Sinds ik weet dat ik zwanger ben moest ik mijn medicatie ophogen. Vorige week bloed geprikt en net gebeld door de internist. Mijn tsh was netjes zei hij '3,3'. In eerste instantie hoefde ik niet op te hogen maar toen ik zei dat ik m wel hoog vond mocht ik toch ophogen. Maar nu maak ik me dus wel een beetje zorgen.. straks gaat het alsnog mis door een te hoge waarde. Want het liefst moet ie toch rond de 1 zijn?
Klopt. . Thyrax idd. . Zit nu op 0,150 mg en elke maand prikken en contact met huisarts maar waarde blijft mooi
Hoi, Het mooiste is inderdaad rond de 1. Maar tussen de de 1 en 4 is prima. Maak je er geen zorgen om. Ik zou inderdaad ook ophogen en dan zal hij volgende keer weer wat lager zijn en perfect zijn.
Je FT4 is belangrijker. Dat moet tijdens je zwangerschap wat hoger zitten. Zit bij mij rond de 20 en daar was de ha wel tevreden over. Mijn TSH zit eerder in de buurt van 1 dan 4, daar voel ik me het best bij. Ik slik ook Thyrax voor een te trage schildklier en prik, nu ik zwanger ben, om de 5 weken ongeveer.
ft4 is nu inderdaad veel belangrijker, dat heeft je kleintje nu namelijk nodig. Mijn internist zegt dat mn FT4 rond de 20 moet zitten. TSH is idd het beste rond de 1, maar FT4 zegt dus het meest. Zelf heb ik nu TSH 0.9 en FT4 18.3, ik moet volgende week weer bloedprikken. 2 weken geleden zat ik nog op FT4 23.1. Dus het zakt snel.
Tsh indd rond de 1, maar de ft4 moet rond de 20 zijn, dit is inderdaad net even iets belangrijker op het moment. Zat mijn vorige zwangerschap steeds rond de 1 en 18 met 0,200 mg. denk toch maar even het extra pilletje slikken, of extra je internist raadplegen. Wens je een fijne zwangerschap met hopelijk geen jojo schildklierwaarden.
Ik onderschrijf ook bovenstaande verhalen over dat er tijdens zwangerschap naar ft4 gekeken moet worden en niét naar TSH (In het geval van primaire hypothyreoidie, wat meestal het geval is). Dit heeft onder andere te maken met dat de zwangerschapshormonen je TSH onderdrukken. Ft4 moet in de bovenste helft van de referentiewaardes blijven. je moet de tsh wel mee-meten. Mocht de ft4 al hoognormaal zijn, maar de tsh nog aangeven dat er meer nodig is, dán kan je ook nog ophogen (heb dit nog nooit gehoord bij primaire hypothyreoidie). Mijn tsh is door de zwangerschap onmeetbaar laag (kleiner dan 0,05), maar mijn ft4 verteld mij en mn endocrinoloog dat het goed zit of dat er nog wat bij moet... Helaas weten huisartsen gemiddeld genomen niet veel van schildklieren. Het mooie is wel dat je een huisarts beter kan overtuigen van je gelijk dan een internist In het geval van TS zou ik op basis van de tsh alleen al met minstens 0,25 of 0,375 ophogen maar ik weet niet genoeg van haar instelling @thyrax om daar meer over te zeggen