Ik zag erg tegen de bevalling op omdat ik bang was om ingeknipt te worden. Toen hoorde ik dat er een apparaatje bestaat waarmee je vanaf week 37 de vagina/ geboortekanaal kunt oprekken om zo een knip te voorkomen. Ook is het apparaatje geschikt om je bekkenbodemspieren te oefenen. Het apparaatje heet de epi-no. Ik heb het in overleg met mn verloskundige aangeschaft. Ik heb het gekocht en vanaf week 37 gebruikt. Ik heb een zeer vlotte bevalling gehad waarbij de persfase nog geen 20 minuten duurde. Dit is voor een eerste kindje erg snel. Ik ben bevallen van een prachtige dochter en ik ben niet ingeknipt of gescheurd! 3 dagen na mn bevalling ging ik alweer op de fiets om een paar boodschappen.!
ik heb er destijds (1,5 jaar terug) 190 euro voor betaald en het was het geld dubbel en dwars waard. Als je even op epino googled heb je zo de site te pakken. het komt er kort gezegd op neer dat je een ballon in je vagina brengt en die oppompt en weer uitperst. Elke dag pomp je de ballon wat meer op. Na 3 weken ben je in staat om zonder al te veel pijn een ballon van 10cm doorsnede uit te persen.
Ik was fout wat de prijs betreft. De epi-no kost momenteel 95 euro. Ik was te laat om mn bericht aan te passen.
Meer ervaringen met dat apparaatje? Geniaal, zou ik zo zeggen, maar het kan ook weer zoiets zijn wat maar bij sommige mensen werkt. Informatie: Nederlandse site over de epi-no
Bij mij heeft het ook "geestelijk" geholpen. Ik had er gevoelsmatig alles aan gedaan om uitscheuren te voorkomen. enne een ballon van 10 cm doorsnede uitpersen is niet niks hoor! Ook weet je "beter" op welke manier je moet persen.