Hallo Dames, Heb een vraagje heb heel w3onig verstand van hypotheken er. Ik weet niet zo goed hoe te verwoorden dus geef ik een voorbeeld Een huis gekocht van 200.000 met een startrrslening van ongeveer 40.000 Stel je wilt verhuizen verkoopt de woning met winst omdat t is verbouwd en zuiniger is gemaakt En dan koop je een woning van veel minder een opknapper zeg rond de 120.000 Hoe zit dat dan met de startrrslening en winst Het geld wat dan "over" is mag je dat dan gebruiken om de nieuwe woning mee op te knappen? Of krijg je een nieuwe hypotheek op t nieuwe huis van 120.000 en mag je alleen de winst gebruiken Hoop dat t een beetje duidelijk is vond t lastig om goed uit te leggen Bedankt alvast
Ik denk dat je de starterslening moet aflossen bij degene die hem heeft gegeven (de gemeente?), dat zou in de voorwaarden van de lening moeten staan. En dan heb je dus je winst over, en misschien een deel van de hypotheek al afgelost ook? En daarmee kan je dan de verbouwing en hypotheek van je nieuwe huis deels mee financieren. Je kunt eventueel ook een verbouwingsdepot meefinancieren, dat is een lening voor de verbouwing van je nieuwe huis.
De starterslening begin je altijd af te betalen na 3 jaar. Als jullie je huis weer voor 200.000 verkopen word automatisch de starters lening afbetaald ( ligt er dus maar net aan hoeveel je al hebt afbetaald, als jullie bijvoorbeeld 10.000 hebben afbetaald van de starters lening is dat gedeelte natuurlijk voor jullie.) Let wel op, je krijgt maar 1 keer in je leven een starterslening(!) Stel je koopt een huis van 120.000 euro krijg je dus ook een hypotheek van 120.000 euro, ik weet niet precies hoe het zit als je een opknap huis hebt en of je dan extra kan lenen. (Geloof het wel) de rest van de winst van jullie oude woning kan je of in je hypotheek stoppen( krijg je dus een lagere hypotheek door) of je gebruikt dat geld om het huis op te knappen, maar je kan er bijvoorbeeld ook een nieuwe auto van kopen of whatsoever.
Dat laatste kan volgens mij wel, echter krijg je over het bedrag wat je besluit niet in je nieuwe huis te stoppen, geen renteaftrek meer. Stel dat dat je nog een 50k overhoud na afbetaling van de starterslening als ‘overwaarde’, Kun je slechts over 70k van de 120k die je dan voor je nieuwe huis afsluit renteaftrek krijgen.
Owke dus je krijgt dan gewoon een nieuwe hypotheek en alleen de winst mag je houden en gebruiken voor de nieuwe woning dat dacht ik al bedankt voor de reacties
Je kunt je hypotheek ook ‘meeverhuizen’, maar ik weet niet of dat voor de starterslening geld, aangezien je dan natuurlijk geen starter meer bent