Hoi, ik heb een dochter van 5 en de laatste dagen is het echt een ramp met het avondeten. Snoepen gaat er zonder pardon in, maar zodra het avondeten klaar is, dan... GRRRR:x Gisteren aten we aardappelen met groente, dit heeft ze wel opgegeten met wat moeite maar vraagt wanneer haar bordje leeg is of ze een eierkoek mag..... Vanavond hadden we frituurde aardappelen, mw zei bij voorbaat al dat ze het niet wou..... Ik had me voorgenomen om vanaf gisteren/vandaag gewoon iets meer te geven dan wat we ''normaal'' doen. Zo gezegd zo gedaan, ze had iets van 15 aardappeltjes en een halve frikandel.. (Klinkt veel maar stelde niets voor) Ze heeft hierover weet ik veel hoelang gedaan, en dan begint ze te spelen en te treuzelen met het eten dus hadden wij gezegd het is klaar nu, je gaat je bord leegeten. Huilende wijs heeft ze dit gedaan. Hebben meer ouders hier last van? Iemand misschien tips? Ik wordt er gewoon zóóo moe van, dat strijd altijd onder het eten en het gevoel te hebben dat ik altijd maar boos moet worden..
Hier maak ik er geen strijd meer van. Ze krijgt een bordje eten, kan eten of niet en de gevolgen zijn voor haarzelf: niet eten is geen koek of snoep de volgende dag en daar ben ik erg consequent in.
strijd strijd.... Ik wil gewoon dat ze goed eet 's avonds want 's middags wil ze ook wel snoepen. Als ik bijvoorbeeld vanavond had gezegd laat maar staan, dan vraagt ze me na 10 minuten of ze wat lekkers mag.. Dit krijgt ze dan uiteraard niet, maar wil gewoon graag dat ze zonder te zeuren, piepen, en gehuil d'r bordje leeg eet.. Want ze kan het wel, ze doet het alleen niet.
Tsja dan moet je het maar gewoon even laten gaan, je kan het er niet in proppen.. Ds na t eten niks anders meer en klaar, das dan jammer voor haar En anders smddags ook geen snoep meer geven... Het is haar eigen keus Ze zal heus niet verhongeren.. Als ze echt honger heeft eet ze wel
Mijn dochter is jonger en tot nu toe een redelijke eter (met af en toe een dipje), maar ik heb wel ervaring met slechte eters. Ik was zelf namelijk vroeger een verschrikkelijk slechte eter. Ik heb mijn ouders vast tot wanhoop gedreven. Er werd gedreigd om het toetje over mijn 'warme' (het was altijd koud, omdat ik zo treuzelde) eten te gieten. Vreselijk vond ik dat, want dat was het lekkerste van de hele maaltijd. Je dochtertje is oud genoeg om duidelijke afspraken te maken. Ik denk dat ik het zo zou doen: - zeggen dat er twee porties zijn: een klein portie en een groter portie - als ze het kleine portie op heeft, mag ze de volgende dag bijvoorbeeld geen snoepje of eentje (aan jou de keus) - als ze het grote portie op heeft, mag ze de volgende dag twee snoepjes (of iets anders wat jij wil) - als ze na de maaltijd nog honger heeft, kan ze een stukje fruit krijgen (jij bepaalt wat, want honger = honger dus dan lust je alles!) Ik zou vooral geen strijd maken van het avondeten. Het feit dat ik me die strijd en straffen 30 jaar later nog als gisteren kan herinneren, zegt genoeg.
Hier werkt het ook zo... Snoepen prima (met mate) maar ook je warm eten opeten, zo niet dan pak ik het warm eten weg en de volgende dag geen tussendoortjes. werkt heel goed hier nog maar 1x hoeven toe te passen en het was meteen gebeurt
Okee, dankjewel voor de reacties. En dat strijd, ik vind dat ook helemaal niet leuk.. En dat miss T zegt dat ze het nu nog weet van eerder, dat is wat ik absoluut niet wil....
Hier met de oudste ook veel strijd de laatste tijd. Ergens wil ik die strijd helemaal niet aangaan, zoals Abri ook zegt, je kunt het er niet in proppen. Maar idd wel de hele dag snoepjes willen en ook na het eten nog zeggen dat ze honger heeft! En ik vind het juist zo fijn als het een beetje gezellig is aan tafel, papa is dan net thuis, dus voor hem ook niet leuk als het zo'n getreuzel en gedoe is aan tafel. Maar ook het ontbijt gaat tegenwoordig erg slecht, de boterham eet ze 2 happen van en dan hoeft ze niet meer, geen honger zegt ze dan..... Vandaag met haar afgesproken dat ze ipv een boterham ook iets van Brinta mag eten, dat vind ze altijd erg lekker om met papa mee te eten. Wie weet houdt ze gewoon niet van brood 's morgens ( ik ook niet) We proberen van alles, maar ooit zullen ze wel gaan eten toch
Mamavanmimi, dat heb ik 's ochtends nou ook zo nu en dan.. Ik ben zelf ook niet van het brood eten, dus neem vaak een broodje zonder korsten. (Ben geen ontbijter, maar moet nu wel ivm zwangerschap) Mijn dochter mag dan ook brood zonder korst, en dit eet ze dan wel op....
Ik weet niet meer wie het was maar er kwam laatst zo'n leuke tip voorbij. Na elke hap mag je kind een blokje en als het torentje bv 3 hoog is dan mag je kind een kaartje pakken met een vraag of opdrachtje pakken. Ik heb toevallig het spel knappe koppen wat hiervoor erg geschikt is maar je kunt ook zelf dingen bedenken. Hoe gezellig is dat?
Ik heb ook van die geweldige eters. De oudste en jongste trappen er niet meer in als ik zeg dat ze geen toetje meer krijgen, de middelste wel. Hij eet netjes z'n bordje leeg en krijgt dan een toetje. De kleinste interesseert het niks dat ze niks krijgt en de oudste gilt alles bij elkaar, maar gewoon eten ho maar. Maar wel na 5 minuten vragen voor een koekje want dan heeft ze koekjeshonger. Dat krijgt ze dus echt niet. Ach op een gegeven moment gaan ze vanzelf wel gewoon eten (hoop ik).
Hier is en word eten nooit een strijd. Daar heb ik geen zin in, eten is gezellig. Wij zitten een half uur aan tafel en wat dan nog niet op is is niet op. Toetje krijgen ze wel altijd maar daarna niet anders meer. Snoepen doen we overigens niet iedere dag maar heel af en toe
Hier een iets jonger 'exemplaar', maar ook zij kan af en toe écht een probleem maken van eten! Ook hier ga ik de strijd niet meer aan.. Wil ze niet eten, prima, maar dan ook verder niets anders meer! Om de dag erop dan ook niets lekkers meer te geven vind ik persoonlijk wat te ver gaan. Ik vind niet dat een kind de 'straf' van het niet willen eten de volgende dag nog moet dragen. Iedere dag is een nieuwe, vooral als ze nog zo jong zijn. (en nee, dan heb ik het niet over de meer ernstige dingen die dagen huisarrest kunnen opleveren..)
Mijn tips: geen strijd er van maken: eten ze niet, dan maar niet. Geen gesnoep dan. Dat allemaal wel met oog voor wat je kind echt niet lust en echt wel lekker vindt, (hier proberen we dat een beetje af te wisselen, zodat we niet 4 dagen achtereen iets eten wat Thirza moeizaam eet. 's Ochtends mag ze nu kiezen uit brood of pap, omdat het niet zo;n broodeter is ook, (mijn man ook niet)). Een vriendin van mij had nog een geweldige strategie met rijstgerechten: een zandbak-vormpje nemen, daar de rijst in doen en dan omkeren op het bord de kids hadden dan dus rijst/nasi/enz in de vorm van ... Als je meerdere vormpjes hebt, kunnen ze zelf nog kiezen ook Verder de tijd dat je aan tafel zit duidelijk begrenzen. Mijn stiefzoon was ook zo'n ongelovelijk moeilijke eter en die wist gewoon dat als zijn bord niet binnen een half uur leeg was, het klaar was met eten en hij dan geen toetje meer kreeg en geen snoeperij. Hij mocht zelf opscheppen en wat hij op zijn bord deed, moest op. In eerste instantie ging hij dan dus heel weinig opscheppen, maar dat duurde niet heel erg lang, want hij had dan achteraf nog enorme honger omdat ie te weinig at Dus hij ging toen vanzelf wel meer opscheppen en meer eten (want met avondeten te weinig eten en dan 's nachts honger hebben en pas 's ochtends kunnen inhalen met het ontbijt, daarvan had hij toch wel snel door dat dat geen handige strategie was )
Hier gaat het ongeveer hetzelfde, maar ik maak er absoluut geen strijd van en ik word er ook niet moe van ofzo, dat heb je nu eenmaal met kleuters, die hebben een eigen wil (peuters ook trouwens ). Hier weten ze dat ze na het eten een toetje mogen en/of wat fruit, maar meer ook niet. Als ze zeuren om iets anders, geven wij heel kort antwoord en negeren het dan. Dan is het snel afgelopen. We moeten af en toe even aandringen om te gaan eten, want ze zijn vaak met elkaar bezig (heel schattig hoor ), maar op een gegeven moment is het gewoon klaar en gaan we opruimen. Het wisselt heel erg hoe ze eten en ze zullen wel eten wat ze nodig hebben. En anders kunnen ze de volgende dag weer eten. Met ontbijten ben ik trouwens ook heel makkelijk. Brood, beschuit, rijstwafel, fruit, pap, mogen ze lekker zelf kiezen. Uiteindelijk eten ze op een dag meestal wel alles wat ze nodig hebben, dat regelen ze zelf wel.
Ik heb geen geweldige avondeter. Mijn zoontje eet weinig en tot voor kort lustte hij weinig soorten groente en zeker geen samengestelde maaltijden. Nooit geen bijzondere aandacht aan besteed. Nooit gestraft, beloond, met spelletjes, vormpjes of appelmoes in de weer geweest. Sinds 2 weken proeft hij alles en eet samengestelde maaltijden. Dat is dus mijn advies: geen aandacht aan besteden.
Sluit me aan bij de rest: geen strijd maken, niet willen eten = jammer dan! En ik denk dat je bij een 5 jarige best af kan spreken dat ze de dag erna dan ook geen snoep krijgt als ze niets eet. Dat is dan eenmaal de consequentie! (en dit dan zelf ook vol houden!!!!) Je kunt inderdaad ook afspreken: zoveel moet je opeten (5 boontjes, 4 happel aardappel oid). Hier ook wel eens fases gehad van niet willen eten, nou prima, gaat het bordje weg... maar na 1 minuut bedacht ze al dat het eigenlijk in haar eigen nadeel was en wilde het bordje terug om vervolgens lekker te eten! Nu zitten wij nog in een enigszins andere leeftijdscategorie, dus dat is wel een verschil.