Hoi, wie van jullie heeft ook regelmatig een ab-kuurtje (amox) gehad in de zwangerschap. Bij mijn vorige zwangerschap begon het ik week 32; een blaasontsteking. Ik kreeg in totaal 3 keer een kuur, maar het ging niet over/kwam steeds terug. Uiteindelijk ben ik na de 3e kuur bevallen. Nu ben ik 15 weken zwanger en heb net vanochtend weer urine ingeleverd en ja hoor, weer een blaasontsteking en dus een kuur. De derde in deze zwangerschap. En het zit me niet lekker. Aangezien ik weet dat dit niet de laatste zal zijn, betekent dat dus veel kuurtjes en dat kan nooit goed zijn voor de kleine in de buik. Arts en apotheker kunnen wel zeggen "ja hoor, deze mag in de zwangerschap", maar zo vaak kan niet goed zijn. Even als aanvulling: alle huis-tuin-keuken-tips pas ik al maanden toe en dat helpt dus niet. Tevens heb ik buiten de zwangerschap(pen) nooit last van een blaasontsteking. Wie van jullie heeft ook regelmatig antibiotica gebruikt in de zwangerschap? Hoe gingen jullie ermee om? Maakten jullie je zorgen?
Hoi Suus, helaas herkenbaar!! Normaal nooit blaasontsteking maar zodra ik zwanger ben is het raak! Bij mijn dochter een keer of 4 gehad, en gelukkig was mijn huisarts zo doortastend om al bij de 1e een kweek te maken voor de streptokokkenbacterie. En dat blijkt dus de boosdoener te zijn. Dit betekende dus in het ziekenhuis bevallen met antibiotica ( wat niet eens is toegediend omdat de bevalling te snel ging). Ik heb nu de 1e blaasontsteking+kuur achter de rug. Het gekke is dat het niet eens echt voelt als blaasontsteking, alleen buikpijn en verkrampt gevoel in blaas. En natuurlijk vaker plassen maar ja, dat heb je zo wie zo bij zwanger zijn dus valt eerst niet echt op. Ik heb deze zwangerschap wel veel meer pijn in de schaamstreek, in het bot wat daar zit. Weet niet of dat er ook mee te maken heeft? Vandaag dag gewerkt en dan steekt het meteen weer! Ben jij al getest op streptokokken B? Zo niet, zou ik daar eens op aandringen! Ik probeer ook alle huismiddeltje, alleen bij cranberry sap heb ik het idee dat het iets helpt. Verder eigenlijk niet, dus zit er niets anders op dan een AB kuur. Zeker als je verder in de zwangerschap bent want blaasontsteking kan weeen opwekken. Ik begreep alleen wel dat de streptokokken heel hardnekkig zijn, en niet goed te onderdrukken met AB. Ik ben het helemaal met je eens: het is heel rottig!!!
Oh ja, je vroeg wie zich zorgen maakte! Ik wel, het voelt heel tegennatuurlijk, maar de besmetting en mogelijke gevolgen ( vroegtijdige weeen) vind ik eigenlijk nog veel enger!!
Bedankt voor jouw reactie! Daar zeg je me wat....mijn kweek was al 2 keer niet te onderzoeken volgens de assistent, omdat de urine troebel (verontreinigd) is. Tja, ik heb nu eenmaal wat meer last van afscheiding.... Dus vandaar geen uitslag. Maar ik mag over 3 dagen bellen voor de kweek van deze en anders vraag ik of ze het toch willen proberen. Jouw klachten zijn precies zoals die van mij, iedereen die ik vertel dat ik een blaasontsteking heb, zegt "nee joh, dan zou je krom liggen van de pijn". Maar dat is dus niet zo, wat vaker plassen en druk laag in de buik, that's it. Tuurlijk, kuurtje moet gewoon, want de gevolgen met door blijven lopen, zijn vele malen groter. Maar de ab slikken voelt echt als een aanval op mijn kindje en ik ben bang voor de gevolgen daarvan. Fijn dat cranberrysap wel een beetje bij jou helpt, hier niet. Maar ga nu aan de sinasappel/citroensap, maar denkt niet dat het iets uithaalt. Dit is echt iets dat hardnekkiger is en zich niet laat wegpesten door een citrusvruchtje Meid, ik hoop dat je er nu voorlopig een tijdje af bent!
Hier slik ik ook elke dag AB, Nitrofurantoine als ik het een dag niet neem heb ik geheid blaasonsteking! Kon volgens dokter geen kwaad om het elke dag te nemen.
Toen ik bij mijn dochter onder controle van de gyn kwam ( weet niet precies wanneer, volgens mij zo rond de 34 weken) heeft hij ook een uitstrijkje gemaakt van mijn vagina. Hierop bleek ook duidelijk besmetting aanwezig! Misschien is dit wat voor je als de kweek van de urine elke keer niet lukt?? Niet echt leuk, maar ja, als je wel drager bent kun je het maar beter weten ( ivm kans op besmetting van je kindje tijdens de bevalling! Dit kan heel heftig zijn voor de kleine!) Toch vreemd dat sommigen van ons daar zoveel last van hebben tijdens het zwanger zijn! Elke dag EB, heftig hoor! Wat betreft de klachten: echt pijn doet het niet, maar je voelt gewoon dat er iets niet goed zit. Moeilijk uit te leggen! Vooral het niet helemaal leeg kunnen plassen dan is echt lastig!
Nou,de vk wil me toch doorverwijzen naar de gyn,voor een uitstrijkje. Ze vermoed dat ik gbs-draagster ben en wil de bevestiging. Afhankelijk van de uitslag blijf ik bij de gyn, anders zal ik bij de volgende blaasontsteking ook onder de gyn vallen. Dus ik neem alvast voorzichtig afscheid van een onbezorgde zwangerschap bij de vk. Jammer, maar alles voor de gezondheid van mijn kleine uk.
Hoi, ik heb al vanaf kleins van af aan chronische blaasontstekingen. Vroeger zat ik altijd aan de antibiotica maar omdat ik daar op latere leeftijd een soort van immuun voor werd ben ik begonnen met Cranberry tabletten slikken. Zodra ik voel dat er een blaasontsteking aan zit te komen begin ik hiermee en in de winter slik ik ze elke dag preventief. Dat werkt als een trein!! En is 1000x beter dan antibiotica (smerige zooi:x) Ik ben nu 10 weken en ben er even mee gestopt maar woensdag ga ik voor het eerst naar de VK en dan ga ik zeker vragen of het kwaad kan om dit door te blijven slikken tijdens de zwangerschap. Ik denk het zelf van niet omdat het een natuurlijk middel is. Misschien ook iets voor jou? Groetjes
Cranberry mag gewoon hoor! Ik slik ze ook (op aanraden van gyn en uroloog) Ik heb in de eerste 16 weken 2 blaasontstekingen gehad en kreeg hier Augmentin voor (voor Nitrofurantoine ben ik allergisch) Mijn urine wordt standaard elke 2 weken gekweekt omdat ons eerste zoontje waarschijnlijk door een blaasontst. 11 weken te vroeg geboren is. Nu gaat het alweer een week of 5 goed.
Voor diegene die nitrofurantoine slikken of geslikt hebben. Hadden jullie daarbij ook last van de bijwerkingen en mochten jullie de kuur toen gewoon afmaken?
Ik heb last van duizeligheid. Maar volgens arts én apotheker kan het geen kwaad en mag ik de kuur gewoon afmaken. Vandaar mijn vraag... Iemand die ook duizelig is geweest en is moeten stoppen?
Mijn eerste kindje is 6 weken te vroeg geboren doordat ik niet door had dat ik blaasontsteking had. Bij mijn tweede zwangerschap heb ik om de 2 weken urine weggebracht en kwam er sowieso 5 x een ontsteking uit. Ook had ik vaak dat er geen duidelijke boosdoener naar voren kwam wel mengflora. Uiteindelijk wel e-coli bacterie. Er zijn goede goede verhalen over d-mannose maar ik heb het zelf niet geslikt alleen nitro en amoxi/clavulaan zuur (jak). Hoe dan ook de antibiotica zou dacht ik geen kwaad kunnen voor de baby, hooguit zou de baby iets minder zwaar zijn. Die van mij was 3810, niet echt een kleintje te noemen Sterkte in ieder geval, blaasontstekingen kunnen heel hardnekkig zijn.
Tja, ab voelt als onnatuurlijk in de zwangerschap, maar nee....ik geloof niet dat ze het geven als het kwaad kon. Ik ben geen gbs-draagster....pview. De vk is tegen het gebruik van de pillen, ze zouden uitdrijvend werken (?!). Maar ik krijg bij de volgende blaasontsteking een verwijzing naar de gyn en uroloog, dus dan vraag ik het daar dan wel. Ik moet nu iedere 2 weken de urine inleveren (maar dat moest ik al) en wordt er ook telkens een kweek gedaan. Wel vervelend dat zoveel dames er last van hebben, had er nog nooit iemand in mijn omgeving over gehoord.....