Vandaag vacuüm verpakte makreel van de supermarkt gegeten. Las later dat dit niet mocht i.v.m Listeria bacterie. Maak me erg zorgen. Iemand anders dit al een keer meegemaakt tijdens zwangerschap?
Rauwe makreel? Of gerookt? Het is volgens mij niet zo dat je nu direct heel veel gevaar loopt. Maar ik zou het in het vervolg niet meer doen. Het risico dat de vis die je hebt gegeten ook precies besmet was met die bacterie is erg klein dacht ik.
Dat mag gewoon toch? Dat is namelijk helemaal doorgerookt en vrij van bacterieen. Nu ga ik zelf ook twijfelen
denk niet dat het genoeg verhit word met roken. Dat komt lang niet bij de 100 graden. Dezelfde reden dat gerookte zalm ook niet mag. Maar je hebt het al op. Zal niet meteen schadelijk zijn hoor. Die bacterie moet er maar net inzitten natuurlijk. Maar niet meer doen.
Het mag niet geloof ik.. Gerookt en dan gaat het volgens mij met name om de vacuum verpakking.. Hoe het precies zit weet ik niet meer.. Ik denk idd omdat er een kleine kans is dat het niet goed gaar is en er zo bacteriën kunnen ontstaan.. Maar bij zalm.zal dit vele malen erger zijn.. Gerookte makreel kan volgens mij weinig kwaad.. Zou me geen zorgen maken.
Ik lees dat het inderdaad niet goed is. Maar ik blijf erbij dat de kans dat exact jouw vis de listeriabacterie bevatte echt heel klein is. Gerookte makreel van de visboer mag wel. En als je de gerookte vis verhit tot boven de 85 graden is het ook in orde om te eten.
Het kan tot 90 dagen duren voor je klachten krijgt (als er listeria in zit) dus hou het even goed in de gaten (al is de kans heel klein). Listeria | Voedingscentrum
Gerookt mag je gewoon eten, gaat inderdaad om de vacuüm verpakking. Als je het binnen een half uur eet nadat je de verpakking open gemaakt hebt is het geen probleem, de bacterie ontwikkelt zich pas na dat half uur. Zou me niet te druk maken, maar hou het inderdaad even in de gaten.
Ik had dat vorige week ook gekocht zonder na te denken. Bij de eerste hap ging er gelukkig een alarm belletje rinkelen want begon ook te twijfelen. Voortaan haal ik het wel bij de visboer.
Er komen per jaar in NL 60 gevallen van listerose voor... De kans dat je de loterij wint is groter. Maar toch niet meer eten lijkt me
Hmmm heb heel veel broodjes gerookte makreel op tijdens einde van de zwangerschap... dacht dat het wel mocht...
Dankje voor jullie reacties... het is nu helaas al gebeurt kan het niet meer terug draaien.. tot nu toe nog geen last van gehad. Heb ong. 50 gram gehad... na het schoonmaken wel direct gegeten.
Tsja het is nu al gebeurd en je doet er weinig meer aan! Volgende keer gewoon niet meer doen en er nu niet teveel druk over maken. Dat is veel slechter voor de baby!
Vers van de visboer mag wel. Net als gerookte zalm. En wat iemand anders al zei: er zijn zeer weinig besmettingen per jaar in NL. Ik heb de afgelopen 2 weken 5 bakjes theeworst op: niet gerealiseerd dat dit een rauw vleesproduct is....... Ik baal ook, maar het lukt ook om ff realistisch te blijven. Door mijn foodcravings at ik zo'n bakje meestal in 1 dag leeg op cracottes .....het risico zal beperkt zijn. En je hebt ook nog gewoon een afweersysteem ..... Zwangeren zijn een risicogroep maar niet elke bacterie krijgt een kans! Niet meer doen en wel lekker naar de visboer gaan!
als ik zalm van de supermarkt mee neem doe ik het eerst in de vriezer. Mijn verlos zei dat het zo wel mag omdat dan alle bacteriën dood gevroren zijn.
Hey meis, Het gaat niet zozeer om de verpakking. Het gaat om het gerookte gedeelte. Listeria is een bacterie die bij de vis wonden in de huid heelt. Voor de vis is het een goede bacterie maar voor ons niet. Het probleem van gerookte vis is dat deze niet hoger is verhit dan ong 60/70 graden celcius. De Listeria gaat pas dood bij een veel hogere temperatuur. Dit in combinatie met water (wat kan blijven zitten in een vacuüm verpakking kan ervoor zorgen dat de Listeria de perfecte omgeving heeft om te groeien. Eet jij makreel, zalm of iets anders dat volledig verhit is (denk aan oven 180 graden of gebakken) dan is er geen Listeria bacterie meer meer.
Ik heb zowiezo terwijl ik al zwanger was maar t nog niet 100% zeker wist filet american paar keer op brood gegeten en laatst ook vacuum verpakte macreel omdat ik daar echt heel erg zin in had.. toen las ik later ook dat t helemaal niet mocht (de filet american was ik wel direct mee gestopt hoor toen de test duidelijk positief was). maargoed de kleine maakt t nog steeds goed dus ik verwacht dat dit niet schade heeft aangericht.. (??)