Fietsen met baby

Discussie in 'Verzorging' gestart door femkes, 17 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij hebben een organisatorisch probleempje. Onze oudste is gisteren naar een proefles judo geweest. Dat was een groot succes, dus willen we hem echt opgeven. Maar de les begint een half uur na school. Dat is net te doen met de kinderwagen als er niets tegen zit. Maar het is echt rennen geblazen dus alles behalve prettig. Als we met de fiets zouden gaan zou het ons precies de ruimte geven die we nodig hebben, maar ja, de kleinste mag nog niet op de fiets.
    Dus is mijn vraag, en ik heb geen behoefte aan verwijten of dergelijke, het is een serieuze vraag, hoe erg is het om de kleinste in dikke kussens 2x 10 minuten in een fietsstoeltje te zetten? Hij kan met een beetje steun goed zitten, houdt zijn hoofd goed omhoog, maar het is natuurlijk geen zitten.
    Auto is geen optie, maxi cosidrager kan niet omdat oudste echt niet meer voorop past, fietskar zouden we ook weer moeten aanschaffen en die zijn moeilijker te vinden met babyschelp. Nieuwe kunnen we niet betalen.
    Kunnen jullie me helpen, hoeveel kwaad kan het of hebben jullie nog een alternatief idee?
    Nogmaals alstublieft geen felle kritiek omdat we het overwgen, alleen als we info krijgen dat het niet zoveel kwaad kan is het het overwegen waard, voorlopig blijft poppeke gewoon in de kinderwagen.

2. KiRaSeSe

KiRaSeSe Fanatiek lid

10 sep 2012
    3.187
    0
    0
    Noord Holland
    Ik had maxicosi drager voorop, werkte prima (maar had geen grote broer achterop...)

Geen idee of het "kwaad" kan, de hobbels mbt nekje is ergste punt geloof ik...

Hier werd wel uitgebreid gesproken toen een moeder een te jong kindje in fietsstoel deed... (dorp)
    Dus weet niet of je dat evt erg vind?

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

nee niet gaan fietsen met je kindje in een fietstoeltje, ook niet met kussens. Fietskar kan ook met maxi cosi (en die heb je wel) als er geen ander kind bij hoeft te zitten (en je oudste kan achterop). Ander nadeel van een fietsstoeltje is ook dat als je daar bent, moet je je oudste helpen met omkleden en dan moet je je baby op de grond leggen (vies, risico dat er iemand op hem gaat staan etc) . Is met een niet loper ook niet zo fijn!

Of wel met de wagen en je oudste mee op zijn loopfiets/fiets dan ligt het tempo ook hoger en ze worden er minder moe van.

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Oudste gaat op meerijplankje, dus wordt gelukkig niet zo moe. Ik denk dat laten fietsen meer tijd kost.

Hoe doe je maxicosi voorop?

Ander alternatief is in de draagzak, maar dat vinden we alletwee eng ivm balans.

kan de maxicosi in elke fietskar of moet dat speciaal vastgezet?

5. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
  6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Kan je oudste niet zelf meefietsen? Of is t erg druk op de weg?

Je baby in een fietsstoel met twee kussens ter ondersteuning lijkt me niet zo'n strak plan eerlijk gezegd.

En anders nog ff een maandje of 4 wachten met de judo

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Nee, echt niet doen. Het ruggetje en nekje van je kindje zijn nog lang niet sterk genoeg om de klappen van het fietsen op te vangen. Ook niet als het in kussens zit. Het nekje kan breken als jij door een kuil of over een rand fietst. Een andere oplossing zoeken: maxicosi-drager, fietskar, kinder/wandelwagen, auto. In een fietszitje is gewoon geen optie, geen risico's nemen. Succes!

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    We zijn maar weer op zoek naar een fietskar. Dan zouden we ook weer op de fiets boodschappen kunnen gaan doe, scheelt weer. Dank voor jullie reacties, ik dacht altijd dat het probleem de heupjes waren, ik dacht niet aan risico's met het nekje.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Lastig is dat he?

Het is levensgevaarlijk om te fietsen met hem. Echt! Bij een hobbel kan je zijn rug ernstig beschadigen of breken, zn heupjes, rug en nek zijn nog niet klaar om zittend zulke schokken op te vangen.

Het andere waar mensen je wel op aan kunnen vallen, is fietsen met een baby in de drager. Ik deed dat wel, niet vaak, maar soms. Hij zat met 10 maanden pas stevig genoeg voor het fietsstoeltje dus soms nam ik hem wel mee, 3 km heen en terug, in de dragr op mn rug. Ook doe ik dat als we 's avonds ergens zijn wezen eten, en hij slaapt op de terugweg. Hij hangt dan met zijn gewicht en zijn spierspanning op mij, ik vang de schokken op voor hem. Hij zit op mn rug. Het risico dat ik zal vallen of aangereden worden, dat neem ik wel dan. Maar kanttekening; ik ben een ervaren babydraagster, draag al bijna 3 jaar bijna dagelijks dus dat durf ik wel aan.

Een fietskar kost 100 euro bij koopgoedkoop.nl ik heb deze bij mn dochter gehad en de maxi cosi erin. Dit ging prima hoor! Ze zitten ook uit de regen en de wind straks in de herfst. Ik heb hem daarna voor de nieuwprijs(!) doorverkocht.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    En waar zet je die maxi cosi dan? Op de bodem of op het zitje?
    Dwars of zoals jn een auto, tegen de rijrichting? En hoe zet je hem dan vast?

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Stoeltje is ie nog te jong voor, maar dat duurt natuurlijk niet zo superlang, draagdoek op fiets zou ik nooit durven.

Ik zou even paar weekjes rennen en vliegen met de kinderwagen, tot fietsstoel wel kan. Is er niemand die dat uurtje judo op baby kan passen?

12. la34

la34 Actief lid

31 jan 2011
    227
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt natuurlijk niet alles voorkomen, maar elk risico is er 1, en daar moet je zelf over beslissen. Als er iets misgaat kun je dat immers niet afschuiven op adviezen van anderen op een forum. Ik heb zelf wel eens met de kleine in een draagzak gefietst (ook heel klein stukje), maar voelde mij daar helemaal niet lekker bij; als je valt, kunnen ze heel naar terecht komen. Het risico is voor mij het gemak niet waard; met dit weer loop ik dan liever wat langer of zoek een andere oplossing (bus?). Maar nogmaals, het is aan jou, ik heb er geen oordeel over, doe waar jij je goed bij voelt.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    We hebben gisteren een fietskar via mp gekocht. Met babyzitje. Hij moet even goed schoongemaakt en nagekeken worden, maar ik ga ervan uit dat we er deze vrijdag wel gebruik van kunnen maken. Probleem zou dus opgelost moeten zijn.

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Voor de duidelijkheid, ik wilde niet horen doe maar, maar bij veel verboden wil ik ook wel weten wat de risico's precies zijn. Dan kun je betere keuzes maken. Voor mij was draagdoek inderdaad geen optie. Voel me daar niet vertrouwd genoeg bij. Als we geen karretje hadden kunnen vinden, was jongste gewoon in wandelwagen gebleven. Hij is daar verder heel tevreden over. Maar als er een beter oplossing is sta ik daar voor open.

Jullie antwoorden hebben ons overtuigd om inderdaad weer op zoek te gaan naar een fietskar. Nu kunnen we onze kinderen zo veilig mogelijk vervoeren. Alle risico's uitsluiten gaat natuurlijk niet, een aanrijding zit in een klein hoekje, maar we hebben nu wel het gevoel de meest veilige en praktische oplossing te hebben.
    Dank voor de antwoorden.

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Op de bank, met het gezicht gewoon naar voren ( Je maakt geen harde snelheid en je kindje is niet meer piepjong, dus je zal geen enorme krachten op het rugje/nekje krijgen bij een noodstop ) en met de gordels van de fietskar kon ik gewoon de maxi cosi vastzetten op de bank/zitje.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    Ok. En welke heb jij precies van de site? Zie er een paar tussen staat waarbij ze peuterschaal en maxi cosi afraden?

Ik twijfel nog of het wat voor ons is. Dochter is 2 maar kan niet meer voorop. 15 kg dus die zit achterop. Maar ik fiets wel graag.
    Nu kleine erbij van 3 weken oud. Babymee is geen optie omdat dochter al achterop zit.

Deel Deze Pagina