Wie heeft er tijdens haar bevalling in het ziekenhuis gebruik gemaakt van de douche? Ik moet in het ziekenhuis bevallen, maar weet sowieso dat ik de gehele bevalling aan het CTG moet. Nu is er wel gezegd dat ik gebruik kan maken van de douche (in het ziekenhuis heeft iedere verloskamer een eigen douche met toilet). Nu snap ik alleen niet hoe dat dan moet met die CTG, want ik neem aan dat ik daarmee niet onder de douche kan? Maar waar ik eigenlijk heel erg mee zit, is dat ik me ontzettend schaam voor mijn lichaam. Ik heb best veel overgewicht (dat is ook de reden dat ik in het ziekenhuis moet bevallen) en ik ben gewoon heel erg bang dat er steeds nieuwe gezichten in en uit lopen in mijn kamer. En dat iedereen me daar dan in de douche kan zien staan. Ik weet dat warm water normaal als ik ongesteld ben, soms ook wonderen kan doen, dus ik zou er wel graag gebruik van willen maken. Het liefst zou ik gewoon de deur dan dicht willen doen, maar ik snap ook dat dat niet zomaar kan. Ik ben alleen zo bang dat ik me daar niet overheen kan zetten op dat moment, ook al zegt iedereen dat je daar op dat moment echt niks om geeft. Maar de gedachte dat de verloskundigen, de gynaecoloog, co-assistenten en weet ik veel wie, mij allemaal daar zo zien staan, daar krijg ik dan nu al het schaamrood op mijn kaken en kan ik al in huilen uitbarsten. Ik schaam me gewoon echt heel erg Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Alvast bedankt!!!
ach meisje! wat vervelend dat je je zo voor je lichaam schaamt! tja ik kan er zelf niet echt over mee praten, had je graag advies willen geven, maar ervaring heb ik niet wat betreft overgewicht hebben. hoewel ik ervan overtuigd ben dat er vast meer meiden / vrouwen zijn geweest daar die ook overgewicht hebben gehad en onder de douche stonden in het ziekenhuis! ik zal zeker niet tegen je zeggen dat het je op dat moment zelf niets meer uitmaakt, maar ben er wel van overtuigd dat ze daar wel het een en het ander gewent zijn! hoop dat je je over je schaamte heen kan zetten en je je gewoon lekker kan gaan douchen! wat vind je dan van in het water bevallen? doen ze dat daar in het ziekenhuis? misschien is dat een oplossing voor je?
Ik heb er geen ervaringen mee maar ik schaam me ook erg voor me lichaam, inmiddels ben ik al 4x van onderen onderzocht en stel ik me gerust met de gedachte dat ze iedere dag wel 10 mensen naakt zien. Ze gaan je echt niet uitlachen anders hadden ze dat beroep nooit gekozen. Je zult je er wel overheen moeten zetten want je hebt weinig keus... Ik hoop dat het je lukt want die onzekerheid kan je natuurlijk niet gebruiken bij de bevalling
hee meis, Ik heb ook aan de ctg gelegen en ik mocht inderdaad niet onder de douche (maar ik had ook een ruggenprik) ik weet dus niet echt of het wel of niet mag. in ieder geval ik ben ook niet echt trots op mijn lichaam heb niet superovergewicht ofzo maar ben wel aan de zware kant. en ik vond het geen probleem om na de bevalling te douchen met een zuster daar (ze zijn wel wat gewend) ik had haar daarvoor ook ondergepoept, gekotst, gebloed en weet ik het wat met de bevallind dus ze staan echt niet van een naakte vrouw op te kijken hoor. bovendien douche je gewoon met de deur dicht en heb je echt wel privacy. Ik maakte me van te voren druk over het nachthemd dat ik aanmoest en ben uiteindelijk in een oud verleten hemdje bevallen (moet je nagaan) je bent echt helemaal in jezelf gekeerd en het boeit je echt niet meer wie je onderkant ziet of je dikke buik want je bent echt alleen maar bezig met jezelf. Ik hoop dat je er wat aan ebt en zet hem op met bevallen! Liefs Nienke
Wat lastig zeg! Je hoeft tijdens je bevalling niet de hele tijd aan de CTG te liggen hoor. Vaak maken ze die af en toe, maar niet de hele tijd. Je hoeft ook niet de hele tijd te liggen (of er moet iets aan de hand zijn). Bij mij zeiden ze zelfs dat als je geen ruggenprik hebt ofzo, of andere medicijnen, dan mag je gewoon nog naar buiten om een rondje te lopen (weet niet of dat overal zo is). Met een ruggenprik kun je meestal niet meer zo heel goed lopen, en dan kun je ook niet meer onder de douche of in bad. Daarbij w.b. je lichaam, ik ben er ook niet gek op, maar tijdens die bevalling kan ik me niets meer herinneren van welke mensen er zijn geweest, wie me naakt heeft gezien, wie me heeft getoucheerd, geen flauw idee. Ik kende die mensen niet, er waren verschillende maar geen idee wie het waren. Maakte me ook echt niet uit. Misschien kun je het er met je man over hebben, dat hij je een beetje bewaakt op dat moment? Er is vast een deur of gordijntje voor de douche, en hij kan daar prima bij blijven staan en je even vertellen als er iemand komt kijken. Bij mij waren ze daar in ieder geval best netjes in. Bij ons was er een bad zelfs, maar dan kon je de deur dicht doen (volgens mij met een bordje bezet of gewoon op slot) en alleen mijn man was er dan gewoon bij. Er kwamen in ieder geval niet zomaar mensen binnen! De douche was ook gewoon een cabine met deuren... Komt goed hoor!!
Tijdens de bevalling is er toch niet de hele tijd iemand bij joh....je kunt gerust gaan douchen terwijl de bevalling bezig is, bedoel, zo lang alles goed gaat komen ze af en toe kijken en verder niet.... Wat betreft de CTG, als je echt die banden om je buik moet kun je inderdaad niet douchen, maar als het om de hartslag van je baby gaat; mijn dochtertje kreeg bij de bevalling een elektrode op haar hoofd zodra de vliezen gebroken waren en daarmee hielden ze de hartslag in de gaten (moest ivm meconiumhoudend vruchtwater). En daarmee kon ik wel rondlopen. Weet niet of ik ermee mocht douchen maar zou me niet verbazen als het daarmee wel mag (ik heb het niet gevraagd en pas na de bevalling gedoucht).
Ik had bij de eerste ook erg veel overgewicht 119 kg en ben tijdens de bevalling wel in bad gegaan. Bij ons heb je veel privacy tijdens de weeen op het begin. Ze komen echt geen 100 x op je kamer kijken. Maar 1x in de 2 uur zeker om te voelen. Ik moest steeds een half uur aan de ctg en dan weer effe niet enz. Ik heb me tijdens de bevalling nooit geschaamd ofzo. Na de bevalling moet je ook douchen met behulp van een verpleegkundige omdat je dan ook flauw kan vallen en dat soort dingen dus dan zien ze je ook naakt. Ik zou jezelf niet te druk maken hoor iig suc6 met de bevalling
Ik ben ook de eertse keer in het ziekenhuis bevallen en ik had ook zo'n ctg-ding aan me. Errrug irritant vond ik het, want ik kon me amper bewegen, anders ging dat ding piepen en kwamen ze weer kijken. Gelukkig mocht ik tijdens de weeen douchen en daar ik heb ik zeker gebruik van gemaakt. Ik heb ruim een uur onder de douche gestaan! Héérlijk! Eindelijk verlost van die dingen. En niemand die kwam kijken oid. Mijn man klopte af en toe aan de deur om te vragen of het nog ging, maar voor de rest werd ik met rust gelaten...
dank jullie wel voor jullie reacties! Ik dacht dat ik wel de hele tijd aan het ctg moet maar ze zeiden ook dat ik wel kon douchen, dus dan heb ik het denk ik verkeerd begrepen. Ik wist ook niet dat je na de bevalling doucht met een verpleegkundige....tja dat moet dan maar....ik snap ook wel dat er dan iemand bij moet zijn. Lastig...ik hoop ook dat ik me ervan los kan maken...want die douche is volgens mij wel heel erg fijn.
Ik zag vreselijk tegen de bevalling op, vooral omdat ik niet wilde dat menen mijn lichaam zagen maar dat maakt je tijdens een bevalling allemaal niet eer uit. Toen ik met persweeen in de auto naar het ziekenhuis moest was ik zo in mn blote kont naar buiten gerend als mijn man en vk me niet hadden tegengehouden... In het ziekenhuis tg man aan mn bed maar dat kon m niksmeer schelen, schaamte was ver te zoeken tijdens de bevalling
Ik begrijp je zorgen,.... Maar in het kader van weeen opvangen mag je vast wel douchen zonder ctg. Ik ben zelf verpleegkundige en geloof me; we kunnen alles wel hebben hoor.....je hoeft je nergens voor te schamen
Na de bevalling heb ik gewoon zonder verpleegkundige erbij gedoucht hoor. Wel vroegen ze aan mijn man om er even bij te blijven. Zelf ben ik nogal 'preuts' hahaha en ik moet zeggen dat ik vooraf had gedacht me veel bewuster te zijn van mijn lichaam maar tijdens de bevalling (en ook daarvoor) heb ik er geen moment bij stil gestaan! Ik was op dat moment vooral bezig met wat er allemaal gaande was en had geen tijd om stil te staan bij mijn schaamte!
Ik ben ook veel te zwaar. Tijdens mijn bevalling kreeg ik een ruggenprik, waarvoor ik zo'n OK jasje aan moest. Tijdens het zetten van de ruggenprik stond ze operatie assistente oid voor mij, en moest ik mijn rug bol maken. De anesthesist zat achter mij en de verpleegundige was ook ergens. Mijn jasje viel steeds af, waardoor ze steeds het jasje aan het goed doen waren. Ik zei steeds; laat nou maar! Zelf ben ik ook verpleegkundige, en je ziet een lichaam dan heel anders. Ik zie op mijn werk een menselijk lichaam als werk en niet als mooi/sexy/opwindend/dik/hangbuik. Op dezelfde manier dat ik billen vegen op mn werk niet erg vind, maar ik het wel vies vind als er poepsporen in de wc bij iemand anders staan. Ik bedoel te zeggen voor degenen om je heen hoef je je echt niet te schamen! Het is hun WERK en zij bekijken jou niet met ogen zoals er in een zwembad bekeken word. Ben de dag na de bevalling gewassen door een klasgenoot van me, had van te voren gedacht dat ik dat akelig zou vinden maar het maakte me niets uit! Sterkte!
Ik heb hier eigenlijk helemaal niets te zoeken maar ben wat tijd aan het doden Ik wilde je toch iets meegeven. Ik werk zelf op de operatiekamer. Het klinkt misschien een beetje gek maar je kijkt op een hele andere manier naar het lichaam van patienten. Het is heel anders dan dat je bijvoorbeeld in de sauna tegen zult komen. Je moet voor de beroepen in de zorg om die te kunnen doen (naar mijn idee) een knop omzetten. En dan is het veel belangrijker hoe je tegen het personeel doet dan hoe je er uit ziet hoor Het blijft mij niet bij als ik midden in de nacht mn bedje uitkom en de patient die een epiduraal wil overgewicht heeft. Maar de mensen die je simpelweg grof behandelen die blijven je wel bij hoor (en heeel soms de mensen die verbazingwekkend aardig zijn )
Fijn om vanuit het oogpunt van enkele verpleegkundigen/ artsen te horen hoe jullie tegen mensen aankijken. Weet je, ik ben ook wel wat onzeker gemaakt door mijn gynaecoloog. De eerste paar afspraken heb ik heel veel gemopper en commentaar gekregen over mijn overgewicht. Ik kreeg van alles te horen over complicaties/risico's, dat er een extra arts bij een evt keizersnede bij moet (terwijl ik helemaal geen dikke buik heb, maar vooral veel heupen/billen). Vanaf halverwege mijn zwangerschap veranderde hij. Mijn bloeddruk is namelijk heel laag, ik heb geen suiker en ik ben niet veel aangekomen. Heb eigenlijk een zwangerschap volgens het boekje. Maar door zijn houding de eerste weken, ben ik daar alleen maar onzekerder door geworden. Ik weet dat ziekenhuis personeel echt wel heel aardig is (heb ook een paar dagen vanwege bloedingen in het ziekenhuis gelegen) en zelf soms ook overgewicht hebben, maar het is gewoon iets wat heel diep zit...
Mij lieten ze gewoon lekker mijn gang gaan als ik beloofde op tijd te roepen als ik niet lekker werd (een daarom deur van slot). Je kunt ook vragen of ze niet binnen willen komen hoor, dat is echt niet raar. of je man meenemen in de douche, dan komen ze er ook echt niet nog eens naast staan. Vervelend dat je je zo schaamt, want dat hoeft echt niet. Het is geen anorexia-modellenwedstrijd daar. Wees trots op je lijf wat het presteert!
De hele bevalling heb ik één band om mn buik gehad om de wee actieviteit te checken (ben dan wel ingeleid). Bij een normale bevalling weet ik dus niet hoe dat in werking gaat. Ook ik zag er tegen op dat iedereen de kamer in & uit zou lopen en iedereen me zou zien. Maar echt op dat moment denk je daar niet bij na! Iedereen zei het van te voren ook tegen mij ach op het moment zelf....Dat wilde ik ook maar niet geloven. Maar achteraf kan ik iedereen die dat zei gelijk geven want echt op dat moment doet het je niks. Mn moeder zei ook dat er constant andere mensen binnen komen...Nou dat viel wel mee. Er zijn intotaal 3 a 4 verschillende mensen geweest. Daarbij zien ze zovaak iemand in hun blootje. En ik denk dat 19 op de 20 (Een gokje) mensen geen prachtig lichaam heeft. 'T komt denk ik vooral door alle bladen waarin bewerkte foto's staan dat mensen aan hun eigen lichaam gaan twijfelen. 'T komt wel goed!
Ik weet trouwens nog dat ik tegen mn moeder zei: Tijdens de weeen trek ik gewoon een joggingbroek aan! Haha ik heb de hele bevalling in mn blote koekoek gelegen. Want ja...Als je vruchtwater lekt heeft een broek aantrekken weinig zin.
ik heb ook heel de bevalling met een netonderbroekje gelopen haha. Ik werd van de week opgenomen met vroegtijdige weeen en toen had ik een mannelijke vk van in de 45 ofzo ik moest wel effe slikken in het begin. Maar ach dacht ik hij doet gewoon zijn werk en was super aardig.
Ik heb tijdens de bevalling alleen onder de douche gezeten...ik schaamde me overigens nergens voor. Maar ze laten je gewoon met rust als je daar behoefte aan hebt. Dus trek de deur van die badkamer lekker dicht, je man lekker erbij op een krukje en klaar. Succes meid!