Krijg je met inleiden meteen weeopwekkers?

Discussie in 'De bevalling' gestart door onzewonders, 12 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik moet maandag weer terug naar de gyn om een datum te plannen voor het inleiden ivm de grootte van onze kleine.

Nu lees ik veel over eerst gellen en bij anderen lees ik dat ze meteen met weeopwekkers beginnen.

Wat is zo'n beetje de procedure?

Alvast bedankt!

2. sweetwendy

6 mrt 2013
    20
    0
    0
    helpende
    groningen
    Ik werd zo ingeleid met 42 weken:

Moest om 8u in de ochtend in het ziekenhuis zijn en rond 10:30 kreeg ik gelijk een infuus met weeenopwekkers en dat hielp bij mij heel erg goed..Mijn vliezen werden door hun gebroken. Ons dochtertje was om 17u geboren.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben ingeleid met cytotec tabletten (wordt ook gebruikt bij miskramen) In het ZH in Duitsland waar ik ben bevallen willen ze alles verder zoveel mogelijk natuurlijk laten verlopen. Ik moest worden ingeleid ivm zwangerschapsdiabetes en ik ben ingeleid met 40+4. Zelf had ik niet echt het idee dat de cytotec veel deed, maar natuurlijk zorgt het wel voor verweking etc. Maar ik heb die maandag drie oplopende doseringen gehad (25mg, 50mg en 100mg) en daarna dan nacht rust en zou de volgende dag om 8 uur dan meteen beginnen met weer 100 mg en dat dan drie keer en zoveel dagen als nodig zou zijn.
    Gelukkig kreeg ik in de loop van de nacht weëen en is onze dochter om kwart voor 8 geboren.... dus dag twee was niet nodig.

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Hangt er vanaf of je al ontsluiting hebt. Zo ja, dan meteen vliezen breken en weeënopwekkers (vaak wachten ze even of je na het vliezen breken vanzelf weeën krijgt, was bij mij wel zo, dus geen infuus nodig). Heb je nog geen ontsluiting of maar weinig, dan moet dat eerst gebeuren en hoe dat gebeurd wisselt per ziekenhuis, gel, balloncatheter, pillen. Ik zou rekenen op 'nog geen ontsluiting', dan kan het altijd meevallen.

5. beebielove

beebielove Bekend lid

18 jan 2012
    957
    33
    28
    ik kreeg opwekkers mr had al 2 cm ontsluiting.. volgens mij is het daarvan afhankelijk als alles nog dichtzit beginnen ze met pillen/ gel.

6. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    ik kreeg weeopwekkers nadat ik al een tijd gebroken vliezen had en geen of zwakke weeen.

7. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ok, duidelijk. Ontsluiting is dus noodzakelijk voor het starten met weeopwekkers. Mocht er geen ontsluiting zijn, dan wordt er dus gestart met gel. Nou, ben benieuwd!!

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik kreeg eerst prostaglandines (gel) tot twee keer toe.
    Daarna werd er gekeken of dit iets deed. Bij mij was dit genoeg en is de bevalling uit zichtzelf verder gegaan.
    Was dit niet het geval geweest dan had ik wel infuus met weeopwekkers gehad.
    Vliezen zijn uiteindelijk ook gebroken door de vk.

PS. Ik had overigens al wel een cm ontsluiting. Dus ook dan hoeft het niet te betekenen dat je gelijk infuus krijgt.

9. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ok, dank je voor je aanvulling!

10. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Volgens mij moet je 3 cm hebben om vliezen te kunnen breken... Dus tot je 3 cm hebt, starten ze met gel (of iets soortgelijks)

11. littleme1980

littleme1980 Actief lid

29 okt 2009
    162
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had 1,5 cm ontsluiting en bij mij hadden ze eerst de vliezen gebroken. Er is toen afgewacht of er spontaan weeen kwamen. Dit was niet het geval dus hebben ze me aan het infuus met wee opwekkers gelegd.

12. mama2be27

mama2be27 Actief lid

12 dec 2011
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij werd er eerst gekeken en had ik nog geen ontsluiting, maar wel langdurig gebroken vliezen. Daarom 3 x gel gehad (verdeeld over 2 dagen). Door de gel word de baarmoedermond weker en soepelder. Toen ik genoeg ontsluiting had kreeg ik een infuus met weeenopwekkers.
    Van de gel kreeg ik ook weeen. Bij de eerste keer viel het wel mee, bij de 2de en 3de keer kreeg ik er steeds meer. Soms kan je daaran al genoeg hebben en bevallen. Toch had ik ook een infuus nodig, maar dat is dus verschillend. Bij mij ging het gewoon niet zo vlot.
    Als ik meteen al wat ontsluiting had gehad, had ik de gels over kunnen slaan.

13. kimberly22

kimberly22 Fanatiek lid

24 jan 2007
    1.039
    0
    0
    ik heb bij beide bevallingen direct infuus gekregen met weeen opwekkers ondanks dat ik geen ontsluiting had. bij 3 cm ontsluiting zijn de vliezen gebroken.

14. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ok!Dat kan dus ook?
    En hoe snel ging de bevalling toen?

15. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Hier op de info avond zeiden ze dat bij inleiden zonder ontsluiting je eerst een ballon krijgt die er uit valt bij 3 cm. Vervolgens breken ze de vliezen in de hoop dat je weeen krijgt en anders krijg je weeenopwekkers erbij.

16. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik heb nog nóóit gehoord dat ze gelijk wee-opwekkers doen als je vliezen nog niet gebroken zijn en je nog geen ontsluiting hebt. Dit omdat je wel echt weeën krijgt, maar dat dan véél te lang kan duren.

In de meeste ziekenhuizen is protocol:

- Bij voldoende ontsluiting (2,5-3 cm) worden vliezen gebroken en aan de weeopwekkers.
    - Anders ontsluiting 'kweken' dmv gel, ballon, veter, ... al naar gelang het ziekenhuis. Daarna: Zie stap 1.

17. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Zou me even goed laten voorlichten!
    Ik kreeg een folder mee over hoe inleiden in z'n werk gaat (eventueel primen, vliezen breken, wee-opwekkers) en wat de eventuele risico's zijn.

18. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Welk ziekenhuis ga je bevallen? Misschien heeft er iemand ervaring hoe het in dat zkh gaat!
    Of vragen of je voorlichtingsfolder mee kunt krijgen. Kreeg ik toen ook, kun je even rustig doorlezen hoe het in 'jouw zkh' en 'jouw situatie' gaat.

19. Bika

Bika Niet meer actief

Ik kreeg na het breken van de vliezen (3cm) 2 uur de tijd om zelf de weeen te starten, dat gebeurde niet dus toen pas ging ik aan de opwekkers

20. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik ga in Tiel bevallen.Maandag moet ik terug om een datum te prikken.Ik zal dan meteen naar meer info vragen.Dat ben ik vorige keer door de hectiek vergeten...;)

Deel Deze Pagina