kraamzorg wel of niet

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mixje, 7 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mixje

mixje Actief lid

5 aug 2012
    475
    64
    28
    Kiezen jullie voor kraamzorg, en waarom wel of niet? En als je wel voor kraamzorg kiest wil je dan het maximum aantal uren? Ben erg benieuwd wat jullie doen. Heb zelf het idee dat kraamzorg er nou eenmaal bij hoort en vraag me af of dat id wel zo is.

2. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heb ook heel erg lopen twijfelen.
    Zie er namelijk enorm tegenop dat er iemand in ons kleine huisje aanwezig is.
    Maar gezien mijn zwangerschap, die zeer moeizaam (en dan druk ik mij netjes uit) verloopt, toch besloten kraamzorg te nemen, ook om mijn man een beetje te ontlasten, die nu al maanden en maanden hier de hele toko moet runnen.

Wij hebben in principe afgesproken dat we per dag bekijken hoe 't gaat.
    Mijn ideale plaatje is:
    De eerste twee dagen ongeveer 6 uur zorg (vooral om manlief te ontlasten) en dan terug naar 3 uur zorg per dag.
    Maar dat hangt ook af van de bevalling, hoe ik herstel, of de bv goed op gang komt en ga zo maar door.
    Dus met het bureau afgesproken dat we het per dag mogen bekijken en aangeven en dat voelt wel heel erg fijn:)

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Wij hebben bij de eerste het max gehad dat vonden we niets

Bij de 2e 4 uurtjes per dag was ook 10 keer over niets

Het liefst wil ik nu niemand haha maar we hebben gekozen voor 3 uurtjes omdat dat het minimum is van wat je moet afnemen

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Bij de eerste 24 uur bij de tweede 24 uur en nu bij de derde geen Kraamzorg aangevraagd.

5. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Het is toch erg fijn om wat extra hulp in huis te hebben. Je weet nooit hoe de bevalling loopt en voor hetzelfde geldt ben je helemaal gesloopt de eerste week.

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik neem wel kraamzorg.

Bij de eerste geen recht gehad op kraamzorg ivm zoontje die in het zh lag.

En nu lijkt me niks lekkerder als genieten van de tijd dat de kraamzorg aanwezig is!
    Lijkt me echt heerlijk!!!!!

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    De eerste 40 uur, tweede 21 uur (3 uur per dag) en de derde niet meer.

Eerste keer was het wel heel handig voor ons als nieuwe en jonge ouders, tweede keer minder omdat we het wel wisten en de bevalling ook super gegaan was en het herstel ook, derde daarom geen kraamzorg aangevraagd en vond dat echt het heerlijkst..

8. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Het is onze eerste.... echt wel!
    Liefste maximaal (we hebben ook nog een groot huis en ze mogen toch ook helpen in t huishouden?)

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik vond de kraamhulp heerlijk. Bij de eerste sowieso omdat het dus de eerste was en ik alles ook nog moest leren. Ik wilde mijn man ook op zijn gemak kennis laten maken met alles wat er bij komt kijken en daar heeft de kraamhulp ook goed mee geholpen.

Bij de 2e kwam de BV niet goed op gang en was ik echt heel erg blij dat er iemand was om me een paar keer per dag te helpen.

Als er een 3e komt, dan wil ik zeker weer een kraamhulp.

Daarbij komt nog dat de kraamhulp ook goed de gezondheid van de baby en de kraamvrouw in de gaten houdt. Ook niet geheel onbelangrijk.

10. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    ik heb van de week de kraamzorg aangevraagd. nooit over nagedacht om geen kraamzorg te nemen. ik vind het vooral fijn voor mijn vriend. zelf werk ik al ruim 8 jaar met kinderen en baby's, maar vriendlief heeft geen ervaring. en ik weet niet of ik net na de bevalling goed genoeg ben om hem alles te leren.
    plus dat een vriendin van mijn moeder als kraamverzorgster werkt, we hebben een aanvraag gedaan op haar. 2de week na de bevalling komt mijn moeder hier overdag kramen, erg leuk! :D

11. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij weten nog niet hoeveel, mogelijk minder dan mx aantal uur. Vriendlief kan evt ook schoonmaken? En wat mij betreft hoeft bv alleen toilet indien nodig keertje extra. Ook een extra wasje lijkt me door partner wel te doen...maar iedereen om me heen vindt dit errug eigenwijs geloof ik :).

12. Sempje

Sempje Niet meer actief

Ik vond het heerlijk!! Ivm complicaties rondom de bevalling heb ik nog 2 dagen extra gehad. Van tevoren zag ik er ook tegenop, 90% van mijn nesteldrang kwam omdat ik bang was dat de kraamhulp mijn huis vies zou vinden. Maar toen ze er eenmaal was vond ik het echt heel fijn. Ze hielp goed met de bv, ze deed werkelijk alles in het huishouden en zorgde heel goed voor moeder en kind :).
    Ik zou voor de max kiezen, als het tegenvalt kan je op dat moment altijd zeggen dat je het aantal uren toch teveel vindt.

13. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Eerste keer hadden we denk ik 40 uur, nu ook weer. Bij de oudste had ik een zware bevalling dus ik was blij met de hulp, plus alle aanwijzingen die je krijgt. Plus dat ik het wel gezellig en handig vond aangezien manlief nog wat dagen op zn werk moest zijn.
    Nu weer 40 uur, je weet niet hoe je er aan toe bent na de bevalling en nu loopt er ook een kleine meid rond die wat aandacht nodig heeft.
    Prima ervaring gehad trouwens, vond het niet vervelend hoewel ik wel weer ontzettend heb genoten toen ik mn huis weer voor mezelf had.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Bij de eerste max, ook wel nodig gehad ivm mijn vele bloedverlies en moeilijk op gang komende bv.

Tweede wat minder uren want het goed allemaal goed.

Derde max + nog extra uren omdat mijn man direct lange dagen weer moest werken, ik met 2 kleintjes zat van ruim 3,5 en 1,5 jaar oud en een keizersnede had gehad en geen familie in de buurt heb.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Deze keer wil ik het niet. Heb er niks mee om zo'n 'vreemde' (hoe aardig ze ook zal zijn) in huis te nemen. Vorige kraamverzorgende vond ik ook niet echt super... Ze had ook zo weinig te doen in m'n kleine huisje (aangezien mijn man gewoon het huishouden op zich nam). Mijn man werkt nu niet (en dan waarschijnlijk ook niet) dus die kan gewoon de zorg voor mijn dochter en bepaalde huishoudelijke taken op zich nemen.

De controles worden sowieso door de verloskundige thuis gedaan, vorige keer was dat ook... Had de kraamverzorgende net de controles gedaan, wilde de vk dat weer opnieuw doen! Vond dat best lastig.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij een eerste zou ik het sowieso doen, als je in ieder geval niet al ervaring hebt met baby's. Het is toch wel fijn als iemand je even erop wijst hoe je het badderen enzo het handigst aan kunt pakken. Niet dat je anders je kind ondersteboven in bad doet en de luier om z'n knieën knoopt ofzo. Maar het is toch wel fijn om bepaalde dingen even gezien te hebben. En ook om een goede start te hebben met de voedingen enzo.
    Je weet voora ook niet hoe fit je zelf bent en hoe je parmer reageert. Ik kon amper staan, zitten en lopen. En mijn man die was vooral als een dolle aan het rondrennen en dingeaan het 'regelen'. Dus het was gewoon wel fijn dat we een hele lieve kraamzorg hadden die ook een beetje op hem lette, haha.

Bij de volgende weet ik nog niet of we echt de maximale uren nemen. Op zich is het wel lekker om je een beetje te laten verwennen. Maar ja, het is natuurlijk ook niet gratis. Ik denk dat wij dus gewoon echt kijken hoe ik uit de bevalling kom. Lig ik weer hele dagen op bed, dan vind ik het wel fijn. (Zeker als manlief weer aan het werk moet. ) Maar als ik de andere dag weer fluitend naast mijn bed sta, mogen het ook wel wat minder uurtjes zijn.

17. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Ik heb de kraamzorg geregeld en 25 juni komen ze voor een gesprek.. Ik weet niks van baby's dus dat vind ik erg fijn. Een stofzuiger door het huis en een vochtig doekje over de meubels, en de was ophangen, zou ik fijn vinden.. voor de rest wil ik vooral alles over baby's weten.. het huishouden hoeft verder niet zo.. we zijn er nog niet echt uit hoe veel uren we willen.. hangt er ook van af wat we zelf moeten betalen.. anders kan ik altijd mn moeder vragen of ze me in het begin wilt helpen met het huishouden..

18. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ik vond het echt wel fijn hoor. Sowieso had ik geen idee wat ik met een pasgeborene moest doen, maar in de dagen daarop vond ik het ook heerlijk dat er even voor ons gezorgd werd.
    Volgende keer weer wat mij betreft.

19. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij hebben het volledig aangevraagd en in overleg minder.
    Dus als ik goed uit de bevalling kom dan komen ze een paar uurtjes per dag en als ik niet goed te been ben dan fulltime.
    ML zit werkloos thuis vandaar ook de keuze.

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier wil ik liever geen kraamzorg. Maar ja, ik ben alleen met peuter en dan nog een baby dus het zal helaas wel moeten. Ik vraag alleen het hoognodige aan. Moeder en kind zorg, max 3 uur per dag en dan een dikke doei. Voor de rest, dus evt kleine huishiudelijke klusjes of boodschapjes komt mn moeder. Huishouden is niet iets noodzakelijks.,
    Bij de eerste heb ik 24 uur gehad. Ik had recht op het max omdat ik complicaties had en alleenstaand ben maar ik heb dit niet gedaan. Ik vond kraam in huis echt verschrikkelijk. Klein huisje en heb het niet op vreemden in mn huis. Daarnaast deed deze kraam weinig en heeft ze een aantal stomme fouten gemaakt. Ik ergerde me dood aan haar. Niks geen vertroetelen wat je wel eens hoort. En al had ze dat wel gedan, ik WIL niet eens vertroeteld worden:) Heb haar dus ook regelmatig eerder naar huis gestuurd. Ik redde het prima in mn eentje met de kleine...
    Dus opadvies van vlos alleen het minimale aan gevraagd. Als het nodig is dan kunnenze een spoedaanvraag doen voor meer uren.

Deel Deze Pagina