Ik ben bijna 11 maanden geleden met 38 weken en 3 dagen spontaan (en razendsnel -anderhalf uur van de eerste gewone tot de allerlaatste perswee) bevallen van mijn eerste kindje. Ze woog bij geboorte 3630 gram en was 49 cm lang. Bij mij braken de vliezen eerste en ik verloor echt maar een beetje roze vocht. Daarna bleef het 3 kwartier stil voor de eerste wee kwam. Ik heb daarna ook niet veel vocht meer verloren en ik geloof ook niet, dat er bij de bevalling nog een hele plons is gekomen. Een week ervoor was op dee cho wel te zien, dat er nog weinig vruchtwater was. Het kindje was toen ook nog niet volledig ingedaald. Na de geboorte, toen men de nageboorte checkte, vroegen ze mij of ik had gerookt tijdens mijn zwangerschap. ik heb nog nooit van mijn leven gerookt! Maar kennelijk zag de placenta er wel zo uit. Volgens hen was ie aardig op en was de kleine dus mooi op tijd geboren. Nu vraga ik me dus wat dingen af: hebben die al wat afgetakelde placenta en het weinige vruchtwater met elkaar te maken? En hoe zou dat verband kunnen liggen? Zo niet; hoe kan mijn placenta er dan toch zo uit hebben gezien en hoe zit dat nu met heel weinig vruchtwater? Ik weet zeker dat ik niet al eerder wat heb verloren, dus als mijn kleintje langer had blijven zitten, had ze dan gevaar gelopen? Ik vraag dit, omdat ik nog de wens voor een tweede heb. En mocht die vervuld worden, wil ik weten of ik me op dat gebied zorgen moet maken. Verdere info die mogelijk van belang is: ik heb geen eerdere zwangerschappen doorgemaakt, was bijna 38 jaar bij de geboorte en ik heb fors overgewicht, maar heb tijdens de zwangerschap heeeel goed opgelet en ben dus amper 8 kilo aangekomen en dat was inclusief fors oedeem in de benen, vanwege mede het hete weer eind augustus 2009. Ik hoop, dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden!
hoi, waarschijnlijk heeft de placenta de laatste week minder goed gefunctioneerd. Daarom kunnen er wat witte puntjes inzitten, dat zie je vaak bij mensen die hebben gerookt of gewoon aan het eind van de zwangerschap. Dat kan inderdaad verklaren dat je ook wat minder vruchtwater had op het eind. Het heeft verder geen gevolgen voor een komende zwangerschap. Je snelle bevalling wel, houd er rekening mee dat je een volgend keer weer zo snel kunt bevallen! Mirjam
Daar ben ik dus ook best wel een beetje bang voor! Ik moest wegens mijn gewicht op medische indicatie bevallen. Ik hoor vaak, dat je een volgend keer soms nog sneller kunt bevallen..ben dan ook best bang dat ik dan het ziekenhuis niet meer haal. komt het wel eens voor dat mensen met een medische indicatie en een geschiedenis van supersnel bevallen, in tijd van nood toch bij de verloskundige terecht kunnen? Want bevallen langs de weg lijkt me nu ook niets. En bedankt voor je antwoord!
hoi, dat komt heel zelden voor. Maak je niet druk. Bij de eerste lichte kramp ga je naar het ziekenhuis en dan ben je op tijd hoor! Mirjam