Al een hele poos neem ik mij voor om voor mijn dochter nog een babyalbum te maken en voor onze zoon tijdig ermee te beginnen,zodat ik niet achter de feiten aanloop. Je raadt het al, nog steeds niets. Ook wilde ik per jaar een album gaan maken met herinneringen...ook nog niets... Wat mij tegenhoudt, is vooral de start en welke foto’s en hoe moet ik het gaan vormgeven. Ik ben namelijk totaal niet creatief, en wil het mezelf ook niet te moeilijk maken. Maar wil wel een leuk album en dus stel ik het telkens maar uit totdat ik mogelijk inspiratie krijg. Hebben jullie voor mij misschien tips what to do? Ik wil toch een keer die babyalbums maken! By the way, de foto’s staan aardig gesorteerd op mijn externe harde schrijf.
Ik maakte eerst per jaar een boek van onze oudste. Toen de tweede erbij kwam, liep ik al snel achter. Ik ben toen jaarboeken gaan maken met alle hoogtepunten, gekke foto's ed van ons gezin. Ik gebruik zelf hiervoor het programma Albelli. Hier heb je ook een optie dat je foto's kan selecteren en dat het programma automatisch vult. Je hoeft dan evt alleen nog dingen aan te passen naar eigen smaak. Ik probeer zelf altijd al in de loop van het jaar de foto's al te selecteren, zodat ik later alleen nog maar het boek hoeft te vullen. Het selecteren kost mij vreselijk veel tijd.
Thanks voor je reactie! Misschien is inderdaad een oplossing door eerst automatisch te vullen en dan aanpassingen te doen. Zo jammer dat ik niet creatief genoeg ben om hele kunstwerkjes te maken van de albums.
Ik ben er ook niet heel goed in, hoor. Denk dat er nog veel meer mogelijk is met dit programma, waar ik geen weet van heb. Misschien kun je gewoon eens een beetje spelen met zo'n programma.
Ik kan heel creatief zijn maar vaak niet tevreden met het eindresultaat dus gewoon lekker simpel en strak. Geen poespas. Het draait tenslotte om de foto's. Teksten en quotes van de dames heb ik wel wel bijgezet. Ik zou gewoon beginnen en dan uiteindelijk kom je bij wat je wil.
Ik maak idd een jaarboek, zowel van ons als van de kleine. Daarnaast van de grotere vakanties gewoon een los boek. Doe het meestal in de winter.. thee, computer en gaan.
Hier ook aan de jaarboeken.. ook geen crea bea met de pagina’s.. nadat ik vorig jaar 2 boeken in een keer moest maken heb ik besloten om het om de drie maanden bij te werken.. een paar foto’s van hetzelfde thema op een pagina of een dagje weg of als iets aparts is geweest.. daar een leuke tekst of uitspraak bij..
Ik heb fotoboeken voor : onszelf (niet persee per jaar maar tot hij vol is) vakantie, zoon en straks dochter. Dus vier stuks. Ik zet elke 3 maand de fotos op de computer en zoek ze uit welke ik ga laten afdrukken. Dan laat ik die afdrukken en thuis kost het 1 avond om ze te sorteren op in welk boek ze komen. Dan leg ik ze op datum (staat achterop de foto) Dan kost het mij nog 3/4 avonden om alles in te plakken. Ik plak ze gewoon in met lijm en schrijf er met een pen bij. Vind dat scrap booken heel tof, maar ik heb daar echt geen creativiteit en zin in. Dus doe het lekker saai
Ik maak de fotoboeken ook via albelli.. voor mijn zoontje probeer ik het echt bij te houden en 1 x per maand even het boek weer bij te werken.. ik heb een iphone die configureerd met mijn macbook dus dat is wel vrij makkelijk en hoef ik niet eerst foto’s over te zetten enzo want dat gaat dus al automatisch.. kwestie van foto’s op mijn telefoon bijhouden dat er niet teveel onnodige foto’s opstaan vakantieboeken maak ik ook altijd vrij snel na de vakantie anders ben ik zo vergeten waar en wanneer alles was.. en vlak erna zit alles nog vers in mijn geheugen..
Misschien is Project Life wel wat voor je? Dan steek je de foto’s in hoesjes en heb je leuke kaartjes erbij die het opfleuren, of waar je een tekst op kan schrijven. Hier een voorbeeldplaatje van Pinterest. Op YouTube staan ook veel voorbeelden.
Dank voor jullie reactie! Ik moet misschien ook maar gewoon alles laten afdrukken en weer ouderwets plakken en sowieso een keer beginnen, maar voel een drempel omdat het nog zoveel is.
Je kan bij albelli ook met een functie het album door hun laten vullen, dan klik jij aan welke fotos je erin wilt en hun zetten ze dan leuk in het boek voor je
Op de website van kruidvat, albelli etc zijn heel veel voorbeelden te zien. Maar mijn beste advies is Beginnen!! Hoe langer je het uitstelt hoe meer de stapel foto's zich in chaos gaat opstapelen waardoor je nog minder zin hebt om te beginnen. En daarnaast weet je dan vaak niet meer hoe oud je kinderen waren of wat jullie nou precies aan het doen waren. Ik ken mensen van 18 die van hun ouders alleen wat losse foto's in een doos hebben..Nu zijn jouw kinderen nog jong dus het is nog te overzien. Wat misschien wel heel goed werkt: - Maak per kind 1 BABYALBUM (foto's van de zwangerschap, geboorte, het eerste jaar). - Maak daarna een VERZAMELALBUM. Daarin combineer je de foto's van alle kinderen, jullie vakanties en jullie als gezin. En je kunt meerdere jaren samenvoegen. - Alleen voor heel bijzondere vakanties zou ik een apart vakantiealbum maken. Maar als jullie ieder jaar gaan kamperen heb je straks 10 albumsx 2 kinderen... Dat is veel werk en je kunt het ook verzamelen. Een handige volgorde is gewoon de chronologische jaartelling aan te houden en 1 pagina per bijzondere gebeurtenis. Denk aan thema's als vakantie, feestdagen, verjaardagen, uitstapjes, zwemdiploma etc. Losse foto's kan je samenvoegen in een collagepagina in het album (1 of 2 bladzijdes met heel veel foto's). Ieder jaar een nieuw album is heel veel werk en ga je waarschijnlijk niet bijhouden. En daarnaast dan heb je straks een meter aan albums in de kast staan van de afgelopen 10 tot 20 jaar. Kost een berg met geld en gaan je kinderen echt in al die albums kijken (per jaar). - Het grote voordeel van digitale albums is dat ze lichtgewicht zijn, daardoor pak je ze makkelijk of neem je ze sneller mee. Ook heeft het als groot voordeel voor jou als ouder dat je makkelijk foto's kunt bewerken en er veel meer in kwijt kunt (terwijl je dus geen dik en zwaar boek in de kast hebt). Je kunt je boek iedere paar maanden bijwerken met nieuwe foto's. Het progamma slaat het dan op. Op die manier vul je het heel natuurlijk en is het weinig werk. Als jij denkt dat het boek vol genoeg is (het einde van het jaar is een mooi moment) dan druk je het af.
Wauw, je klinkt als iemand met veel ervaring hiermee!! Ik ga zeker wat doen met al je tips, vooral degene over geen jaaralbums maar gewoon doorverzamelen is een goede! En gewoon beginnen, I know, dat moet ook echt. Elke keer ben ik rond 21:30 uur klaar met alle huishoudelijke dingen en dan ben ik gewoon gaat, terwijl als ik dan gewoon een half uurtje ga zitten, elke dag, heb ik na een paar weken mijn achterstand wel ingehaald.
Heb toevallig net fotoboek van zoon zijn eerste jaar af. Heb ze allemaal geplakt. 2 boeken bol. 345 foto's en alle kaartjes die we gehad hebben. Echo's, testen, zwangerschapskaart, eerste mutjs, navel klem en ctg draadje. Ik Heb de foto's die ik heb gemaakt per week (tot 21 weken oud) op mijn telefoon gezet en daarna per maand.. Toen op de laptop en daar een aparte map: fotoboek. In de map fotoboek heb ik de leukste foto's gezet van de betreffende week of maand. En toen alles besteld. Gewoon simpel geplakt. En af en toe een klein zinnetje er bij, maar verder ook niks bijzonders. Ben 3 dagdelen bezig geweest. Was een klus, maar het was het zeker waard. Alle volgende jaren doe ik ook in zo'n digitaal fotoboek van albelli. En dan maak ikbfotos van alle tekeningen die hij gemaakt heeft, staan die er toch in en hoef ik die niet allemaal te plakken oid.
Ik digiscrap de albums voor mijn zoontje via CEWE, één voor elk jaar. Er gaat alleen heel veel tijd inzitten. Zijn eerste jaar was met het programma van Hema, maar die hielden er mee op en ik had gelukkig net mijn album laten afdrukken toen, anders was alles weg geweest. Ook daarom maak ik mijn albums echt per jaar en laat ik ze ook afdrukken. Als een service ermee ophoudt kun je zomaar pech hebben en niet meer je digitaal gemaakte albums bekijken. Enfin, tegen het eind van het jaar ben ik altijd het hardst bezig om alles nog precies te krijgen zoals ik het wil. Zelfs pagina's waar ik dan voorheen tevreden over was lijken soms niet meer goed genoeg en moet ik dan van mezelf overdoen. Als het jaar eenmaal om is wil ik het album ook zo snel mogelijk in handen hebben Een echt album pak je toch sneller erbij dan dat je (weeeer) achter de pc of tablet gaat zitten om een digitaal album te bekijken. Maar goed, dat ben ik, voor anderen ligt dat misschien (waarschijnlijk?) anders. Toevallig heb ik twee dagen geleden het album van vorig jaar erbij gepakt en samen doorgekeken met mijn zoontje, gezellig op de bank herinneringen ophalen. Ik vind tablets en pc's zo ongezellig.. ik heb ook nog steeds liever een echt boek dan een e-book. Op z'n laatst bestel ik in februari het album van het jaar ervoor. Als ik voor mezelf geen "einddatum" zet blijf ik bezig.
O! Ik kom er maar niet doorheen om foto albums te maken. Ik ben begin dit jaar begonnen voor de oudste en van de week weer verder ermee aan de slag gegaan. Wat een drama als je het niet bijhoudt. Ik gebruik albelli.
Ik heb voor onze dochters een album (kruidvat) gemaakt van hun 1e jaar, een van 1-4 jaar en dan een vanaf 4jr tot ik vind dat het genoeg is. Aangezien ik alle fotos met mijn telefoon maak, zet ik die 1x per maand over op mijn laptop. In mappen per kind, per maand. Waar ze beiden opstaan sla ik dus voor beiden apart op. 1x per 2-3 maanden zet ik ze in het album vd Kruidvat software en sla ik die weer op. Is niet zoveel werk en het staat meteen geordend. Als ik wat terug wil vinden, heb ik het zo gevonden omdat het per maand staat. Later krijgen ze van ons een externe harde schijf waar alle fotos per maand dan opgeslagen staan, naast de afgedrukte boeken. De boeken die klaar zijn laat ik opgeslagen staan en bestel ik pas wanneer er een leuke actie is bij Kruidvat Na de zomer zijn er vaak leuke kortingsacties, aangezien je voor zo een boek al snel richting €100 gaat.
Wij hebben boeken van het 1e levensjaar van de kinderen. En maken van ieder jaar 1 boek met alle belangrijke/leuke dingen. Deden we voordat we kinderen hadden ook. Vakanties, weekendjes weg,dagjes dierentuin, verjaardagen etc. Niet teveel foto’s per bladzijde en niet te dik boek maken. Anders kijk je er nooit meer in.