Ja ik ben thuis, had zelf aangegeven dat ik het liever woensdag wou. Gisteren dachten we dus maar kort een afspraak te hebben met de gynaecoloog maar we zijn ruim 5 uur in het ziekenhuis geweest. Aangezien ik 2 nachten moet blijven na de keizersnede vond ik het wel fijn als er even een dagje tussen zat. En nu kan ik vandaag nog even heel veel rondjes door de kamer dansen met ons zoontje van bijna 2 aangezien ik die straks 6 weken lang niet mag tillen Ben benieuwd of het herstel echt zo lang duurt. Maar morgen middag mag ik dus
Hoe kom je aan deze statement? Ik zie namelijk op deze website staan dat één op de drie vrouwen na strippen bevalt. https://www.verloskundigen-noordwijk.nl/nl/zwanger/strippen
Dat ligt ook aan de termijn, uit die site maak ik op dat ze het al hebben over overtijd lopen en dus strippen na 40wkn om te voorkomen dat iemand tot 42wkn door loopt. Maar 38wkn is anders natuurlijk.
Uit een wetenschappelijk onderzoek naar het effect van strippen toen ik zelf op de verloskamers werkte (2014). Als ik nu kijk naar de website van de NVOG (de richtlijnen die de gynaecologen in Nederland gebruiken) staat er dat strippen bij 1 op 7 vrouwen kan voorkomen dat je ze anders moet inleiden omdat ze niet tijdig spontaan bevallen (dus over de 42 weken heen gaan). Ik heb het artikel waaruit dit komt niet gelezen (het is een gecombineerd onderzoek waarin vele kleinere onderzoeken samengenomen worden) dus ik weet niet precies of het hier gaat om eenmalig strippen of meerdere keren.