Strippen 40 weken zwangerschap: ja of nee? En waarom?

Discussie in 'De bevalling' gestart door loesje6, 17 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Er zijn grote studies gedaan naar het effect van strippen, en daaruit is gebleken dat strippen pas zinvol is na 41+0 weken.
    Je moet dan 9 vrouwen strippen om er eentje eerder te laten bevallen (=number needed to treat, en 1 op 9 is voor medische termen een goed resultaat!) Deze onderzoeken zijn gebeurd door groepen van duizenden vrouwen te vergelijken: niets doen of strippen. Uiteraard moet je baarmoedermond rijp zijn om te strippen, dus je moet ten minste een 2-tal cm hebben om bij de vliezen te kunnen, wat vaak betekent dst je al tegen het bevallen aanzit.
    Individuele verhalen van "bij mij heeft het geholpen want ik ben 3x gestript en 3 dagen later bevallen" zeggen helemaal niets. Niets zegt namelijk dat je anders niet bevallen zou zijn op hetzelfde moment.
    Om effectiviteit vast te stellen doe je dus wetenschappelijk onderzoek, en daaruit blijkt dat het pas zin heeft na 41 weken, eerder niet. Positieve van het verhaal is dat het weinig risico's met zich meebrengt, vooral ongemak voor die 8 op 9 vrouwen die zich laten strippen en er niet eerder door bevallen.
    Het is wel gebleken dat er door strippen na 41 weken minder inleidingen nodig zijn (even uit mn hoofd 1 inleiding minder per 11 gestripte vrouwen).
    Het is dus zeker het proberen waard, maar dan pas na 41 weken.
    Tot zover het medisch advies, maar iedereen kiest voor zichzelf natuurlijk ;)
    Succes met de laatste loodjes, hoop dat t allemaal snel (en liefst vanzelf) begint!

2. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Bij mij hebben ze met 40+5 gerommeld (weet niet of ze daadwerkelijk gestript heeft) en de dag erna zijn om 23.30 mijn vliezen gebroken en begon de bevalling. Toen ik met 39+5 vroeg of ze kon strippen zei ze dat ze het pas vanaf 40 weken doen.
    Ik was wel blij dat ze in ieder geval ging kijken of er daaronder wat gebeurde maar weet natuurlijk niet of het daardoor ook is begonnen (denk het haast wel).

Aangezien dl een flinke tante was bij 41 weken)(4200 gram) heeft de verloskundige aangegeven bij een volgende wel wat eerder te strippen zodat ik niet boven de 40 weken uit kom. Echter is dat bij een volgende zwangerschap natuurlijk ook maar gewoon afwachten of ze het dan willen.

3. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Bij mij bood de verloskundige vanochtend aan om te strippen (nu 39+5) maar ik wil het echt niet. Ik geloof er wel in dat de baby komt wanneer ie er klaar voor is. Mocht ik er echt noodzaak zijn dan is het anders uiteraard, maar ik voel me op zich prima dus dan laat ik het liever. De verloskundige zei ook, toen ik het weigerde, dat het risico bij deze termijn zou zijn dat ik lang voorweeen heb die eigenlijk niks doen maar waar je wel veel last van hebt.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Ik zou persoonlijk het wel laten proberen. Bij de eerste 2 deed het weinig tot niks maar bij de 3e had ik al 3 cm ontsluiting (door harde buiken etc) en zoveel kracht op mn vliezen dat ze die brak :D

Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ook best kans dat het nog veel te dicht zit

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ja ik ook, omdat dit de enige 'ingreep' is die geen negatieve consequenties heeft. Stel dat je kindje nog helemaal niet van plan is om te komen, dan wordt je misschien ingeleid en dat kan wel negatieve gevolgen hebben. Wie weet komt het daar alsnog op neer, maar dan heb je in elk geval alles geprobeerd.

Ik vind het trouwens wel vroeg 39+5. Ik zou eerder halverwege de 40 week beginnen, misschien is dat nog een optie? Dat verhaal van die voorweeën heb ik nog nooit van gehoord. Dat zou betekenen dat iedereen die gewoon ergens tussen week 40 en 42 bevalt een hele lange ineffectieve bevalling heeft...

6. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Ik vond het ook te vroeg.
    Voor wat betreft die voorweeën: gold specifiek voor deze relatief vroege termijn om te strippen; je lichaam is er nog niet klaar voor maar een inwendig onderzoek (strippen) kan wel zorgen voor het triggeren van de baarmoeder waardoor je meer en langduriger voorweeën hebt. Het zet dan alleen niet door. De kans dat het wel doorzet is na 41 weken bijvoorbeeld groter.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Voor mij was het ook wel even slikken met 39+3. Maar omdat er waarschijnlijk meerdere pogingen nodig zouden zijn en ik echt zo graag een keer thuis zou willen bevallen (ivm badbevalling wat in het ziekenhuis niet mogelijk was) dat ik het toch wilde proberen. Nou moet ik zeggen, mijn inleidingen met de vorige 2 waren met gel. Ik heb uiteindelijk geen weeenopwekkers nodig gehad, mijn lichaam had/heeft dus kennelijk alleen dat eerste zetje nodig. Scheelt misschien ook.

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Oh dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat als je niet zou strippen je voorweeën zou krijgen. Ik vond het al een vreemd verhaal :p

9. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    :D:D

10. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Hoi dames,

In overleg met de verloskundige besloten om nog niet te strippen vandaag. We geven hem nog een paar daagjes de tijd. En dan evt strippen aanstaande maandag met 40+5. Als het dan nog nodig is. Hoop natuurlijk van niet!!!!😁

11. Poppy4

Poppy4 Bekend lid

13 jan 2016
    707
    480
    63
    M'n gynaecoloog heeft vorige en afgelopen week bij 38.4 en 39.4 een poging tot strippen gedaan. Helaas niet gelukt omdat alles nog dicht zat.

Hoe is het gegaan, of ben je inmiddels bevallen :)?

12. Poppy4

Poppy4 Bekend lid

13 jan 2016
    707
    480
    63
    Paron, lees net je update :D

13. Antje88

Antje88 Bekend lid

8 mei 2013
    859
    13
    18
    Vanaf 41 weken ben ik 3 keer gestript en niks heeft geholpen. Met 42 weken heeft de verloskundige mn vliezen gebroken en dat is het enige wat geholpen heeft 😂 Ik zou ook nog een paar dagen wachten. Strippen kan altijd nog en ik vond het prima te doen! Hopelijk komt de kleine snel. Succes nog ff met de laatste loodjes

14. Gember

Gember Niet meer actief

Ik ben met 40+2 gestript, de weeën kwamen gelijk een beetje op gang en 18 uur later had ik m'n dochter in m'n armen. Bij mij heeft het dus gewerkt. :D

Deel Deze Pagina