Ik ben 11 weken geleden bevallen via een spoed keizersnede. De eerste 6 weken "niets mogen" zitten er op en bij de nacontrole (waarbij tot mijn verbazing geen lichamelijke controle aan te pas kwam) mocht ik volgens de gynacoloog langzaam weer wat gaan doen, maar vooral luisteren naar mijn lichaam. Nu sta ik te popelen om mijn lijf en met name buik weer in shape te krijgen. Ik was begonnen wat dingen met de Wii te doen: Wii fit, Zumba. Met name dat laatste, 20 minuten dansen vind ik heerlijk. Maar onlangs zei mijn manueel therapeut dat Zumba helemaal niet goed is ivm de onverwachte bewegingen. Ook hardlopen raad hij af. Ik voel mijn wond aan de binnenkant van mijn buik nog wel af en toe, maar vooral 's nachts/'s ochtends als ik abrubt overeind kom omdat ik de kleine hoor huilen. Verder loop ik nu elke dag met de kinderwagen minimaal 30 minuten. Wie heeft ervaring in het opbouwen van sporten na een KS en wanneer denken jullie dat hardlopen (langzaam opgebouwd) verantwoord is?
Ik heb zelf erg rustig opgebouwd. En ben eerst weer begonnen met zwemmen. Ik ben pas na 3,5 maand begonnen met hardlopen. Ik heb toen zo'n beginnerscursus gedaan waarbij je pas na 20 weken een uur kan harlopen. Ik heb hierbij geen last gehad van mijn litteken. Na ongeveer 7 maanden heb ik een cursus paaldansen gehad bij een vrijgezellenfeest en de instructrice zei dat je dan nog wel voorzichtig moet zijn met bepaalde oefeningen. Hardlopen zal dus waarschijnlijk geen probleem zijn maar je moet met extreme dingen toch wel wat meer uitkijken.
Hier hetzelfde probleem. Hoewel het bij mij nog maar 2,5 week geleden is, moet ik wel dagelijks omgaan met het feit dat ik nu een 'flubberbuik' heb met striemen . Kan ook niet wachten tot ik daar iets aan kan gaan doen, maar die 6 weken-grens duurt echt nog een eeuwigheid wat dat betreft! Ik ben erg benieuwd hoe en wanneer andere dames hun buikje hebben weggewerkt...
Hier ook nog niet zo lang geleden een ks gehad maar wil straks weer baantjes gaan zwemmen wil ook van mijn flubberbuik en van die streep over mijn buik af! Hoor vaak van vrouwen die ook een ks hebben gehad dat zwemmen goed is. Hardlopen weet ik niet. Maar ben ook wel benieuwd naar ervaringen dus lees mee....
he meid! Ik ben 2 weken geleden weer begonnen met hardlopen, kleintje was dus zeg maar 3,5 maand. Moet wel zeggen dat ik best lang last heb gehad vm keizersnee.. Ik ben ook weer aan het opbouwen, minuutje rennen minuutje lopen, en dat gaat goed. Ik start en als ik last krijg dan doe ik gewoon rustig aan. Maar heb tot nu toe nergens last van, ja pijn aan mn benen omdat ik niks meer gewend ben Doe gewoon wat goed voelt! trek anders een strak hemdje aan, misschien zo'n figuurcorrigerend vd hema? dat vind ik erg fijn, want dan heb je een beetje druk op de wond, ik weet niet, voelt steviger. succes!
Doe wat goed voelt! Ik moet bekennen dat ik na 5 weken weer bezig was in de sportschool omdat dat goed voelde. Maar ik kan me ook voorstellen dat je er pas na een langere tijd aan toe bent.
Ik heb heel erg naar voren gedragen tijdens m'n zwangerschap en daar heb ik tijdens het sporten last van. Ik paaldanste twee keer per week voor m'n zwangerschap en oefende thuis op m'n eigen paal, nu kan ik maar één keer per week (om blessures te voorkomen) en heb af en toe nog last van 'te lange buikspieren'. Ik zou het zeker rustig aandoen als ik jou was. Beginnen met simpele rek- en strek en buikspieroefeningen etc..
Ik denk dat het voor iedereen verschilt, dus luister vooral goed naar je lichaam. Als je je litteken voelt, zou ik stoppen (voordat het pijn gaat doen). En langzaam opbouwen. Bij mij ging het herstel heel voorspoedig moet ik zeggen. Na 3 weken kon ik weer fietsen en autorijden (voorzichtig). Ik heb nooit last gehad (behalve de eerste dagen met opstaan e.d.). Na een keizersnee schijnt het langer te duren totdat je buik weer in vorm is. Ik dacht ook dat ik mn oude (platte) buikje nooit meer terug zou krijgen, maar geduld loont Na 9 maanden ontzwangeren heb ik mn oude figuur weer terug. Ik heb niet gesport, maar wel heel veel gewandeld (doe ik nog steeds minstens 2x per week anderhalf uur met de kleine) en af en toe gefietst (wat ik voorheen ook deed). Succes en het komt allemaal goed
Na 10 maanden kan ik nu zeggen: he he, begin eindelijk weer wat terug te zien van mijn oude figuurtje. Oke, buik is wat slapper en nog wat boller, maar daar hebben dan ook 2 babies ingezeten. Dus dat zal wel wat langer duren. Ik ben eind april bevallen met een 2de keizersnee en september stond ik weer in de sportschool. Langzaam begonnen met buikspieren etc. Echt goed naar je lichaam luisteren, dat is de beste raadgever.
Ik heb 8 weken geleden een ks gehad. Mijn gyn gaf aan dat hardlopen goed kan, mits je goed naar je lichaam luistert. Het is per persoon verschillend hoe snel iemand hersteld. Ik heb heel weinig last gehad van mijn keizersnee, alleen de eerste twee dagen. Ik moest in mijn kraamweek al opletten dat ik niet te veel tilde uit automatische en ik moest me inhouden om niet stofzuigen. Volgens mijn gyn hoef je echt niet 6 weken op de bank te zitten, stukken wandelen is al goed! En je lichaam geeft wel aan als je teveel doet. Dus ik ben vorige week gestart met hardlopen (rustig opbouwen). Voor mijn zwnagerschap liep ik 8 km. Afgelopen week voor het eerst gelopen en na 6x 1 min voelde ik mn bekken een beetje. Maar ik voelde me zo goed na het sporten!
Ik mocht na 6 weken weer rustig aan begonnen met sporten. Diezelfde avond ben ik dus direct op mijn paard geklommen. Gewoon rustig aan opbouwen en als stoppen als je pijn hebt.