kiespijn mag ik ibuprofen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door linda84, 12 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    hallo meiden,

Heb flinke kiespijn en ik vroeg me af of een ibuprofen kwaad zou kunnen. Ik zit nu 2 dagen na mijn ei sprong. Weet jullie dit ?

2. Laus85

Laus85 Actief lid

7 nov 2008
    234
    0
    0
    Tandarts assistente
    Zuid-Holland
    Hoi,

Ik werk bij de tandarts en je mag geen ibuprofen als je (misschien) zwanger bent.
    Wel paracetamol een aantal per dag.
    Ben je al naar de tandarts geweest? Als er iets gedaan moet worden mag je ook gewoon een verdoving en als het echt moet kan je gewoon een foto laten maken.
    Van een keer vliegen in een vliegtuig is bewezen dat je meer straling krijgt.
    Maar als het niet hoeft, liever niet natuurlijk.

Succes!

3. tata

tata Bekend lid

28 dec 2008
    501
    0
    0
    Je mag paracetamol, maar alleen zonder coffeine, dit is een middel dat het sneller in je bloed komt. Sterkte!

4. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ehm.. ik weet niet hoor maar je zit twee dagen na je eisprong...ga je daar nu al rekening mee houden? Dan zou je nu twee dagen "zwanger" zijn, het is nog niet eens ingenesteld!

5. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Coffeine in pcm? :D Denk dat je eerder Codeïne bedoelt ;)

Tip: Wat goed werkt bij acute kiespijn is de paracetamol op de kies en het tandvlees eromheen te laten smelten en het er een tijdje op te houden. Niet wegslikken enzo.
    Het tandvlees neemt de stof op en zo werkt het direct op de goede plek ipv dat het via maag/bloedbaan etc moet.
    Eventueel herhaal je het na een kwartier.

6. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ja ik wil niets doen wat schadelijk kan zijn. Paracetamol heb ik ook al ingenomen maar helpt niets.
    Stel je voor dat ik zwanger zou zijn dat heeft het vruchtje toch nog geen bloedcontact dus zou het toch geen kwaad kunnen ?\

Laus ik ben vorig jaar en dit jaar al veel bij de tandarts geweest. In januari bleef ik last van deze kies houden nadat hij diep geboord had. Maar als hij erop tikte deed het geen zeer dus deed hij geen zenuwbehandeling Ik had ook het gevoel dat er een hoekje mist van die kies. Dus heeft hij er toen de vulling wat groter gemaakt. Maar ik voel nog steeds dat hoekje.
    Ben het vertrouwen in de tandarts een beetje kwijt. En wilde graag overstappen naar de tandarts van mijn man maar die zit vol.

7. Laus85

Laus85 Actief lid

7 nov 2008
    234
    0
    0
    Tandarts assistente
    Zuid-Holland

Als er een hoekje af is kan je daar niet zoveel last van hebben als de rest gewoon goed gevuld is. Neem aan dat het geen hoekje is van het tandvlees tot aan de bovenkant van de kies? Dat er dus een hele 'knobbel' weg is?
    Waarschijnlijk is je kies met een witte vulling gevuld. Die kan lang last geven voor warm en koud en bijten op iets hards. Met name zal het zijn met koud.
    Doordat je iets eet of drinkt zet je vulling microscopisch iets uit (krimp)
    op den duur moet dat af nemen.
    Als het erger wordt en je houdt het niet meer uit zal je er toch iets aan moeten doen, en het enige wat dan kan is een wortelkanaalbehandeling.
    De ene heeft meer last van zo'n vulling dan de ander. De 1 heeft een week last, de ander een maand en in het slechtste geval een aantal maanden (komt gelukkig niet veel voor)
    Wat je kan doen is poetsen met een tandpasta voor gevoelige tanden
    zoals groene Elmex. Sensodyne is meer schurend dus die zou ik niet doen.
    Eventueel kan je er een tijdje mee poetsen in combinatie met een zelfde spoeling. Dat legt een laagje om je tanden zodat het minder gevoelig is.

Lijkt meer een tandarts forum zo haha..
    In ieder geval succes!

8. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Laus bedankt voor je reactie. Ja ik heb het gevoel dat het stuk totaan mijn tandvlees zit. Maar mijn tandarts geeft aan niets te zien. Het voelt scherp en alles blijft er tussen zitten. Ik heb geen witte vullingen. In decmeber dat er een groot gaatje en die heeft ie gevult. Hij heeft de vulling toen tegen een zenuw aangelegt. Was erg pijnlijk. Hij zij dat ik er last van zou kunnen krijgen. Toen ik in januari terugkwam omdat ik een beetje vervelende pijn bleef houden zij hij dat het geenontsteking kon zijn omdat het niet zeer deed als hij erop tikte.

Ik gebruik al jaren sensodine voor gevoelige tanden. Mischien toch maar eens elmex proberen.
    Heb vorige maand ook al een duurdere tandenborstel gekocht met triump care (of zoiets)

9. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Heb net toch maar mijn tandarts gebeld. Kan 11.15 terecht. Oh wat zie ik er weer tegenop. Ben zoo bang.

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Volgens mij klopt dit wel hoor. Ik was erg grieperig tijdens de zwangerschap en toen zei mijn VK: je mag wel paracetamol, maar zonder coffeine...
    Maar ik verstond caffeine en dacht: wie stopt er nou caffeine in een paracetamol...Maar bij de etos zag ik toen paracetamol en op de verpakking stond echt coffeine.

Die mag je dus niet :D

Succes trouwens bij de tandarts Linda!

11. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Klopt hoor Romy! Paracetamol met codeine bestaat ook maar is alleen op recept verkrijgbaar.

En Linda, succes bij de tandarts!

12. Loe

Loe Niet meer actief

hoi linda, je kan altijd nog naar de noodtandarts hoor, s avonds en in het weekend!

13. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik vind dat je beter het zekere voor het onzekere kan nemen. Ik zat net rond mijn ei toen ik eigenlijk foto's moest laten maken, ik had het liever niet en voelde me best een zeikerd maar ben achteraf blij dat ik het niet gedaan heb....bleek zwanger. Waarschijnlijk had het inderdaad geen kwaad gekunt maar heb er wel een beter gevoel bij zo.

@linda: Suc6 en hoop dat ze er wat aan hebben kunnen doen meid!

Liefs!

14. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Nou ben terug van de tandarts. Hij luisterde dit keer naar me en zag idd dat er een stuk van de kies wat afgebroken. De laatste keer zij ik dat ook al maar toen zij hij dat dat niet zo was. Hij heeft de kies nu gerepareerd en wil even afwachten of de pijn nu weg gaat en anders een zenuwbehandeling doen wat hij eigenlijk niet zonodig vind omdat tikken op de kies niet pijnlijk is.

15. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    niet een hele handige opmerking. Het is heel slim dat ze er rekening mee houdt, want ibuprofen is in het eerste trimester het gevaarlijkst en ook voordat je zwanger bent kan het al kwaad. Niet als je het 1 x neemt, maar wel als je het soms neemt. Het kan zelfs je vruchtbaarheid beinvloeden en misvormingen veroorzaken!

16. tata

tata Bekend lid

28 dec 2008
    501
    0
    0
    Ik dacht ook echt coffeine! Ik ben toch niet gek! ;)

17. tata

tata Bekend lid

28 dec 2008
    501
    0
    0
    IBUPROFEN is sowieso rommel. Dat kun je beter niet nemen.

18. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    klopt, want het is ook niet goed voor je maag

19. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

heb het even opgezocht mochten meer mensen het willen weten;

Ibuprofen bij zwangerschap/Lactatie :

Ibuprofen passeert de placenta. Epidemiologisch onderzoek suggereert dat gebruik van prostaglandinesynthetaseremmers in de vroege fase van de zwangerschap het risico van miskramen, cardiale malformaties en gastroschisis vergroot. In dierproeven is een verhoogd pre- en post-implantatie verlies, embryo-foetale letaliteit en een verhoogde incidentie van malformaties gezien. Tijdens de eerste twee trimesters niet gebruiken tenzij op stricte indicatie en dan in zo laag mogelijke dosering voor een zo kort mogelijke behandeling. Bij gebruik tijdens het derde trimester zijn farmacologische effecten zoals weeënremming en bij de foetus voortijdige sluiting van de ductus arteriosus Botalli, bloedstollingsstoornis met als gevolg bloeding, nierfunctiestoornissen of nierinsufficiëntie met oligohydramnie, pulmonale hypertensie en insufficiëntie van de tricuspidalisklep mogelijk. Niet toepassen tijdens het laatste trimester en tijdens de partus. Het gebruik van een prostaglandinesynthetaseremmer kan de vruchtbaarheid nadelig beïnvloeden en wordt niet aanbevolen bij vrouwen die zwanger willen worden.

Ibuprofen gaat in zeer kleine hoeveelheden over in de moedermelk en heeft bij therapeutische doseringen waarschijnlijk geen schadelijk effect op de zuigeling.

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    gewoon die ibubrofen nemen! je hebt nu toch nog lang geen bloedcontact en als je niet 1 2 3 zwanger zult raken, zul je anders misschien wel beter een jaar lang of nog langer elke 2 weken na je eisprong op een onbewoond eilandje gaan zitten!
    Mijn moto: vanaf je nod weet je of je ergens rekening mee moet gaan houden. Daarvoor: gewoon doen en gewoon leven.

Succes!

Deel Deze Pagina