Ik hoor vaak dat je niet zwaar mag tillen, maar zijn er meer die toch tillen, en kan het kwaad? Kim is inmiddels zon 13 kilo, en die til ik soms een paar keer op een dag achterin mijn auto( heb achter geen deuren) ook die ik 1 x in de week de weekboodschappen, in 3 van die grote shoppers. Toch van auto naar huis stukje ermee lopen. Ik merk daarna dat ik wel erge last heb onderin mijn rug. Wil niet zeuren want doe het zelf, maar kan het geen kwaad voor de baby?
Even goed op je houding letten en voorzichtig tillen. Ik denk niet dat het een probleem is voor je kindje, meer voor je rug en je bekken. Ik blijf iedere zwangerschap gewoon tillen in ieder geval.
ik denk inderdaad dat het verstandig is om te kijken hoe je tilt maar dit is altijd zo. ik ben ook zwanger en werk in de zorg (gehandicaptenzorg) aan tillen ontkom ik dus soms niet.. maar dan gewoon goed opletten hoe ik til maar moest ik daarvoor ook anders is mijn rug zo stuk..
Ik heb ook tot het einde alles alleen gedaan, had trouwens een dochter van 12 maand die nog vaak moest gepakt worden (toch ook ruim 10 kilo). In de winkel kreeg ik ook dikwijls rare blikken van mensen waarom ik nog met zo'n zware dingen sleurde. Ik heb een hele zware zwangerschap gehad maar merkte dat mijn lichaam dat wel nog aankon!
Kun je je dochter niet leren om zelf achter in de auto te klimmen? Wij hadden toen ook een driedeursauto, maar dochter klauterde vanaf de straat zelf in haar stoeltje en ging zitten. Ik hoefde haar toen alleen maar vast te gespen (en ik was niet eens zwanger, maar die bocht omtillen vond ik echt killing voor mijn rug) je hebt er wel een klein beetje meer tijd voor nodig, maar het is straks ook prettig als zij alvast zelf kan gaan zitten terwijl jij de maxi cosi vast zet. Dan scheelt het behoorlijk in tijd. Misschien kun je met de weekboodschappen de zware, niet bederfelijke producten in je auto laten staan zodat je partner die later mee naar binnen kan nemen? Denk aan drinken, aardappelen, wasmiddel, etc. Volgens mij kan het tillen voor de baby niet zo veel kwaad, alleen voor je eigen rug en bekken is het vervelend. Zeker als je nu al rugpijn hebt zou ik toch voorzichtiger gaan doen. Je moet tenslotte nog 10 weken en het is prettig als je je dochter straks nog kan tillen als het nodig is.
De zware boodschappen die til ik al een tijdje niet meer (dat mag mijn man nu doen), maar mijn zoontje (die 12 kilo weegt) til ik wel meerdere malen per dag.