Beste forumbezoekers, Ik zit met het volgende. Ik ben nu 16 weken zwanger en werk bij een bedrijf waarmee het niet goed gaat. Dit uit zich in ontevreden collega's, ontevreden klanten en een enorme werkdruk. Ik heb een van de meer stressvollere functies binnen het bedrijf. Voorheen kon ik de hoge werkdruk wel aardig aan maar sinds ik zwanger ben breekt de stress me steeds meer op. Ik slaap slecht, heb hartkloppingen, buikkrampen etc. Ik heb reeds met m'n leidinggevende gesproken over het uitoefenen van alternatieve, minder stressvolle werkzaamheden maar hieraan werd geen gehoor gegeven. Nu is het ook nog eens zo dat mijn contract tot half juli loopt en ik nog geen zekerheid heb over een eventuele verlenging. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Ik heb me nu ziekgemeld maar dat is natuurlijk geen structurele oplossing. Het bedrijf is klein en het maken van een afspraak met de bedrijfsarts is niet eenvoudig. Ik ben benieuwd naar jullie reacties hoe hiermee om te gaan.
ik begrijp dat het niet makkelijk is om contact te krijgen met de bedrijfsarts maar ik zou het toch blijven proberen of met het uwv spreken. meestal komt er toch na een tijdje ook iemand checken of je wel echt ziek bent, dan kan je het met diegene bespreken, een werkgever moet geloof ik gehoor geven aan de vraag over aangepast werk. ze mogen je niet ontslaan nu je zwanger bent en in juli ben je nog steeds zwanger naar mijn weten mogen ze je dan niet weg sturen.
Vervelend dat je zo'n slechte werksituatie nu hebt. Ik zou toch aandringen op een gesprek met een bedrijfsarts. Stress is niet goed voor de kleine, en die moet nu even op nummer 1 staan. Helaas is het wel zo dat als je contract af loopt in juli je werkgever er voor kan kiezen om je contract niet te verlengen. Je hebt dan wel recht op WW en een zwangerschapsverlof / -uitkering. Ik zou me niet te veel schuldig voelen over je ziekmelding. Zorg eerst maar dat je weer een beetje op adem komt! Succes!
Heel bekende situatie, alsof ik mijn eigen verhaal lees... Ik ben de ziektewet ingegaan en er ook niet meer uitgekomen... Ik las elders dat jouw contract afloopt voor je WAZO? Als je binnen 10 weken voor de uitgerekende datum ontslag krijgt of neemt, heb je recht op wazo.... dus dat zit wel snor. Om de situatie zou ik niet te druk maken over je werk. Die stress wordt ook niet minder als je terugkomt. Kies voor jezelf en je baby in je buik en neem er afstand van. Stress is echt een gevaarlijke factor die je niet moet onderschatten...