Onze oudste is eind juli 2 geworden. Ze slaapt nog in haar ledikant en slaapzak en vind dit wel best. Ze klimt nooit uit bed oid. Nu hadden mijn man en ik het over een peuterbed en vroegen ons af wanneer het nou handig was dit te gaan introduceren? Ze ligt nog vaak lang te keten dus ben benieuwd wat ze gaat doen als ze eruit kan. En als ze dan in een peuterbed gaat slapen, hoe moet dat dan met slaapzak? Of zou ze eerst aan een dekbedje moeten wennen en dan pas een peuterbed?
mijn jongens zijn allebei rond de tweede verjaardig van een ledikant overgegaan naar een gewoon bed met dekbed. bij de oudste heb ik eerst nog een week het dekbed in het ledikant gelegd om te wennen, maar ik denk achteraf niet dat het veel heeft uitgemaakt. In het ledikant sliepen ze ook allebei in een slaapzak. De overgang is bij allebei helemaal geen probleem geweest. De oudste kwam nooit z'n ledikant uit en nu ook niet uit z'n bed (!), de middelste kroop uit z'n ledikant en doet dat nu ook nog bij z'n bed. Er is dus niks veranderd, haha.
Wij hebben haar gewoon in 1x in het peuterbed laten slapen. Met dekbed. Mijn meisje is soms ook nog lang aan het kletsen enzo maar ze komt er heel zelden uit. Ook smorgens wacht ze netjes tot wij haar komen halen. We moeten haar alleen we altijd even instoppen als ze slaapt want ze schopt de denkens er vanaf. Groetjes
hier zijn we bij noa met 13 maanden over gegaan niks veranderd behalve dat ze ineens uit haar bed kon bij thobias hoef ik echt niet te beginnen (ze slapen samen op 1 kamer) en noa heeft nu een hoogslaper dan gaat thobias echt bij haar in bed klimmen en wil geen ongelukken
mijn zoon is met 22 maanden kold turkey onvoorbereid en onvoorzien op een middag verkast van peuterbed naar groot bed.( snel ergens opgetrommeld) (wij doen niet aan peuterbedjes) nadat hij uit zijn ledikant was gekieperd op zijn gezicht. bed weg ander bed er neer gezet en s'middags samen gespeeld boven op zijn kamer en "oefenen" s'avonds gewoon met zijn eigen vertrouwde slaapzak op bed gelegd dekbed er losjes over. en het ging meteen goed. wel een paar keer wakker maar niet overtuur of hysterisch. gaandeweg de week ging het steeds beter. hij werd niet meer 20 keer wakker van zijn hoofd die hij stootte tegen randen of bovenkanten van het krappe ledikantje. we hadden het achteraf eerder moeten doen. hij ligt nu een half jaar later nog in de slaapzak want hij ligt van dwars of ondersteboven in bed. en het dekbed blijft niet over hem heen. we moeten hem dus geregeld goed leggen en het dekbed erop doen als het koud is. vandaar dat we zolang mogelijk de slaapzak erin houden. hij kan ook gewoon lopen met dat ding en zelf in en uit bed klimmen ermee.
Onze dochter is rond 2jaar 3maanden naar een groot bed gegaan. Bedrekje ervoor tegen het uit bed vallen. De eerste avond stond ze wel een keer of 3 naast d'r bedje te huilen, maar de nachten erna totaal geen problemen meer. Ze heeft wel avonden (gehad) dat ze inderdaad even op de overloop loopt te spoken/keten, maar over het algemeen blijft ze netjes liggen. Het enige is dat ze in het begin d'r slaapzakje wel mistte. Maarja qua veiligheid (met uit bed stappen) vond ik dat echt niet meer kunnen. Met een week (mischien 2) was ze ook daar wel weer aan gewend... Nu gaat het hartstikke goed en komt ze 's morgens lief met een aantal diertjes naar ons bed om nog even bij ons te komen liggen...
Onze zoon klimt ook niet uit bed, en ligt nog in een ledikant, (hij wordt in november 3) onze dochter heeft ook tot 3 jaar in een ledikant gelegen, ze sliepen daar prima in, waarom zou je dan overgaan? als ze gaan klimmen, en het wordt gevaarlijk, dan is het een ander verhaal, maar als ze gewoon lekker liggen en lekker slapen, dan zou ik het ledikant aanhouden.
ons meisje is rond dr tweede in een normaal bed gegaan. we hebben zon ijzeren bedbank aangeschaft die deden we eerst andersom zodat ze er nog niet uit kon dat ging snel goed. en erna dus naar andere kamer en groot bed. ons manneke krijgt over 3 wk als ie 2 word een peuterbed van cars. die krijgt ie smorgens en we willen hem er savonds al inleggen wel naast ledikant mocht het echtn iet willen kan ie daar weer in haha maar denk dat het wel lukt. of ie er dan uitkomt tjah dat zien we dan wel weer. slaapak wil ie al heel lang niet meer aan.
Ik ben ongeveer een maandje geleden overgegaan naar een peuterbedje voor mijn oudste en hij is nu 2 jaar en 1 week oud. De enige reden dat ik dit heb gedaan is omdat hij eruit klom en de laatste keer enorm hard is gevallen. Zou dit niet zijn gebeurd en zou hij braaf blijven liggen had ik het ledikantje echt niet weggedaan. Dus ik zou zeggen, lekker laten liggen! Nu komt hij namelijk ontzettend vaak zn bedje uit en wanneer hij geen zin heeft om te slapen staat hij om de haverklap op de overloop of zelfs naast mijn bed.
Ik heb zo'n 4 weken geleden mijn dochter overgedaan naar een peuterbed. Ik vond hem op marktplaats en was meteen verliefd. Heb hem meteen opgebouwd zodat ze eraan kon wennen maar erin slapen mocht ze pas nadat mijn man thuis was van zakenreis. Omdat het een hemelbedje is en er aan 3 kanten een verhoging zit heb ik hem omgedraaid zodat ze er niet uit kan vallen maar ook niet uit kan klimmen. 1e nacht slapen erin vond ze akelig. Ik ben even bij haar gaan liggen en langzaam weg gegaan. dat was op een gegeven ogenblik goed. De volgende keer ben ik nog geen 5 minuten naast haar bedje gaan zitten. en de dag daarna zei ze al daag dus kon meteen gaan. ze slaapt ook nog steeds in slaapzak omdat ze vaak draait en bovenop het dekbed gaat liggen slapen.
Wij halen nu wel af en toe twee spijlen uit het ledikantje om zo zelf te oefenen het uit en in bed stappen. We hebben het ook een keer geprobeerd om meteen 's avonds de spijlen eruit te laten, maar dan gaat ze hier wel echt spoken. Voordat wij naar bed gaan halen we de spijlen eruit en 's morgens kan ze zelf uit bed komen en gaat ze spelen. Ze slaapt nu nog wel in slaapzak, maar begrijpt ook steeds beter waar de deken voor dient. Zodra ze dat echt zelf bewust gaat doen gaat de slaapzak ook uit.
Onze dochter ligt sinds een paar weken in een groot bed, omdat ze in november grote zus wordt. We waren ook een beetje bang dat ze zou gaan spoken 's nachts, maar tot zover blijft ze goed in haar bed liggen. We zijn er 's nachts ook nauwelijks uit gehoeven.
Bedankt voor alle reacties. Uiteenlopend ook.... we denken nog even na. Een groot bed past trouwens niet hier, vandaar dat we dachten aan een peuterbedje of een meegroeier.....
Wij hebben sinds 4 weken ook een peuterbedje. Had verwacht dat ze erg zouden klieren aangezien ze samen op 1 kamertje liggen. Dit gaat eigenlijk erg goed, in de ochtend beginnen ze wat te keten met elkaar maar dat vind ik niet erg. We hebben direct een dekbedje aangeschaft. Was ook benieuwd hoe dat zou gaan omdat 1 van mijn zoontjes eigenlijk alleen maar in de slaapzak wou slapen. Maar dit gaat ook erg goed.
Onze dochter was net geen 2,5 toen we 1 spijlenzijde uit het ledikantje hebben gehaald en ze dus zelf in en uit bed kon klimmen (is dit bedje voor gemaakt dus ideaal). Eerst sliep ze nog in haar slaapzak onder een lakentje en kroop ze er nog weleens uit, maar toen de nachten wat frisser werden heb ik een dekbed gegeven en de slaapzak weggelaten. Heb haar toen zelf een nieuwe pyjama laten uitzoeken ter compensatie van haar slaapzak, omdat ze die eigenlijk niet wilde afstaan. En dat ging perfect, heb ook uitgelegd dat ze in haar bedje moet blijven en als er iets is, kan ze altijd op papa of mama roepen. Werkt eigenlijk prima, ze komt er ook niet uit, tot nu toe een keer of 3 denk ik. Gewoon duidelijk uitleggen, ze heeft wel de leeftijd dat ze het begrijpt dus dat is erg handig.
Hè, gelukkig dat er meer zijn, ik dacht al even dat het heel gek was dat krummel nog in haar ledikantje ligt . Af en toe hebben we het er wel over dat we toch eens achter een "groot" bed aan moeten (peuterbed begin ik niet aan, vind ik zonde van het geld), maar ach, ze klimt er niet uit en ze past er nog in. Overigens bedenk ik nu dat redenen om binnenkort toch een ander bed te kopen ook kunnen zijn: - ze wordt zo zwaar! - ze is al zo groot! Maar soms vind ik het stiekem ook nog wel lekker makkelijk dat ze er niet zelf uit komt.
mijn zoon sliep al in een 1 persoonsbed toen hij 15 maanden was ofzo! vanaf de moment dat hij goed kon lopen en zonder problemen in en uit bed/bank kon klimmen! hier hebben wij een rekje voor gehaald zodat hij snachts niet uit bed zou vallen! in het begin had hij nog een slaapzak aan + dun dekbed maar na een week ofzo zijn wij gewoon pyama's gaan gebruiken en een dikke dekbed! ging prima! hij is er in het begin nooit uitgekomen!! pas toen hij "dingen" ging zien en een beetje bang werd kwam hij eruit... mijn dochter is nu 15 maanden maar die is er helemaal nog niet aan toe! ze loopt nog niet. klimt nog niet zelf op de bank (eraf wel) en zij blijft dus nog lekker een tijdje in haar ledikantje! vanaf de moment dat ook zij zelf in haar bed kan klimmen en goed zelfstandig loopt mag zij in een 1 persoons bed
Fleur ligt nog lang niet in een peuterbedje maar toevallig dachten we van de week, laten we eens de slaapzak af gaan wennen. Eigenlijk omdat we hetzelfde 'probleem' hebben, wat als we straks wel over gaan naar peuterbed en ze nog de slaapzak heeft... Nou er valt niets aan te wennen, vanmiddag zonder slaapzak in bed gedaan en meteen gaan slapen en vanavond weer. Dus hopelijk zet zich dit natuurlijk door en hoeft ze geen slaapzak meer.