Hallo allemaal! Ons meisje is altijd al dol op dieren. Nu ben ik al lang aan het twijfelen of ik een goudvis voor haar zal kopen, maar overweeg de voor en nadelen en kom er eigenlijk niet uit of het verstandig is of niet. Wie van jullie heeft ook een vis? Zouden jullie het aanraden of niet? Bedankt alvast!
Ik zou het niet doen. Twee jaar is nog zo jong...en een goudvis is op zich wel leuk, maar ook vrij saai (ze kan er alleen maar naar kijken en hem af en toe wat voer geven). Aan de andere kant is het een dier wat vaak geen tig jaar leeft (zoals bv. een papegaai) en heeft hij ook niet extreem veel verzorging nodig (zoals bv. een hond), dus wel een mooi dier om uit te proberen of ze het wat vindt. Maar zelf zou ik dan liever wat vaker naar de kinderboerderij gaan, geloof ik...
Ik persoonlijk vind dat je minimaal de eersye 10 jaar sowieso geen dier koopt 'voor je kind' maar 'voor jezelf'. En natuurlijk kun je een kind daar bij betrekken en het dier in naam van je kind laten zijn, maar als volwassene bij je altijd verantwoordelijk voor het dier en dat kun je van een kind niet vragen. Je zult dus zelf moeten bedenken of je er zin in hebt. Als jij een goedvis wil en elke week of om de week de kom wil verschonen, zou ik dat vooral doen. Maar sta er niet van te kijken als je meisje er straks niet veel meer aan vindt. En heb jij er dan nog zin in?
Ik zou het niet doen. Mijn ervaring is dat deze visjes vaak in de wc-pot belanden of worden teruggebracht naar de winkel (heb zelf jaren in dierenwinkel gewerkt). Uiteindelijk staan ze te verpieteren in een te kleine kom vol algen... Een met tupp dus.
ik zou het ook niet doen. een vis kun je niet aaien. en als je allergieën in de familie hebt dan maar nog een paar jaren wachten voor andere dieren zoals parkiet,kat hond etc. want zo is de kans veel lager dat je kind ook een allergie ontwikkelt.
Wij hebben hier ook vissen. Maar ze kijkt er echt niet naar om. Alleen soms al ze er wat eten in mag doen. Of je moet zelf vissen willen. Anders niet doen hoor.
Een vis is toch helemaal niet leuk voor een kind, ze zwemmen saaie rondjes (vast even leuk, maar daarna verveeld het) en je kunt er verder niets mee. Een huisdier wat ze kunnen aaien en mee kunnen spelen is veel leuker, maar daar moet jij ook zin in hebben. Zo hebben wij 2 cavia`s (officieel van de kinderen, maar ik zorg er voor natuurlijk en ik vind ze ook leuk en gezellig). Anders zou ik gaan voor de kinderboerderij, daar mag ze vaak ook dieren aaien en knuffelen.
Hmm heb je je dochter gevraagd wat ze wil? Wij hebben met 4 jaar een aquarium met guppies gekocht. Een aquarium ivm weinig onderhoud voor mama. Guppies omdat dat gewoon makkelijke maar ook mooie en leuke visjes zijn. Vanaf dag 1 zorgt ze er zelf voor. Met wat hulp van mama die altijd vraagt of de vissen al eten hebben gehad. En evt schoonmaken, dat doet mama ook. Maar de visjes zijn officieel van dochterlief. Maar wij zijn er aan begonnen met het idee dat ze er wellicht snel op uitgekeken zou kunnen zijn en dat de verantwoording bij paps en mama ligt. We hebben nog geprobeerd of ze misschien een "leuker" huisdier wilde.. Maar nee. Het moest perse een vis zijn. 2,5 jaar later is ze nog steeds heel gelukkig met haar vissen. En bijna altijd is het antwoord op de vraag of de vissen hebben gegeten: ja hoor mam! Dus het kan best een succes zijn... Kan me alleen ook heel goed voorstellen dat meeste kinderen er niks aan vinden
Wat mooi Saskia, dat jouw dochter zo'n uitzondering met verantwoordelijkheidsgevoel is! Wij hebben een dwergpapegaai (al voor mijn dochter geboren was) en 2 konijntjes. Dl vind ze leuk, maar kijkt er niet elke dag naar om. En ze is sowieso te klein om al zelf voor dieren te zorgen. Maar wij vinden het wel gezellig!
Hier reageert ie heel enthousiast op vissen en toen ie van de week bij intratuin weer helemaal uit z'n dak ging bij de vissenafdeling heb ik een plastic bakje met twee sluierstaartjes gekocht. Hij vindt ze geweldig, praat tegen ze en heeft ze vandaag zelf gevoerd. Ik vind het zelf natuurlijk ook gezellig maar wel bewust klein begonnen en niet gelijk met een heel aquarium. Als jij het ook leuk vindt zou ik het doen maar je kan haar nog niet de verantwoordelijkheid geven natuurlijk....oh en nee als ie bij de apen in de dierentuin uit z'n dak gaat koop ik niet gelijk een aap
ik zou zeggen doen hoor maar geen goudvissen dat zijn echte viezerikjes dus blijf je de bak verschonen, wij hebben platies die zijn een stuk minder vies en ik vind ze ook echt elegant. wij hebben een dochter van bijna 4 en die geeft ze eten. natuurlijk moet je als ouders zijnde de verantwoording nemen voor de dieren, de kinderen zijn op deze leeftijd nog niet verantwoordelijk dat kan niet. maar ik vind wel dat als ze en dier hebben ze misschien wel wat meer plichts gevoel en verantwoording gaan kweken.
Nouja het voordeel van visjes is dat het voederen natuurlijk niet zo ingewikkeld is. Maar ze is eigenlijk heel begaan met alles wat leeft. Ze is ook gek op plantjes bijvoorbeeld. Beetje typisch toch...
Wij hebben het ook gedaan toen de oudste ronde de 2,5 was. Helaas geen succes hier,ze snapte niet dat de vis in de kom moest blijven en wilde er vooral mee spelen. Toen ik een keer op het toilet zat kwam ze naar me toe met de mededeling,hij doet het niet meer. Had ze hem uit de kom gehaald en iets te stevig vastgehouden.
Niet doen als je het zelf niet wil! Vergeet niet dat een goudvis een levend dier met bepaalde behoete is! Het bakje zoals hierboven is zo verschrikkelijk ziellig! Ik wordt zo kwaad als dierenwinkels ze zo mee geven en mensen vaak niet beter weten! En goudvis hoort rond de 30 jaar en ook rond de 30 cm groot te worden!!!!! Hebbem een aquarium van minimaal een meter nodig met hele goede pomp omdat het smeerkezen zijn!
Hier hebben we ook een aquarium met visjes. Hij vind ze leuk en kijkt er regelmatig naar. Als we hem schoonmaken wil hij op zijn manier helpen. Hij heeft zo ie zo iets met vissen van baby af aan al. De verantwoording ligt idd wel bij papa en mama met schoonmaken en eten.
Ooooh, ik voel me echt een beul nu, maar moest m'n lachen bedrukken.. @TS: Nee, ik zou het persoonlijk nog niet doen..
Ik (zoon) heeft een kleine piet piraat bak met 2 goudvissen erin. Hij is helemaal gek van nemo dus visjes zijn wel zo leuk Hij mag ze Zelf een beetje eten geven en ja kroelen kan je er niet mee maar daar heeft hij de katten voor Gister wilde zoontje even een stukje gaan wandelen met de vissen, tilt die zware bak op en PLONS! Ja hoor bak kapot op de grond. Nemo's spartelen huis vol water Helemaal overstuur over zn visjes maar Ze leven nog, in een andere bak nu
Hm ik was niet plan iets te zeggen over kleine bakjes en zielig... Daar is dit het verkeerde topic voor. Maar hier wil ik toch wel op reageren. Wij hebben JUIST een aquarium omdat je die niet elke week schoon hoeft te maken. Filter, warm water... Veel schoner met minder onderhoud. Wel een klein aquarium trouwens... Maar ook kleine visjes
Wij hebben een grotere versie van deze: Superfish Aquarium Aqua 30 Guppy Kit online kopen - JumboPet.nl Na ruim 2,5 jaar doet hij het nog steeds prima. Alleen wel af en toe het filter vervangen natuurlijk. En die verkoopt elke dierenwinkel bleek. Voor een schappelijk bedrag. Officieel moet je ze elke maand vervangen... Diverse fora en ook de dierenwinkelmedewerker zegt: elke 3 maanden is ook prima, je ziet het wel aan je water. En dat klopt wel. Dus scheelt toch ook weer