eerst hadden wij een samenlevingscontract met daarin alles 50/50 en 1 spaarrekening die beschreven stond dus niet verdeeld hoeft te worden als je uit mekaar gaat. hoe zit dit nu als je getrouwd bent? moet je doorgevendat je getrouwd bent bij de notaris? of veranderd alles automatisch dat alles dus 50/50 word (wat bij ons al het geval was) en dat die spaarrekening nu ook verdeeld gaat worden als je uit elkaar gaat? wij willen dit weten om zo het nodige nog aan te passen? iemand hier verstand van?
Als je niets apart op papier zet trouw je in gemeenschap van goederen: alles is dan van jullie samen, en ook bij overlijden ben je elkaars erfgenaam. Als je uit elkaar gaat, gaat alles 50/50: de winst van het huis, de schulden, spaarrekeningen, spullen etc. Uiteraard in onderling overleg, maar als je er niet uit komt via de advocaten. Wil je dit niet (bijv. omdat je een eigen zaak hebt, of omdat 1 van de 2 heel veel eigen geld heeft uit een erfenis ofzo) dan kun je huwelijkse voorwaarden op laten stellen bij de notaris.
Ik ben ook niet getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Voor ons trouwen hadden we niks en alles wat we nu opbouwen hebben wij samen gedaan dus als we uit elkaar mochten gaan wordt alles netjes 50/50 verdeeld.
Denk ook dat je samenlevingscontract vervalt als je trouwt, dus dat je dingen die je uit de gemeenschap van goederen wilt houden weer apart moet beschrijven in de huwelijkse voorwaarden.
Klopt. Samenlevingscontract vervalt als je trouwt. En zonder huwelijkse voorwaarden (die je bij een notaris laat vastleggen zoals een samenlevingscontract) trouw je dus in gemeenschap van goederen en is alles van jullie samen. Huis, schulden, spaarrekeningen, spullen, auto...alles.
wij zijn ook zonder huwelijkse voor waarden getrouwd.. geen van ons heeft extreme schulden of extreme rijkdom, dus waarom niet? kijk, al heeft de een miljoen op zijn/haar spaarrekening en de ander een paar ton schuld (bij wijze van spreken) dan is het idd wel verstanding om te doen, maar als je allebei "gelijk" zit, vind ik het niet nodig hoor
Wij zijn gedeeltelijk onder huwelijkse voorwaarden getrouwd, omdat mijn man een eigen bedrijf heeft. Dat is het enige wat we uitgesloten hebben, de rest is allemaal gezamelijk.
omdat ik altijd het meest veilige kies. ik heb zoveel verhalen gehoord over dat het mis ging met dat in gemeenschap van goederen (lees; schulden etc etc)
Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd, en ik vind (tenzij je een bedrijf hebt) dat dat eigenlijk ook zo hoort. Als je van te voren al bang bent voor schulden, waarom trouw je dan?
moet je ook bepaalde instanties op de hoogte stellen,als je gaat trouwen? Zoals de belastingdienst ofzo.
Nee hoor, als je nog geen fiscale partner was (als je je voordeur nog niet samen deelde) dan ben je dat vanaf dat je getrouwd bent wel, en anders veranderd er niets.