Toen ik laatst in de file stond realiseerde ik me dat er geen benzine meer zal zijn als mijn dochter 50 is. Hoe zal zij straks naar haar werk gaan? Zou ze een auto op zonne-energie hebben, of op waterstof, of wat? En als je met dit weer over dat soort dingen denkt: zij zal dingen niet kennen die voor mij gewoon waren: - videobanden, cassettebandjes, l.p.'s, walk-man's - pagers/piepers - diskettes - schaatsen op natuurijs? - typmachines - petroleumstelletjes - kachels - ijsjes met een kouwgombal onderin - los op de achterbank zitten - bijstandsmoeders - rook op je werk en in restaurants - handgeschreven werkstukken waar papieren illustraties op zijn geplakt - matrixprinters - cheques om af te rekenen en bankoverschrijfkaarten - penvrienden Wie weet er nog meer te bedenken?
Heel toevallig hebben mijn vriend en ik het daar ook wel eens over. - Ik vraag me wel eens af of Vigo ooit een echte sneeuwbui te zien zou krijgen. - Ik vraag me inderdaad ook wel eens af of hij op echt natuurijs zal kunnen schaatsen. - videorecorders en videobanden.... Kan er zo snel even niet wat bij verzinnen. Mijn vriend en ik hadden laatst ook een hele waslijst, maar mijn geheugen laat me vandaag de hele dag al in de steek
Telefoon met een draaischijf? Of gewoon met een snoer ertussen, want die worden ook steeds schaarser! Of zoeen die aan de muur hing, meneer Harmsen uit GTST was de laatste Nederlander die m had geloof ik....hahaha Wat te denken van een telefooncel? De good old commedore 64, of Donkey Kong op zo'n bruin "nintendo DS"-achtig computertje, maar dan alleen met Donkey Kong erop! Of dat speelgoed, met van die ronde papieren schijfjes waar dan plaatjes op stonden, in zo'n rood ding, waarmee je dan steeds een plaatje verder kon om het verhaaltje te lezen? Hoe heet dat ook alweer.....had stapels van die schijfjes! Grote tv's met beeldbuizen, worden ook steeds minder....alles wordt plat! Hoe leg ik mijn kindje later uit dat ik me ooit in een Lavet moest wassen? Dat ik vroeger bij mijn ouders zo'n machine aan de muur had om bonen mee te malen, waarmee je schepjes koffie in een filter moest doen, water erbij en dat er dan koffie werd gezet? Nee, cups en pads bestonden toen nog niet, schat.... Afwassen met een borstel en afwasmiddel.... En over matrixprinter gesproken, ik las laatst dat er over een jaar of 10 een 3-d printer is, waar je zelfs een vaas mee uit kan printen! Dus ik vraag me af of onze kinderen nog wel erg bekend zullen zijn met de gewone laserprinters, haha Oh, wat te denken van een typemachine?
Ik denk dat bijstandsmoeders altijd zullen blijven bestaan. Piepers worden ook nog veel gebruikt hoor. Brandweer en verloskundige bv. Ik weet er ook nog een paar. - van die grote lompe tv's - veel buiten spelen. (vind dat dat echt veel minder is als vroeger, tegenwoordig zit iedereen achter een game console) - draai telefoons - en wat dacht je van de gulden, kwartje etc. - om 20.00u op stap gaan en iets na middernacht thuis omdat het bijna dicht gaat, tegenwoordig gaan ze pas om 23.00u
allemaal dingen die ik me idd ook wel eens bedenk! ook nog zo'n oud spelletjes console: de Atari! Dat was het begin! En m'n vader had nog zo'n DOS computer en een printer met een rol papier met van die gaatjes aan de zijkant. Vooral de sneeuw en dat soort dingen vind ik erg jammer! Vond ik vroeger zo leuk, sleetjerijden!
Das de viewmaster. Ook zullen onze kinderen nooit de gulden nooit kennen. De nintendo zullen ze om lachen (hell, ik lach al om de allereerste Gameboy!) Dat wij vroeger zonder gsm op straat gingen spelen en onze ouders dus niet echt wisten waar wij waren en we dus zelf op tijd thuis moesten zijn.
mijn man zegt 'kolen'. (maar ken ik zelfs niet meer) buisman voor in de koffie (ken ik ook niet) wij hadden vroeger alleen ned 1,2 en 3, en een zwart wit tv zonder afstandsbediening. dos computer idd! en internetten via de telefoon
buisman lekker hoor hihi dat is er nu nog wel soort zwartgebrande suiker. kan me zo gauw niks extras meer bedenken maar zowiezo idd de dingen van hierboven. telefoon en tv en spelletjescomputers.
fotorolletjes laten ontwikkelen, en tot de conclusie komen dat ze allemaal wazig en mislukt zijn (of rode ogen) antennes!
Super 8 films Betamax Solex Opwindbaar horloge Playbig (soort Playmobile) Huisarts die de bevalling deed 27 MC bakkies
Als ik weer eens een enorme duistere bui heb (na teveel nieuws kijken) dan denk ik weleens dat hij straks als volwassene de beschaving zoals die nu is, niet mee zal maken. Warme douche en een supermarkt? Wat is dat? Heb de Mad Max taferelen al in gedachten...
De eerste echte mobiele telefoon, zo'n mega zware bak waar je een karretje bij nodig had om te dragen Een tft monitor. Een Fax
Het assortiment in de supermarkt, vroeger had je zo'n beperkt aanbod, en nu? Bordspelletjes? Zou dat over een paar jaar helemaal vervangen zijn door XboX en WII? De natuur? Is dat er nog wel over 50 jaar?
Geen 24 uur/dag tv en al helemaal geen Nickelodeon of Jetix. Nee, Ivanhoe 1 x per week of de Zevensprong! En dat keek je dan op je zwart/wit tv. Waarvan je er maar 1 in huis had. Daar moest je allemaal naar kijken! Typemachines, tv met draaischijf en snoer, petroleumlampen, wollen dekens ipv dekbedden. Koken deed je moeder zelf iedere dag vers! Niks niet kant en klaar maaltijden of ff snel wat laten bezorgen. De allereerste Marokkanen (of Turken, sorry geen idee wie er toen aan de deur kwamen) die eieren kwamen kopen bij ons. Dat was een belevenis! Als je op school straf had gekregen, ging het thuis nog eens dunnetjes over. No way dat je ouders naar school gingen om daar stennis te schoppen dat jij straf had. Nee hoor, als je pech had kreeg je van je ouders een extra portie! Enkel glas, geen cv. Alleen de woonkamer (of in ons geval woonkeuken) was warm. De rest van het huis was zo koud 's winters! Brrr, 's nachts naar de wc was echt een straf. Kinderfeestjes die gewoon thuis werden gevierd waar je spelletjes deed als koekhappen en spijkers poepen. Zo, mijn inspiratie is op. Komt goed uit, Yinthe slaapt dus ik ga ook lekker mn bedje weer opzoeken. O, wat was dat bed vroeger koud als je erin stapte. En zo heel langzaam warmde het dan op en kon je lekker slapen.
Ik moest vanmorgen ineens denken aan Raider (nu Twix) en Treets (nu M&M's) Of Lays chips, dat was Smith, Cif was Jif/Vim
1 flesje shandy op zaterdagavond terwijl je met het hele gezin een avondvullende show zat te kijken zoals, de mounties show, andre van duin show, willem ruis show, honeymoonquiz, showbizzquiz en ga zo maar door..................... ik weet eigenlijk niet of shandy nog bestaat maar weet wel dat zulke leuke avondvullende shows zoals vroeger er niet meer zijn. o ja................. televisie kijken zonder reclame onderbrekingen dat bestaat dus ook bijna niet meer en tegen die tijd dat het grut van nu oud genoeg is zullen ze niet beter weten want ook de publieke omroep zal daar vast wel in meegaan. waar is loeki de leeuw toch