Ik ben erg benieuwd of iemand mij kan helpen. Ik ben in verwachting van een kindje met een aangeboren afwijking, die na de zwangerschap te verhelpen is, maar het verloop hiervan is erg onzeker en onstuimig. Het kan ook nog mis gaan, maar gaan nu van het beste uit. Ze wordt geboren in mijn 38ste week. Dan heb ik wettelijk nog 12 weken verlof. Maar wat als mijn kindje dan net pas thuis komt, of zij heeft nog veel meer zorg nodig? Wie weet ben ik er psychisch nog niet klaar voor na zo'n heftige tijd? Word ik dan ziek gemeld via het UVW? Via mijn werkgever? Kunnen zij mij dwingen te werken, als mijn kindje en ik er nog niet klaar voor zijn? Ik verwacht zelf pas weer te kunnen werken als zij een halfjaar is, omdat zij net als een couveuse kindje in het begin erg kwetsbaar is en zij hopelijk dan wel goed kan drinken en eten. Vandaag liet ik mijn leidinggevende weten, dat ik totaal niet weet hoe die periode eruit komt te zien. Voor dit bekend werd, hadden we afgesproken, dat ik na mijn verlof 4 weken vakantie zou opnemen en erna ouderschapsverlof voor een half jaar, 8u.p.w. Ik heb gezegd dat ik het nu niet weet, omdat ik geen eens weet of ik kan werken zelfs na die weken. Dat kan niet zomaar zei ze. Ik snap dat het niet zomaar kan, maar snap ook dat ik liever ook niet in deze situatie zit. Ik wil echt weer komen werken, maar ik kan niet garanderen dat ik kan werken als zij en ik nog herstellende zijn van van een turbulente periode. Wat vinden jullie? En hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik het UWV vast informeren. Mijn huisarts bellen? Arbo-arts benaderen? of afwachten tot vlak voor het einde van mijn verlof?
Volgens mij bestaat er ook nog zorgverlof, maar weet niet of dat op deze situatie van toepassing is. Staat er niks over in je CAO?
Ziek melden, UWV, Arbo arts etc gaat pas op als jij ziek bent en niet kunt werken. In dat opzicht heeft je leidinggevende wel gelijk. Mijn dochtertje was prematuur en dysmatuur en is ook meerdere keren geopereerd in haar eerste jaar. Het feit dat je kindje gedurende de bevallingsverlof niet thuis is maakt niet uit voor de lengte van je bevallingsverlof. Cru gezegd, bevallingsverlof is niet om te genieten van je kindje maar om lichamelijk bij te komen van de bevaling. Als je kindje pas thuis komt wanneer je verlof net is afgelopen, of nog veel zorg nodig heeft, kun je zorgverlof opnemen. Kortdurend zorgverlof krijg je gedurende 2 weken van je wekelijkse arbeidsduur en wordt 70% uitbetaald. Voorwaarde hiervoor is dat niemand anders voor je kind kan zorgen. Dus officieel hoeven ze ook geen kortdurend zorgverlof toe te staan als je kind in het ziekenhuis ligt omdat de verpleging er dan voor zorgt. Langdurend zorgverlof is onbetaald en gaat in jouw geval niet op omdat dat is om te zorgen voor een terminaal inwonend familielid. Je zou kunnen overleggen met je werkgever dat je misschien een deel ouderschapsverlof opneemt, of onbetaald verlof, of vakantiedagen opneemt. Mijn werkgever was heel flexibel toen ik met hem ging overleggen. Wij hebben mijn kortdurend zorgverlof aangevuld tot 100% salaris doordat ik 15% aanvulde met vakantiedagen en hij er zelf 15% bij deed.
Ja, dat kunnen ze. Het gaat er alleen om of jij kunt werken. Jouw kindje en hoe die er aan toe is is officieel geen factor in de werkrelatie. Ik kan je alleen aanraden om af te wachten hoe het gaat. Je kunt nu niet inschatten hoe lang je kindje zorg nodig heeft. Mijn kindje was een zwaar dysmatuur en prematuur kindje met een aangeboren afwijking, en die kon ook gewoon met 16 weken naar de opvang. Ik bedoel maar te zeggen, je weet het niet van tevoren. En met kinderen die zorg nodig hebben is het in mijn ervaring ook makkelijker om niet teveel van tevoren te bedenken hoe het allemaal wel zal gaan lopen, want dat loopt toch altijd anders. Heel veel succes met jullie kindje en de tijd die komen gaat!
Als je zelf niet in staat bent om te werken dan kun je je ziekmelden en dan krijgt jou werkgever nog uitbetaald via het uwv. Maar als je kindje er bij wijze van niet aan toe is daar is niet echt een regeling voor. Ik weet wel dat ze bezig zijn geweest met het feit om je bevallingsverlof van 10 weken te laten ingaan op het moment dat een te vroeg geboren/couveusekindje thuis komt maar of dat erdoor is dat weet ik niet. Zou je moeten nazoeken.
Oke dank jullie wel voor je reactie. Maar jemig zeg wat een gedoe ook voor sommigen van jullie. Een vriendin van mij kreeg haar kindje met 25 weken en zij is meer dan een jaar thuis gebleven. Maar idd het valt niet te zeggen hoe het zal verlopen. Ons kindje gaat niet meer naar de opvang. Ze zal naar de oma's gaan. Voor ons handiger om niet continu gebeld te worden, dat ze weer opgehaald kan worden, vanwege een griepje met verhoging! Eerst maar eens kijken hoe het gaat met haar en met mijn werk komen er vast wel uit door bijvoorbeeld ouderschapsverlof. Tis goed te weten dat hoe het zit.