Gasverbuik en woningbouw

Discussion in 'De lounge' started by Veertje87, Jun 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

Jan 16, 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laatste was hier een topic over, toen ben ik bij mij gaan kijken, en volgens de cijfers had ik 1300m3 verbruikt in 6 maanden, dat voor een hoekwoning met dubbelglas en klein gezin, altijd laag stoken ivm de kosten, iedereen zeurt namelijk dat het hier koud is!

Dus nu de verwarming helemaal uitgezet, radiators nagelopen, 1 is kapot, dus moet er zoiezo voor bellen morgen.

Maar die staat nu een paar dagen uit, en wat valt op in 3 dagen tijd 2m3 verbruikt! Gewoon gewassen en gedweild etc. Alleen de verwarming uit, dus denk dat er een lekkage zit. Maar waar???

Nu wil ik hier morgen de woningbouw over bellen, maar weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken, want ik hoop de kosten vergoed te krijgen want het is echt buitensporig! 1300m3 is 2x zoveel als normaal voor dit huishouden enzo! Ze zijn begin dit jaar langs geweest omdat mijn aan en afvoer van mijn ketel verkeerd om zaten (al 6 jaar, zo oud is dee ketel namelijk) daar zijn ze toen per toeval achtergekomen omdat ik nieuwe radiatoren in mijn woonkamer heb laten plaatsen (dunne en energievriendelijker ipv gietijzeren *piep* dingen)!

Kortom iemand tips?

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Toch bellen..
    Ik krijg volgende week een nieuwe meter om te testen of het aan de meter ligt.. Die van mij rees ook de pan uit:p

Ik heb de net beheerder gebeld en uitgelegd, je kunt het altijd proberen:)

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Waar kook je op lang koken verbruikt ook een hoop als je op gas kookt

4. Sommige netbeheerders vragen veel geld om de meter te testen, dus ik zou eerst in de woning gaan zoeken...

Verder kun je ook dit stappenplan volgen: hoge jaarnota? hoe kan dat nou?

5. MaudvanL

MaudvanL Bekend lid

Jul 11, 2012
    588
    0
    0
    NULL
    NULL
    2 m3 in 3 dagen is dan toch niet veel?

6. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

Jan 16, 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee klopt maar dan is het toch gek als ik ook maanden 350m3 verbruik het dubbele voor mijn huishouden en woning!

Ja kook op gas, maar dat is misschien 30 min op een dag. Afgelopen dagen ook gedaan en kwam nu maar op die 2m3 uit...

7. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Houd je er ook rekening mee dat warm water ook gas kost? Dus douchen, afwas enz?
    Tenminste, als dit via je ketel gaat en niet via boiler.
    Gemiddeld verbruikt iemand al ong 50 kuub gas per maand om het water te verwarmen... ong, 1,6 kuub per dag. Dan nog gas om te koken.
    Gas is zo'n halve kuub per dag.

Het scheelt al een hoop als je tijdens het koken na 10 min het gas uit zet bij aardappels en groente. Deksel erop laten en na 10 min is het alsnog gaar. Zonder gas...

8. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

Jan 16, 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ok 50 kuub kan ik geloven maar 350 in een maand niet, Nu ook in de warmere maanden 200...

9. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    En weet je ook zeker dat dit voor een half jaar is?
    Ik krijg bijv alleen maar jaarrekeningen.

10. Islah

Islah Niet meer actief

TS, dit heb ik precies zo meegemaakt. Alleen wij kwamen er pas achter nadat er uit de meterkast een raar geluid te horen was. Ik denk dat de woningbouw zelf zoiets niet kan vaststellen, maar eerder de gasleverancier. Dat was tenminste bij ons het geval. En over die kosten terugkrijgen, dat vraag ik me ook af hoor... Want die man die de boel kwam repareren zei dus wél "jullie hebben 3x zoveel betaald als gebruikelijk" maar op de vraag van hoe en van wie we dat zouden terugkrijgen zei hij weer "dat is moeilijk te achterhalen hoeveel dat precies is". Nou, als het 3x zoveel als normaal is, is dat toch niet moeilijk om te achterhalen..?! Maargoed beide zullen ze het vast niet leuk vinden om dat dan terug te gaan betalen. Het is namelijk de fout van de woningbouw geweest dus kan me voorstellen dat de gasleverancier er niet om te springen staat om zo'n groot bedrag terug te betalen.

11. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

Jan 16, 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL

Ja maar bedoel je het netbeheer of oxxio in mijn geval?

Ja via oxxio kan ik het zelf inzien...toch maar vaker doen.... ;)

12. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb een leverancier voor zowel water, gas en elektriciteit, we hebben hen dus gebeld na het horen van dat geluid en zodoende is de lekkage ontdekt.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    En hoe kom je aan 350 kuub? Je zegt dat je 1300 kub verbruikt hebt in 6 maanden. Dat is 216 kuub per maand... incl verwarming.

En oxxio staat erom bekend dat veel mensn "ineens" een hoog gasverbruik hebben. Zijn heel veel klachten over.

14. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

Jan 16, 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja kan het zien aan mijn meter hè, nou de eerste 3 maanden van dit jaar kwam ik op 350 per keer, nu iets minder omdat het warmer is denk ik!

15. Ik heb zelf 3 jaar bij een netbeheerder gewerkt, dus ik weet wel ongeveer hoe het werkt... :)

Netbeheerder zal je eerst aanraden om in de woning te kijken of er een gaslek oid is. Als dit het geval is, is de woningbouwvereniging degene die het geld hoort terug te geven.

Als er geen lek is, zijn er 2 mogelijkheden: óf je hebt echt zoveel gebruikt, óf de gasmeter is defect. Als je 100% zeker bent dat je dat echt niet hebt verbruikt, kun je bij de netbeheerder een ijking aanvragen. Er wordt dan door een onafhankelijk bedrijf (de KEMA) gekeken of de meter inderdaad niet goed functioneert. Als dit zo is, dan betaalt de netbeheerder het onderzoek, maar als blijkt dat de meter toch wél goed was, dan moet je die kosten zelf betalen. Toendertijd was dat rond de 600 euro. :$

Als blijkt dat de meter niet goed was, dan zal de KEMA doorgeven hoeveel te snel de meter draaide. Bijvoorbeeld: 2 keer te snel. Dit wordt dan doorgegeven aan de leverancier, die dan het verschil aan jou moet terugbetalen...

Lekker ingewikkeld he? :$ (Dit was trouwens de werkwijze bij Stedin, maar ik denk dat het bij alle netbeheerders wel hetzelfde werkt, eigenlijk)

Share This Page