Ik denk niet dat het helemaal onzin is, maar dat er wel onderscheid moet worden gemaakt tussen stress en stress. Want ieder mens heeft zo nu en dan last van stress. Volkomen normaal en nog gezond ook. Maar tegen het overspannen zijn aan is een ander verhaal, natuurlijk.
Nou dat zal best is kunnen kloppen. Bij mijn eerste zwangerschap was er veel stres in mijn leven door dat er bekent werd dat mijn neefje ernstig ziek was. Ik had inderdaad een huil baby en hij is inmiddels 11 jaar en heeft leer problemen. Dus ja dan zou je zeggen het klopt helemaal.
ik was 7 maanden zwanger toen we hoorden dat ze voor mijn ernstig zieke schoonvader niets meer konden doen en 2 weken later overleed hij. Echt wel stress lijkt me. Maar onze dochter is een heel rustig kind en best wel slim hihi al zeg ik het zelf, dus ik geloof niet dat het er iets mee te maken heeft. Maar ik denk wel als je zelf 9 maanden op het randje van een burnout of iets dergelijks balanceert dat dat niet erg goed kan zijn. Maar dat je kind minder slim zal worden geloof ik niet.
Ik denk dat je bij dit soort onderzoeken altijd moet onthouden dat het om gemiddelden gaat, en dus niets zegt over je eigen kind! Vaak worden onderzoeken in de krant ook verkeerd (en vooral heel kort) gerapporteerd. Er zitten vast meer mitsen en maren aan. Is het nog steeds onzin als bijvoorbeeld de regering op basis van dit rapport beslist dat zwangere vrouwen (als ze dat willen!) bijvoorbeeld (doorbetaald of niet) wat minder uren mogen gaan werken, vroeger in de zwangerschap? Daarvoor doen ze dit soort onderzoeken, niet om aan iemand van ons te zeggen dat we wel of geen stress moeten hebben, want was het maar zo makkelijk!