Wat zouden jullie doen? Gewoon, omdat ik nieuwsgierig ben of dat ik me aanstel, of dat meerdere hier "last" van hebben. Nu heb ik al op 2 plekken meegemaakt dat iemand mijn eten aanraakt met gewoon niet zo'n frisse nagels. In mijn optiek dan. Bij de slager werkt er een man met echt extreme afgebeten nagels en hij is de enige die met blote handen je gehakt samen met een schepje uit de vitrine schept. En bij de Albert Heijn werkt hier een meisje op de brood afdeling met lange nagels die gewoon gelig/groenig zijn. Laatst vroeg ik aan haar collega of ik 2 halfjes mocht en toen pakte dat meisje het over en deed dus mijn broden in het zakje. Jaaaa sorry, ik heb dan echt al gegeten en gedronken. Ik vind dat zó vies, dat ik gewoon de neiging heb om er wat van te zeggen. Ik begrijp ook echt niet waarom de organisatie zelf niet zegt dat ze bijvoorbeeld handschoenen aan moeten. Je werkt met eten en als je daar met je blote handen aan zit, moet je gewoon verzorgde nette handen hebben vind ik. Maar het liefst gewoon even handschoenen aan. Ik krijg daar echt de kriebels van. Nu ben ik benieuwd of ik me aanstel, aangezien ik best wel smetvrezigerig ben aangelegd.. ik let eigenlijk op iedereens handen. En onverzorgde viezige nagels zijn bij mij gewoon echt not done. En zéker niet als je dan ook nog mijn eten aanraakt. Tot zo ver dat ik echt denk: ik hoef dat gehakt niet, bedankt. Ik haal nu gewoon iets anders, al had ik een heel recept in mijn hoofd, als deze man achter de toonbank staat bij de slager. Ik kan er niks aan doen. Ik wil verder niemand tegen het hoofd stoten die nagels bijt, ik beweer niet dat iedereen die nagels bijt vieze handen heeft oid. Het is het totale plaatje van deze man. Zouden jullie er iets van zeggen op dat moment? Zou je er ter loops iets van zeggen? Zou je niks zeggen en gewoon iets anders bestellen bij de slager? Of geen brood halen bij de AH? Of zou het je geen eens opvallen omdat je er niet op let? Ik ben benieuwd.
Ik begrijp je wel, maar moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf nog nooit op gelet of over nagedacht heb. Al moet ik wel zeggen dat ik een extreme tegenpool van smetvrees ben haha. Mijn vriend noemt mij vaak vies
Het zou mij niet opvallen. Maar daarmee heb jij geen ongelijk. Ik zou het echt niet kunnen waarderen als een slager verschillende soorten vlees aanraakt zonder tussentijds zijn handen te wassen. Heb ik straks salmonella op mijn biefstuk . En bij de AH mag je ook verwachten dat mensen schone nagels hebben. In beide gevallen kun je best aan het management laten weten wat je gezien hebt. Daarmee bedoel ik nadrukkelijk geen klacht, maar meer een tip over hoe ze hun dienstverlening kunnen verbeteren.
Ik zou er niks van zeggen, maar ik vermijd dat soort situaties. Ik wil überhaupt niet zien dat iemand aan m'n eten zit
Ik snap je wel. Bij het gehakt zou ik me minder druk maken, want dat ga je zelf nog verder verwerken en bakken etc. Maar bij het brood zou ik er denk ik wel wat van zeggen. Ik kijk bijvoorbeeld ook altijd bij het oliebollen kopen waar ze dat doen met gewoon handschoenen of hele nette schone handen. Het liefst handschoenen, hoewel ik ook wel eens heb gehoord dat er daardoor meer bacteriën op voedsel komen. Ik heb een tijd in Amerika gewoond en daar zie je vrijwel altijd het gebruik van handschoentjes (althans, in die tijd). Super fijn vond ik dat!
Ik kijk meestal niet direct naar de nagels, maar van de week vroeg ik ook om een halfje brood. Het meisje bij de bakker (AH) was kennelijk verkouden dus veegde ze met haar vinger langs haar neus om vervolgens mijn brood te splitsen. DACHT HET NIET! Brrr!! Ik heb het halfje in het schap gelegd en heb een heel brood gepakt. Eigenlijk moet je er wat van zeggen, maar ja, niet gedaan.
Het zou mij niet opvallen waarschijnlijk, maar eigenlijk zou het heel normaal zijn om iets met handschoenen vast te pakken natuurlijk. Toen ik in een heel ver verleden op de versafdeling van de Appie werkte deden wij dat ook niet, maar ja dat was 25 jaar geleden. Nu is het wel anders.
Is dat niet zo dat de handschoenen te lang gedragen worden, waar blote handen tussentijds vaker gewassen worden?
Ja, handschoenen geven schijnhygiene. Dat nagels er niet mooi uitzien, betekent niet dat ze niet schoon zijn. Dat zijn verschillende dingen.
Ik let daar volgens mij niet op, maar dat is ook omdat de slager hier bv sowieso een zakje om z’n hand doet en dan pas vlees pakt - hij raakt het dus nooit met blote handen aan. Bij de supermarkt hebben ze hier ook handschoentjes op de broodafdeling en klanten moeten broodjes met zo’n grijpertje pakken.
ja precies. Bij Iemand met mooie gelakte nagels zie je het vuil niet. Wat er ook zeker wel kan zijn. Vind lange nagels eigenlijk altijd onverzorgder dan korte afgekloven nagels. Daar zit geen viezigheid meer onder. handschoenen geven ook zeker schijn veiligheid. Hoe lang hebben ze ze aan. Zit met ook niet aan hun snotneus en vervolgens aan je brood of vlees? Verder denk ik er maar niet over na. Wat bacterien en virussen zijn ook goed voor je weerstand. Alles zo chronisch clean houden is ook niet altijd het beste. Maar dat is mijn mening hoor. Snap dat andere liever alles super schoon zien!
Ik denk dat er onder nagels wel veel viezigheid kan op hopen. Maar sowieso zitten er natuurlijk bacterieen en virussen overal en zeker aan handen. Normaal gesproken helpt onze weerstand daar tegen. Ik denk dat je focus op de nagels dus inderdaad voortkomt uit jouw smetvrees. Iemand kan natuurlijk keurige nagels en handen hebben voor het oog, maar alsnog niet hygenisch werken Bijv. met hand aan het gezicht zitten en niet vaak handen wassen. Dat zie je dan niet aan die handen. Naar nogmaals, onze weerstand helpt doorgaans prima tegen deze dingen. Veel andere dingen (je eigen mobiele telefoon zijn ook erg vies.
Ik werk met eten en wij mogen geen nagellak oid op, nagels kort geknipt en schoon. Heel vaak handen wassen tussen door en zelf let ik er heel erg op dat als ik m’n neus/gezicht/haar aanraak ik meteen m’n handen was. Handschoenen mogen wij alleen bij wondjes aan omdat dat inderdaad schijn hygiëne is. En als je een wondje hebt dan een blauwe pleister zodat het verschil te zien is met je huid. Ook geen oorbellen en kettingen voor het geval er iets loskomt en in het eten valt. Ik draag altijd een schort op de afdeling en als ik van de afdeling ga, moet hij af. Wordt ook op gelet door leidinggevende.
Het boeit me eigenlijk vrij weinig. Als je uit eten gaat spuugt er misschien ook wel iemand in je eten, of gaat naar de wc zonder handen daarna te wassen. Of bijvoorbeeld een medewerker uit een fabriek. (Ik noem maar iets) Die afgekloven nagels zijn misschien juist wel goed. Het ziet er niet mooi uit, maar er zal weinig onder diegene zijn nagels zitten.
Hier zou ik dus wel wat van zeggen, maar gewoon van hoiiiii ik denk dat je het zelf misschien niet door hebt, maar je zit met aan je neus en nu aan mijn brood...
Ow jakkes .....en ik snap dat er iets aan zeggen ook super spannend is en je makkelijk kiest om het niet te doen. Aan de andere kant heb je nu een andere klant ermee opgezadeld . Ik hoop dat ik, als ik het zou zien, het lef ga hebben om t gewoon rechtstreeks aan te geven dat ze dat brood het beste weg kan gooien en voortaan even haar neus gaat snuiten en daarna haar handen wast .
Ik weet ook oprecht niet wat ik zou doen. Ik kan me je reactie helemaal voorstellen. Ik hoop alleen echt dat ik wel t lef zou hebben . Waarschijnlijk had t meisje het niet eens door, of niet door dat dat opvalt, of weet ik veel.
Ik zou het niet meer hoeven. Maar ik drink ook niet uit het zelfde glas als mijn man of als de jongens stiekem uit mijn glas drinken hoef ik ook niet meer. gevalletje smetvrees dus