Slapeloze nachten en borstvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Inge36, 26 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge36

Inge36 Actief lid

16 apr 2013
    181
    0
    0
    Onze kleine meid is alweer bijna 5,5 maand. Ze wordt groot en sterk met de gouden nectar van mama. Sedert enkele weken worden de nachten echt loodzwaar.... Om 19u ligt ons popje in dromenland om vervolgens rond 22u, 0.20u, 3u en 6u wakker te worden om te drinken. Ze drinkt dan meestal ook een volledige borst leeg. Jammer genoeg beginnen deze vreselijk zware nachten echt te wegen. Nochtans heeft ons patatje een 2tal maanden geleden doorgeslapen van 23u tot 6u. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of wat ik er aan kan doen? Ik weet alvast wel dat ik nog voldoende melk heb. Ze groeit goed en wordt steeds groter.... Alle tips zijn meer dan welkom!

2. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik kan me voorstellen dat het je begint op te breken de frequentie van voeden op de avond en in de nacht! Zeker als je kindje al maanden doorslaapt...
    Ons kindje is iets jonger, maar ook wij hebben even in hetzelfde schuitje gezeten. Vanaf 8 weken sliep ze van 23:00 tot 7:00/08:00, maar rond haar 12 weken sprong kwam ze ineens weer meerdere keren per nacht. Ik had hier echt het idee dat het kwam door dat sprongetje en het feit dat ze alles aan het verwerken was. En dat deed ze het liefst het dichtst bij mij. Ik bood dan de borst aan en die dronk ze nagenoeg leeg en viel dan wel weer voor kort tevreden in slaap.
    Sinds een kleine week is dat weer voorbij en komt ze weer tussen 05:00 en 07:00.

Heeft ze echt honger-honger? Of heeft ze behoefte aan geborgenheid en mama, maar omdat ze de borst aangeboden krijgt dat ze die evengoed gewoon leegdrinkt? Misschien maakt ze wel een groeispurtje door en verbruikt ze haar reserves en vult ze die nu aan door meer te willen drinken.

Vervelend! Het zal waarschijnlijk doorbijten zijn tot 'betere' dagen zich aandienen. Ligt ze bij je op de kamer zodat je wel rap kunt voeden en weer verder slapen?

3. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Weet niet precies waar aan het ligt maar mijn dochter deed dat ook op die leeftijd,hier werd het beter toen ik haar bijvoeding ging geven,had ze denk ik behoefte aan.moet er wel bij zeggen dat ik nu rond 11 u s'avonds nog een voeding geef ( ze is net 1 ).vind ze heerlijk ff nog tegen mama aankroelen terwijl ze half wakker is,drinkt dan meestal een halve borst voordat ze weer slaapt.als ze wat meer gaan bewegen slapen ze ook weer wat beter.(hier de ervaring althans) wat je anders ook kunt proberen is overdag nog een keertje extra geven.hoop dat je de kracht vind om door te zetten want het is echt de moeite waard!

4. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vd week een soort gelijke vraag bij borstvoeding gesteld.. Mijn zoontje is nu 5.5 maand en komt ook geregeld s nachts.. 3 weken terug nog om de 2 uur een periode.. En met 3 maanden ook van 22.00 tot 5 a 5.45 uur... Tja.. Geen tips. Ze hebben t nodig... Vannacht heeft hij ineens beter geslapen . Van 19.45 - 03.30 en van 3.45 tot 6.50 en daarna tot 8.05! Mama sliep alleen vanwege volle borsten niet zo lekker ha ha! Komt goed! Ik denk dat ze steeds meer v zulke nachten hebben. Wat ik wel doe, als hij binnen de 2 uur a 2.5 uur komt en ik weet zeker dat hij goed gedronken heeft.. Geef ik pink of aai over zijn buikje.. Had ik gisteren nacht gedaan toen hij om 00.00 was geweest en daarna om 2 uur weer wakker werd... Uit eindelijk kwam hij half 4 weer en heb ik hem uit bed gehaald en liggend aangelegd.

5. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Is het geen regelweekje ofzo? Is het misschien een optie om haar savonds wat pap te geven?

6. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Dat doe ik inderdaad ook wel eens... als ze relatief kort geleden een volledige voeding heeft gehad, dan geef ik haar de speen. Vaak is dat ook afdoende tot de echte voeding zich aandient tegen de ochtend.

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Lijkt mij de 6 maanden sprong.
    Gewoon aan toegeven en erin meegaan. Honger is honger en kort op elkaar misschien mama honger maar is even belangrijk.

Gezien ze al eerder heeft doorgeslapen zal het waarschijnlijk een (korte) fase zijn.

Hier een meisje die nog nooit heeft doorgeslapen, meestal 1-2x per nacht drinken en vorige week ineens 3 nachten bijna ieder uur.. Nu is ze weer in haar normale ritme..

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Toen bij mijn oudste de frequentie van de voedingen rond die tijd enorm begonnen toe te nemen, ben ik gaan kijken of ze interesse had voor bijvoeding Dat bleek idd het geval. Een maand eerder had ik ook al eens geprobeerd omdat ze extra honger leek te hebben, maar toen wilde ze er niets van weten, maar met 5,5 maand dus wel.
    Begonnen toen met bijvoeding, en een week of 2 later werden de nachten weer rustiger :)

9. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Probeer je maar vast te houden aan het idee dat het een fase is. Hier steeds op en af met goede nachten. Periodes dat hij zo 6/7 uur achter elkaar slaapt. Maar ook periodes dat ik de hele nacht bezig ben en niet langer dan anderhalf uur kan slapen achter elkaar. (die zijn slooooooopend).
    Ik heb wel mazzel dat ik nog niet hoef te werken, anders zou ik het echt niet trekken.
    Kun je nog iets proberen in de trant van manlief die een flesje gekolfde melk geeft snachts?

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Hier gaat het altijd zo en hij is nu 10 maanden (dat zijn goede nachten trouwens). Mijn oudste twee deden dat ook, het is niet anders. Je went er vanzelf aan haha.

11. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Heel herkenbaar. Onze zoon stopte ook met doorslapen rond 6 maanden, en ik hoor dat van veel meer moeders, zeker borstvoedingsmoeders. Het kan met van alles te maken hebben, groeispurt, sprongetje, tandjes... noem maar op..

Ben je al begonnen met bijvoeding? Anders kan je dat ook binnenkort gaan doen, misschien maakt dat wel uit.

Hier begint mijn zoon trouwens nu weer wat beter door te slapen... al 4 nachten op rij nu... :)

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Echt heel herkenbaar. Hier begon mijn dochter dat te doen met 6,5 maand, dus na de start met bijvoeding. Ze heeft het gedaan tot 1 jaar. Op 'slechte nachten' kwam ze om de 2 uur. In het begin is het loodzwaar, maar je went er echt aan. Nu ik opeens weer 6 uur aan een stuk kan slapen (ze komt nu gemiddeld om 00 uur en dan weer rond 6 uur, 6.30), ben ik veel vermoeider haha! Duurt gewoon even voor je biologische klok zich heeft aangepast.

Komen er geen tandjes aan? Dan wilde mijn dochter ook heel vaak drinken.

13. Inge36

Inge36 Actief lid

16 apr 2013
    181
    0
    0
    Hallo mama's! Alvast bedankt voor al jullie reacties. Met alle tips en trics die ik ondertussen van jullie gekregen heb, denk ik dat het bij ons Manouke een combinatie is van een sprongetje en nood aan mama. Heel vaak heb ik de vraag van jullie gekregen of we al met bijvoeding gestart zijn. Hiermee willen we wachten tot ons popje 6 maanden exclusief BV achter de rug heeft. Op 20 mei starten we dan met de Rapleymethode. Begrip voor iedereen die met papjes start, maar ik wil heel graag starten met grotere stukjes gestoomde groenten en fruit. Een beetje verder borduren eigenlijk op het principe van BV: baby neemt zelf wat hij/zij wil en hoeveel hij/zij wil. Ik heb er al veel over gelezen, over opgezocht en gesproken met mama's die het toepassen. Hoe meer ik er over te weten kom, hoe enthousiaster ik ervan word... Ik hou jullie op de hoogte! Wat mijn slaaptablet ondertussen betreft, zal ik jullie goede raad volgen en... Go with the flow xxx

Deel Deze Pagina