Baby loopt bijna 6 weken voor op groei!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Trees, 29 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

Vanochtend controle gehad bij de gynaecoloog en de baby loopt fors voor op groei. De buikomvang van de baby is passend bij bijna 40 weken. Hoofdje 'maar' 35 weken en benen ruim 38 weken. De afgelopen drie weken is het ruim een kilo gegroeid en de baby is fors van zijn/ haar groeilijn afgeweken en zit ruim boven de bovenste lijn.

Volgende week wordt er getest op zwangerschapsdiabetes en dan.....? Geen idee, want hoe kan het plotseling zo gegroeid zijn als ik geen suiker heb. Dat is toch niet normaal? Het eerst wat ik dacht dat gaat toch nooit passen tegen de tijd dat ik ga bevallen :).

Behalve dat ik ontzettend flauw ben van mijn lijf, merk ik dat ik me ook weer teveel zorgen zit te maken. Iemand ervaring?

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.244
    16.623
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    6 weken vind ik wel erg veel moet ik zeggen en vraag me ook af of het wel klopt.Ik zou even de testen op suikerziekte afwachten.
    Zal allemaal goedkomen.

Succes.

3. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    6 weken is idd wel erg veel zeg........wie weet is er wel een logische verklaring voor, bv. idd zwangerschapsdiabetes.

4. Trees

Trees Niet meer actief

Dank je wel.

Ik krijg vanaf het begin van de zwangerschap al elke twee-drie weken een groeiecho gemeten door dezelfde gynaecoloog, dus de meting schijnt in dat geval behoorlijk betrouwbaar te zijn. Ik ga er vanuit dat dit wel klopt, aangezien hij erg ervaren is en het bij mijn dochter toentertijd ook precies klopte. Ik voel me ook echt hoogzwanger en alles zit klem. Ik weet dat ik niet verder kan zijn, maar anders.....

Ik probeer rustig de suikertest af te wacht, maar ik zit weer 'fijn' in de stressmodus :(

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Het enige wat je kunt doen is de testen ondergaan en afwachten op de uitslag.

Mocht het inderdaad suiker zijn houdt er dan rekening mee dat je dan waarschijnlijk niet thuis mag bevallen omdat ze dan de bloedsuikers van je kleine goed in de gaten moeten houden.

6. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    En drie weken geleden lag de baby wel gewoon goed op de lijn qua groei?! Dus het is in 3 weken zo gegroeid?!

7. Trees

Trees Niet meer actief

Nee drie weken geleden was het ruim twee weken voor. Buikomtrek drie weken, maar dat was de hele zwangerschap al zo en in dat geval schijnt dat niet zorgelijk te zijn. Het 'probleem' nu was de snelle groei in zo korte tijd.

Ik ben erg benieuwd naar het suiker. Ik heb een schildklieraandoening, waardoor ik een hogere kans heb op zwangerschapsdiabetes plus een halve suikerpatient-familie. Als dit het niet is, moest er wel verder gekeken worden naar de oorzaak. Daar krijg ik nu de bibbers van :).

@ pluk. Ik heb al een medische indicatie, waarvoor ik bij de gynaecoloog loop. Thuisbevallen is sowieso geen optie. Dat is voor nu gelukkig geen tegenvaller ;).

8. meerie

meerie Actief lid

30 apr 2011
    391
    0
    0
    Werk je nog?
    Een collega van mij had het ook dat het buikje erg voor liep en toen zij met verlof ging werd dat minder omdat ze toen veel meer ruste en rust kreeg (deed dus toch nog te veel op werk). Dus misschien iets rustiger aan doen?
    Succes!

9. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Vraagje: heb je zelf gekeken naar de termijnen die dan in het scherm verschijnen? Of heeft de gyn verteld dat hij zes weken voorlag??

Bij 34,5 week had ik ook een groeiecho en daarbij zag ik zelf onderin staan bij het buikje: 40 benen 39,5 en hoofd 38,2 dus ik zeg: nou hij ligt wel heellll ver voor of niet?
    Maar ze zei dat ik daar niet naar mocht kijken dat het om het gemiddelde zou gaan en dat was rond 3100 gram... heb het maar aangenomen want zij is de deskundige toch?
    Wel werd er bij mij ook gevraagd of ik op suiker was getest maar die was gewoon prima!

10. Trees

Trees Niet meer actief

De gynaecoloog vertelde me dat aan de hand van een groeicurve, die na elke groeiecho wordt ingevuld. Wat ik begreep is dat met name het verschil in buik en hoofd niet goed was?! Het gemiddelde gewicht was trouwens ook te hoog voor het termijn. Verder ook nog teveel vruchtwater. 3100 gram voor ruim 34 weken is toch ook best veel? Normaal groeit de baby de laatste weken 100-200 gram per week en dan heb jij ook geen kleintje in je buik? ;)

Meerie ik werk al niet meer sinds 16 weken i.v.m. teveel harde buiken en een verkorte baarmoederhals. Ik heb wel een paar weken 6 uur per week gewerkt verdeeld over drie dagen, maar dat kan je haast geen werken noemen. Sinds twee weken echt helemaal gestopt.

11. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Die van mij lag bij 20 weken 2 weken voor en afgelopen woensdag 4 tot 5 weken, moet over twee weken weken weer en echo om te kijken hij is nu al een kleine 5 pond en mijn suiker is prima......

12. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Bij mij liep het buikje van F.iene ook erg voor!
    Er is 5x in totaal getest op zwangerschapsdiabetes en pas bij de laatste test (36 weken) kwamen iets afwijkende waardes uit.

Wat je vast kunt doen is de koolhydraten in de gaten houden.
    Dus wel 6x per dag eten (3 maaltijden + 3 tussendoortjes) maar het aantal koolhydraten in de gaten houden. In een glas vruchtensap zit bv heel veel koolhydraten, crystal clear (bijna) niet! Zo heb ik het moeten doen en kwam met bloedsuiker prikken maar 1x op een te hoge waarde uit!

Succes, het komt vast goed!

13. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Hee Trees, ben je alweer de 30 weken voorbij! Wat gaat dat snel!! Af en toe zie ik je voorbij komen hier op ZP, maar volgens mij heb ik je nooit gefeliciteerd met je tweede zwangerschap en nu ben je alweer bijna uitgerekend!:)

Gezien je verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes zou je bijna er van uitgaan dat je dat hebt. Wat zou het anders kunnen zijn dan? Niet teveel gaan googlen in ieder geval (zegt zei die altijd googlet!).

Sterkte ermee meid en niet teveel stressen hoor. Hoop dat het allemaal meevalt. Liefs!

14. Trees

Trees Niet meer actief

Fijn om te lezen dat het ook niks kan betekenen. Ik ga vanaf nu ook extra op mijn eten letten. Sowieso eet ik al geen geraffineerde suikers, maar op koolhydraten let ik nooit en ik eet wel veel fruit en zelfgemaakte fruitsappen. Fruitsuikers zijn natuurlijk ook suikers.

Caro jij alweer bijna op de helft! Wat gaaf! Gaat alles goed? Kun je google ook laten blokkeren op je computer? Ik geloof dat ik dat nodig heb :D.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier niet dat enorme voorlopen, maar wel dat grote verschil tussen hoofd en buik/been. Thirza had dan bij haar geboorte ook idd een benedengemiddelde hoofdomtrek, maar woog wel 4330 gram en was 53 cm....
    Dat is later weer bijgetrokken: klein hoofdje heeft ze nog steeds, (maar wij ook), maar qua lengte zit ze nu -helemaal in lijn met ons- gemiddeld en qua gewicht benedengemiddeld.

Ik/zij had een hele dikke navelstreng en grote placenta, dus de dame was erg weldoorvoed.... ;) Ik denk dat het daarvan gekomen is, omdat ze later dus zo is bijgetrokken qua postuur :)
    Nu weer een kleine meid met een dikke navelstreng zichtbaar op de echo, dus ik berg me ook maar alvast.
    Qua bevallen: tja, ik weet niet hoe het is om van een kleintje te bevallen, maar het schijnt zwaarder te zijn. Maar ik heb het, ook al was het de eerste bevalling, destijds thuis gered, dus het kan gewoon hoor ;)

Mijn zusje liep met haar zoontje 3 weken voor op groei en op het eind ook meer, maar die knul woog, toen ze uiteindelijk bij 39 weken werd ingeleid, 'maar' 3900 gram bij 51 cm. Terwijl zijn broer niet voorliep bij de echo's en 4250 woog, met 57 cm lang....
    Die echo's zeggen dus ook niet altijd wat.
    Zij is toen ook gecheckt op suiker en dat was het niet.
    Maar als dat het bij jou wel is, dan zetten ze daar wel actie op en komt het echt wel goed :) Dan word je ws eerder ingeleid, om te voorkomen dat je er 10 pond uit moet persen...

Sterkte iig!

16. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Nee mijn naam "kleintje" gaat niet op ;)
    Ze heeft afgelopen woensdag niet gemeten maar ze zei als hij zijn lijntje blijft volgen dan zal hij nu rond 3400 / 3500 gram zitten..
    Maar goed de combinatie van mij en mijn vriend is ook niet optimaal: hij heel lang en vrij slank, ik klein en stevig, dus gyn vond het niet "vreemd" dat ik een groot kind draag...
    Maar van de andere kant: onze dochter werd heelll groot en lang geschat moest rekening houden met zeker 4 kg, ze was uiteindelijk bij 39,2 : 3610 gram en 53 cm dus viel wel mee (al had ik daar niet zoveel echo s )

Maar bij jou wijkt hij nu dus echt af van zn groeilijntje? Kan het niet zo zijn dat hij nu ineens een flinke groei heeft gemaakt en het straks weer recht trekt?

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Mij hebben ze ook lekgeprikt hoor om mijn bloedsuikers in de gaten te houden. En telkens waren ze goed.

Kylian is uiteindelijk geboren met 5000 gram en 55 cm en Kinley met 3870 gram en 51 cm. Conclusie was dat ik gewoon een goed voedende placenta had.

18. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Alles gaat goed! Alleen bijna nog geen buik te zien, stom hè. Ben je eindelijk zwanger... zie je er niks van.:D Voor mij zou het ook beter zijn als Google niet bestond.;) Ik blijf je volgen vanaf nu. Zo geweldig dat je straks alweer je tweede kindje krijgt!:)

19. Snowy09

Snowy09 Actief lid

13 aug 2011
    466
    0
    0
    Onder Rotterdam
    Hier een kindje met normale groei. Alleen ze benen lopen 3 weken voor.

20. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Hier vier weken voor op groei, het buikje. Beentjes en hoofdje lopen goed.

Ik heb idd suiker en spuit elke maaltijd insuline en zo nodig. Ook vand e week de insuline weer verhoogd.

Ook veel vruchtwater. Beeb is hier ook 40 weken groot, voel me ook zo vol..

Sja..kweet ook verder niet wat de consequentie is van zo snel opeens groeien. Bij mij is dat rond week 30 vastgesteld en blijft het zo n beetje 4 weken voorlopen.

Deel Deze Pagina