Kan stress ervoor zorgen dat het vruchtje niet verder groeit of ontwikkeld en dat het hartje bijvoorbeeld niet gaat kloppen met 6 weken? Dus kortom kan dit een miskraam veroorzaken? Ik ben nu tussen de 4 en 5 weken zwanger en m'n borsten hebben 2 á 3 dagen pijn gedaan en is nu ineens over, verder geen andere kwalen. Heb nogal wat stress gehad de afgelopen dagen en ben nu dus bang dat het hierdoor misgaat.
Ik heb een stressgevulde zwangerschap gehad en stress is natuurlijk niet goed ( voor je bloeddruk bijvoorbeeld) maar ik heb gewoon een gezond kindje gekregen hoor. Ik kan me niet voorstellen dat stress per defintie miskramen veroorzaakt...
Tot nu toe bestaat mn hele zwangerschap uit stress. Er is heel veel gebeurd. In de prille zwangerschap komen jouw hormonen nog niet bij de kleine, dus het kan geen kwaad.
En als je door de stress je spieren telkens aanspant rond je vagina of urinebuis (ik weet dat dit raar overkomt, maar dat heb ik nou eenmaal als ik gespannen ben), belemmert dit de groei dan niet of dat het hartje wel of niet gaat kloppen?
natuurlijk is ondspannen altijd het beste ook voor je zelf maar hier ook al vanaf dat ik 8 weken zwanger ben gedonder tot aan nu ee groeit super goed en haar hardje doet het prima dus ik denk dat het wel goed komt met jou en je kleine spruit probeer vertrouwen te hebben xxx suces
Volgens mijn gynaecoloog is het dikke onzin dat stress miskramen zou kunnen veroorzaken! Het aanspannen van je spieren zal zeker niet de groei belemmeren of het hartje laten stoppen met kloppen. Miskramen worden bijna altijd veroorzaakt door dat er iets mis is gegaan met de deling van de vrucht en heel soms omdat de moeder een bepaalde ziekte heeft waardoor ze de foetus afstoot. Dit wordt zeker niet veroorzaakt door iets wat jij fout doet. Als het misgaat kan je daar niks aandoen of veranderen. Probeer te genieten van je zwangerschap en probeer je over te geven. Je kan niks doen, behalve genieten en afwachten.
Ik sluit me helemaal bij Trees aan, het is echt onzin! En ik kan het weten, ik heb voor deze zwangerschap twee miskramen gehad, gelukkig gaat het nu helemaal goed (inmiddels 2 echo's achter de rug). Ik heb bij deze zwangerschap dus bol gestaan van de spanning of het goed zou gaan dit keer en dat is zo. Dus....stress heeft echt geen invloed, maak je daarover geen zorgen. Probeer het een beetje van je af te zetten, zo goed en kwaad als dat kan. Je hebt er zelf geen invloed op, je kan het alleen afwachten. Probeer te genieten van het wondertje
In het begin van de zwangerschap heb ik nog gewoon paard gereden. Dan doe je niks anders als spieren aanspannen aan je onderkantje. En stress is vooral later in je zwangerschap niet helemaal goed omdat je vaten dan iets vernauwen en dat de baby dat dan ook een moment merkt. Verder zou ik me in ieder geval niet gestresst maken over stress .. Geniet er maar van. Dat is beter!.