Welke pijnbestrijding bij thuisbevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door MuscleMe, 24 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MuscleMe

MuscleMe Actief lid

16 feb 2013
    192
    3
    18
    NULL
    NULL
    ik vroeg aan de verloskundige van de week welke vormen van pijnbestrijding ze in kunnen zetten bij een thuisbevalling.
    Ze antwoordde: geen.

Nou lekker dan. Ik dacht dat dit anders lag en dat ze wel iets bij zich hadden. Wat als je het niet meer ziet zitten op het laatst? Dan is het ook te laat om naar het ZH te gaan.

Klopt dit wat ze zegt? Als je thuisbevalt heb je dus geen pijnbestrijding tot je beschikking???

2. Sweety30

Sweety30 Actief lid

17 jun 2013
    482
    66
    28
    Vrouw
    Voor zover mij bekend is is er idd geen pijnbestrijding bij een thuisbevalling. Alleen de mogelijkheid om tense ( als ik het goed type) dat is een hulpmiddel die met kleine stroomstootjes je pijn kan verzachtenZ heb er geen ervaring mee verder.

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Nee je mag thuis praktisch niks omdat ze jou en de baby niet genoeg kunnen monitoren. Enige wat thuis kan is een geboortetens, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Overigens krijg je in het ziekenhuis ook op een gegeven moment niks meer (tijdens laatste fase)

Ben je overtuigd van een thuisbevalling?

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Geen medische zooi maar natuurlijk wel Hypnobirthing, een warme douche, een badbevalling een geboorte tens :) Laat je zeker om die reden niet weerhouden :)

5. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Sommige verloskundige mogen steriele waterinjecties geven. Dat hielp volgens mij voor rugweeën, maar ik weet het niet meer precies. Ik heb ze niet gehad. Die injecties zijn gewoon met steriel water dus dat kan wel thuis. Maar als ik het zo hoor doet jouw verloskundige dat niet, want anders had ze het wel gezegd.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je het niet meer ziet zitten op het laatst krijg je ook in het ziekenhuis niets meer... Dus als je thuis wil bevallen moet je uitgaan van geen pijnbestrijding. Wil je wel pijnbestrijding moet je naar het ziekenhuis.

7. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Hebben ze ok geen verdoving voor evt knips of hechting?

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Voor een knip volgens mij nooit maar doen ze tijdens een wee. Voor verdoving vaak wel volgens mij, prikje of spray. Maar dan is je kindje er al uit en loopt het kindje geen risico. En het is alleen maar plaatselijk.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Knip zetten ze tijdens een wee voel je dus niks van.
    Hechten voel je vaak ook niet door alle endrofines en adrenaline, zo wel dan hebben ze daar wel wat voor :) Maar dat is geen hele erge troep die ook bij je kindje terecht komt en dan dus medische aandacht eist zoals en epiduraal of morfinepompje.

10. Biancatje84

Biancatje84 Actief lid

5 mrt 2015
    264
    0
    16
    NULL
    NULL
    nope geen pijnbestrijding.. ik heb t op eigen kracht moeten doen :D viel niet me met zware rugweeen 12 uren lang, maar ik ben er doorheen gekomen en was best trots op mezelf!:D voor t hechtten word je wel verdoofd

11. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Zo'n tense schijnt ook alleen in het begin, bij de eerste cm's ontsluiting, te kunnen helpen.

12. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    dit idd, lekker rondlopen, in allerlei houdingen je weeen wegpuffen, in bad of onder de douche staan! dat is allemaal echt goed voor de ontsluiting! geloof me of je nu pijnbestrijding krijgt of niet, een bevalling is echt niet pijnloos! een ruggeprik krijg je ook niet direct bij de eerste pijnlijke wee, plus dan lig je helemaal vast om je kindje in de gaten te houden waardoor de hele bevalling vaak ook nog langer kan duren of een kunstverlossing (vacuumpomp, keizersnede) nodig is. (bij nummer 1 had ik een ruggenprik na hele heftige weeen die nauwelijks ontsluiting gaven, en uiteindelijk een keizersnede...)

13. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Klopt, bij een thuisbevalling geen pijnbestrijding.

Maar ik heb er bij de eerste niet eens over nagedacht! :)

14. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.154
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Rondwandelen, massage, hypnobirthing, een doula, een warmtecompres, een douche, bad,... keuze genoeg!

Een bevalling doet hoe dan ook pijn, en die pijn gaat wel over. Hier een loodzware bevalling gehad van 17u (onmiddellijk gebroken vliezen dus hele pittige weeën vanaf het begin al). En ja, op een gegeven moment zie je het niet meer zitten. Maar met de steun van je partner en de vroedkundige en evt. een doula of beste vriendin, je moeder, weet ik veel wie, geraak je daar sowieso weer door.

Pijnbestrijding is niet zonder risico, zeker niet voor de baby. Dus ik zou eerst even goed inlezen wat pijnbestrijding eigenlijk NOG allemaal doet, behalve pijn bestrijden (als je geluk hebt, soms krijg ge gewoon verlamde benen en heb je evenzeer de volle weeën nog). Pijn is tijdelijk, je kan dat wel aan! Het is niet makkelijk, zeker niet, maar het is niet dat je dagen aan een stuk door die pijn moet gaan. Rustig blijven en voor ogen houden dat elke wee weer een wee dichter naar je baby is. En diens gezondheid is ook belangrijk!

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gebroken vliezen zeggen niets over de heftigheid van je weeën. Als de bevalling al begonnen is en je vliezen breken dan is de kans wel wat groter dat het wat heftiger wordt.
    Bij de eerste braken eerst mijn vliezen maar toen gebeurde er een paar uur niets. En ik heb daarna nooit hele pittige weeën gehad.

16. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Mijn vk praktijk doet mee aan de COOL studie en daar staat een lijst van niet-medicamenteuze pijnbestrijding genoemd:
    Baden, douchen, massage, aromatherapie, muziek, TENS, steriele waterinjecties, hypnose, acupunctuur en acupressuur.

17. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Thuis idd geen pijnbestrijding.
    Ik ben thuis bevallen en geen seconde over pijnbestrijding nagedacht. Vooraf ook al bedacht dat ik dat niet wilde. Je lichaam kan dat zelf heel goed (uitzonderingen natuurlijk daargelaten)
    Je kan wel geboorte tens krijgen of waterinjecties maar van mijn VK begreep ik dat die waterinjecties soms pijnlijker zijn om te krijgen dan een wee. Ikzelf ben in bad bevallen, heerlijk warm wat voor mij echt ontspannend werkte. Daardoor kun je veel beter concentreren en maak je meer hormonen aan die de pijn bestrijden.
    Voor het hechten kun je wel een verdoving krijgen.

18. SuusD

SuusD Fanatiek lid

8 jan 2013
    3.004
    3
    38
    Bad warm water is natuurlijke pijnbestrijding
    Verder warme kruik
    Inderdaad hypnobirthing

19. brusje

brusje Fanatiek lid

26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    Knippen kun jr wel verdoving bij krijgen. Ik heb dat wel gekregen, alleen bij de eerete gezet en direct geknipt. Ik heb gegilt van de knip pijn, nu wachten ze even voordat ze de knip zetten.
    Verder zou ik wel in het ziekenhuis bevallen als je pijn bestrijring overweegt. Een ruggeprik heb ik als echt rust moment ervaren in de weeenstorm en van 5 naar 10 gegaan in een uurtje

20. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Ik ben twee keer in het ziekenhuis bevallen. Beide keren veel gehad aan de TENS en die mag dus ook thuis. Wel op tijd mee beginnen want die prikkelingen verdoven je zenuwen waardoor de pijn er minder goed doorheen komt.
    Mijn zus heeft thuis die steriele waterinjecties gehad. Dat vond ze ook hemels. Haar rugweeen waren daarna helemaal pijnloos. Maar inderdaad moet de vk daar wel een cursus voor gedaan hebben.

Deel Deze Pagina