Hoi dames Aangezien ik mijn vorige bevalling als vreselijk heftig en pijnlijk heb ervaren (o.a. door een rug-weeën-storm) en het Remifentanyl pompje mij toentertijd niks heeft geholpen, denk ik nu na over wat voor opties er nog meer zijn. De kans op rug weeën is erg groot, aangezien mijn moeder dit 2x heeft gehad, mijn zus 2x en ik dus de vorige keer. De vk gaf al aan dat het inderdaad in de familie kan zitten en ik er op moet rekenen dat dit weer zo zal zijn. Qua puffen / ademhaling etc. kon ik helemaal niks met de rug weeën en duwen op mijn rug door mijn man ging niet, want ik kon niks aan mijn lijf verdragen. Aan de ene kant ben ik vastbesloten de pijn nu 'beter' te dragen, ook misschien omdat ik nu weet wat ik kan verwachten en ik wil het graag 'overwinnen'. Aan de andere kant zou ik ook graag een wat gemoedelijkere bevalling willen en denk ik dus na over een epiduraal, die al vrij vroeg gezet wordt als de bevalling is begonnen (de vorige keer in 7,5 uur tijd bevallen, van eerste buikkramp tot geboorte). Ik heb gelukkig nog even de tijd om hier over na te denken en informatie op te zoeken, maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie ervaringen! Mijn grootste angst is dat mijn kindje koorts krijgt tijdens de bevalling, door de epiduraal, en dat ze daarna naar de kinderafdeling moet ter observatie (en evt. antibiotica) en ik haar dan dus niet lekker bij me heb. Ik zou dat mezelf zo kwalijk nemen, vond die eerste uren samen met onze oudste dochter echt heerlijk intiem en heel belangrijk voor het kennis maken met elkaar en het opstarten van de borstvoeding. Mijn vragen aan jullie zijn dus: Ga jij voor een epiduraal (ruggeprik) en waarom wel / niet? En als je met een ruggeprik bent bevallen, kreeg je kindje toen koorts tijdens de bevalling? Alvast bedankt voor jullie reacties! Groetjes, Larissa
ik heb een epiduraal gehad tijdens mijn eerste bevalling ( ernstige rug/been weeen ) en dat was een hele verademing ......mijn dochtertje heeft hierbij geen koorts opgelopen dus eigenlijk ging dat wel goed 2de ben ik thuis bevallen en eigenlijk beviel me dat beter als in ziekenhuis dus nu bij de derde heb ik er weer voor gekozen om het eerst zelf te proberen thuis
Ik zou een ruggeprik krijgen, maar daar was uiteindelijk geen tijd meer voor. Heb het dus zonder pijnstillend gedaan. Of ik nu voor een ruggeprik zou gaan? Hangt er helemaal vanaf hoe ik de bevalling ervaar, maar ik sluit het niet uit.
Hier een ruggenprik gehad nadat ik er 1,5 uur op heb moeten wachten dus eerst remifentanil waar ik vreselijk beroerd van werd. Wij hebben beide koorts gehad en moesten dan ook 2 nachten blijven zoontje heeft er erg last van gehad. Maar na 15 uur was ik het ook wel zat dus wilde echt een ruggenprik. Maar nu: Ga ik voor een bad bevalling (google eens en je ziet eigenlijk alleen maar voordelen! ) Volgen we de cursus haptonomie. Heb ik een ontspannings cd gekocht en een hypnobirthing boek. Kortom ik ga het over een hele andere boeg gooien, wel beval ik in het geboortecentrum in het ziekenhuis dus mocht er iets zijn ik dus heel snel bij de verloskamers kan zijn. Waarom ga ik het zo doen? Omdat ik het beste voor mijn kindje wil, ook werkt een ruggenprik niet altijd stel je voor je bent in paniek vd weeen en de ruggenprik werkt niet wat dan? Door in bad te bevallen denk ik dat ik meer kan ontspannen (partner gaat er bij in) zodat hij de technieken die we hebben geleerd bij Haptonomie toe kan passen.
Wat leuk om jullie ervaringen te lezen. En FleurSylvano, jij gooit het zeker over een hele andere boeg! Je schrijft er enthousiast over, ik hoop dat je een fijne bevalling zult hebben!!! Ben erg benieuwd, hou je even in de gaten de komende weken
Ik had zelf wel flinke koorts tijdens de bevalling (>40 graden), maar mijn meissie heeft gelukkig nergens last van gehad. Ik had een ruggeprik ivm rugweeen die al 36 uur duurden en maar 3 cm ontsluiting opleverden. Ik moest nog 2 nachtjes blijven na de bevalling.
Ik ben ook voor een epidurale gegaan. Ik had ook een weeënstorm en rugweeën. Was zo blij dat hij gezet was! We hebben er beide geen last van gehad. En 2uur na de bevalling stond ik alleen al onder de douche
Bij de 1e kreeg ik een ruggenprik. Hartslag van de kleine veranderde en zij en ik bleken allebei koorts te hebben. Tijdens de bevalling kreeg ik dus nog een extra infuus met antibiotica, in de hoop dat dit ook nog bij de kleine terecht zou komen. Toen ze geboren werd, heb ik haar 20 min bij me gehad en daarna werd ze bij me weg gehaald omdat ze koorts had en hierdoor niet goed reageerde. Zij is toen naar een andere afdeling grbracht voor extra onderzoeken. Ik kreeg haar oas na een paar uur terug. Eigenlijk had ze ter observervatie op de andere sfdeling moeten blijven maar mn moeder heeft wat stampij gemaakt dat het voor binding en dergelijke niet goed zou zijn voor ons. Gelukkig waren ze het daar mee eens en ze werd dus regelmatiger gecontroleerd op koorts. We moesten wel langer blijven door de koorts. Geen leuke ervaring.. Bij de 2e had ik me dus ook voor genomen om geen ruggenprik te nemen. Het is thuis begonnen en ze is ook thuis geboren. Totaal andere bevalling dan bij de eerste en pijn was supergoed te drafen door de geboorte TENS die ik gebruikt hebt. Ik zou daar eens naar informeren als ik jouw was. Een TENS schijnt een erge goede uitwerking te hebben op rugweeen.
Ik had ook een weeënstorm, met rug- buik- en beenweeën. Die was alleen wel enorm effectief, omdat ik in 3 uur van krap 4 cm naar volledige ontsluiting ben gegaan. Ik heb dus geen epidurale gekregen en ga deze bevalling ook niet er vanuit dat ik het nodig ga hebben. Ik vond de rugweeën eigenlijk niet erg, raakte meer in paniek van de buikweeën omdat ik die extreem harde buik elke keer best eng vond FleurSylvano, ik ben in bad bevallen de eerste keer, dat beviel zo goed dat ik er nu weer voor ga. Met een epidurale kun je ook niet in bad, dus dat hield me ook tegen er om te vragen, omdat ik die badbevalling zo graag wilde
Voor de bevalling voor ik absoluut geen ruggepril en was als de dood voor de naald! Had ook rugweeen en mocht mn bed niet uit en moest op een zij blijven liggen omdat anders de hartslag daalde pff heftig! Toen ik al meer dan 20 uur weeen had met weeopwekkers en daardoor weeenstormen heb ik er toch voor gekozen! Het zetten was een makkie en wow wat relax! Je voelt zowat niks meer! Voor de ruggeprik had ik maar 4cm en door de ruggeprik is mn ontsluiting ook niet merr gevorderd! Daarom is besloten voor een spoedks en was dus ook heel blij dat ik de ruggeprik toen al had hihi
Ik hoop het allemaal nooit meer mee te maken, wij hebben geen wens voor een derde. Zeg nooit nooit. ALS ik moment toch nog een keer in verwachting zou raken, weet ik niet wat ik zou doen. Ga er nu ook niet heel hard over nadenken, want niet relevant. Bij de tweede heb ik heel bewust wel voor een ruggeprik gekozen. Bij de eerste niet gehad, ik was te laat. Nu op tijd, maar ik heb niet het idee gehad dat het heeft geholpen. Wel ging ik er enorm van beven / bibberen en heb ik langer in het ziekenhuis moeten blijven omdat ik niet kon plassen en een catheter moest. Achteraf denk ik dat als ik dat vooraf allemaal had geweten, dat ik het dan niet had gedaan. Maar meestal zal het wel werken en dan is het die bijwerkingen misschien wel waard.
Hier een ruggeprik 5 jaar geleden en iedere dag nog last van omdat ze een zenuw geraakt hebben bij het zetten. Hij nam de pijn niet weg. Verlamde 1 been en de weeën voelde ik gewoon
Ik ga niet voor een ruggenprik. Mijn man heeft 3 jaar geleden een ruggenprik gehad voor een knieoperatie (knieschijf verbrijzeld) en heeft als gevolg van de ruggenprik een hersenvliesontsteking gekregen. Schijnbaar is er een bacterie met de naald mee naar binnen gegaan. Dit komt niet heel vaak voor maar na dit van dichtbij meegemaakt te hebben is dit voor mij geen optie.
Als ik natuurlijk mag bevallen (ligt helemaal aan de ligging van de baby's en hun toestand) ga ik zeker voor de ruggeprik. Mijn vorige bevalling was zo heftig en pijnlijk dat ik dat voor geen goud nog een keer mee wil maken. Maargoed die bevalling was natuurlijk sowieso anders omdat ons kindje niet mee kon werken.
Hier nog 1 die voor een ruggenprik is gegaan. Bij mij begonnen de weeën 's nachts, en ik ging ook meteen de rugweeën in (om de 2-3-4 minuten meteen) toen deze ook nog eens niks bleken te doen zijn we naar het ziekenhuis gegaan waar ik een ruggenprik heb gekregen. Nou, ik vond het een verademing! Heb zelfs nog heerlijk kunnen slapen, en uiteindelijk ben ik wakker geworden van de persweeën haha. Voor de prik vlotte de ontsluiting totaal niet, dus deels is de ruggenprik ism weeënopwekkers besloten samen met de vk. Vanaf de prik heeft het nog 7 uurtjes geduurd tot de persweeën. (was al 12 uur bezig) Nee, ik zou het niet anders gewild hebben. Nu moet ik wel zeggen dat de prik bij mij meteen goed gezet is, en ik en baby er nadien geen last van hebben gehad. Kon ook de volgende dag meteen weer zelf plassen, dus ik weet niet hoe ik er over zou denken als er wel complicaties waren geweest, hier was ik voor de bevalling ook wat huiverig voor.