapen, heel slecht humeur, heel veel gehuild. En dit waren nog maar de eerste 3 maanden... Dochterlief is heel gezond geboren, mooi geboortegewicht en alles in orde. Ze is wel enorm temperamentvol (lees: weinig tolerantie voor frustraties en reageert heel anders op spannende situaties dan haar broer die wat rustiger van aard is). Ik heb geen idee of zij gevolgen ondervindt of nog zal ondervinden van de stress die ik toen heb gehad. De meeste gevolgen merk je namelijk pas op veel latere leeftijd, en zul je nooit met zekerheid kunnen toewijzen aan de stress tijdens je zwangerschap. Ben het eens met Crazy Angel: maak het in elk geval niet erger dan nodig, door te gaan stressen over de stress die je ondervindt. Als je denkt dat je iets kunt doen aan je stress, doe dat dan. En als je er niks aan kunt doen, maak je er dan niet druk over en voel je er vooral niet schuldig over.
Wie heeft er dan al een kindje die wat ouder is en waarbij je stress hebt gehad tijdens de zwangerschap?