Hi dames, Vanaf hoeveel weken zijn jullie gestript en deed dit ook echt zijn werking? Strippen verloskundigen ook al vanaf 37 weken als de nood hoog is omdat je zo vreselijk veel pijn hebt? Zelfde vraag over inleiden.. Maandag een gesprek met de vk over mijn bevalling, maar ik ben lichamelijk opper dan op. Ik kan amper tot niet meer lopen en ik heb zo onwijs veel pijn dat ik strippen of inleiden wil voorleggen rond de 37 weken, ondanks ik ergens wel denk dat het een onbegonnen zaak is... Maar vraag me dan wel weer af wie zij zijn om over mijn lichaam te beslissen.. Liefs
Hier werd me toen verteld dat strippen vaak pas effect heeft rond de 40 weken en dat het bij een eerste kindje minder effectief is. Hier 2x gestript na de 40 weken en haalde niks uit, voelde alleen maar heel naar vond ik zelf. Inleiden werd hier ook pas vanaf 41 weken gedaan, deze stond hier ook geplanned alleen diende zoontje zich net 2 dagen eerder aan. (hoewel ik alsnog ingeleid ben maar dat kwam door niet vorderende weeën) Ik ben zelf, achteraf gezien. vooral voorstander van het aan je kindje over laten. Een bevalling begint, wanneer het kindje er klaar voor is. En inleiden is vaak ook echt geen pretje, heb er nog geen positief verhaal over gelezen geloof ik. Ik ken je verhaal verder niet wat betreft de pijn, maar wellicht staat je vk er positief in, je kan in elk geval de opties bespreken. Succes! (er is op fb een groep over je rechten als zwangere en de bevalling e.d: geboortebeweging. Wel een geheime groep.)
Ik ben bij de jongste gestript met 38 weken om een inleiding vanwege een te hoge bloeddruk te (proberen) voorkomen. De vk zei wel dat het waarschijnlijk weinig effect ging hebben. Dit had inderdaad geen effect. Met 38+3 ben ik nog een keer gestript en ook dit had geen effect. Met 38+6 ben ik door een inleiding vanwege die te hoge bloeddruk bevallen.
Dank je wel voor je reactie! Uiteraard ben ik het er mee eens dat de natuur z'n eigen werk moet doen maar doordat ik nog een kleintje van 3 jaar heb rond rennen begint het echt heel heftig te worden. Bij onze zoon ben ik ook ingeleid door dat de weeën niet vorderde, in combinatie met een ruggenprik heb ik deze bevalling ontzettend fijn ervaren. We gaan maandag maar eens zien hoe zij erop reageren, bij mijn laatste afspraak 1.5 week geleden gaf de andere verloskundige aan (ik heb er 4) dat we het per week zouden bekijken en dat ze soms wel eens ingrijpen als moeders echt niet meer op of neer kan en niet meer kan lopen, ik hoop dus zo onwijs dat ik serieus genomen word.
Het gaat niet alleen om jou, ze zijn ook bezorgd om de baby. Het is heel vervelend dat je pijn hebt en dat je eigenlijk niks meer kan. Met 37 weken zijn veel baby's er domweg nog niet klaar voor. Mijn verloskundige zei dat veel baby's nog (rand)prematuur gedrag vertonen. Moeite met drinken, moeite met temperatuur op peil houden, etc. Als er medische redenen zijn om met 37 weken in te leiden dan zal dat heus gebeuren. Alleen tellen die laatste weekjes echt nog mee. Tegenwoordig wordt zelfs een keizersnede niet meer met 37 weken gepland als dat mogelijk is. Daarbij is strippen met 37 weken vaak onmogelijk, de meesten zullen nog potdicht zitten. Kan er mogelijk iemand bij jullie in huis komen om te helpen? Zoon uit logeren? Partner extra vakantie/verlof op laten nemen? Heel veel sterkte met de laatste loodjes, ze zijn nou eenmaal loodzwaar.
Ik had het in mijn 2e zwangerschap erg zwaar: extreme misselijkheid, flinke bekkeninstabiliteit, extreme vermoeidheid en depressieve klachten. Daarnaast had ik een bijna 2 jarige peuter bij wie ontwikkelingsachterstand en autisme steeds duidelijker (en heftiger) werd, al wist ik toen nog niet wat er aan de hand was. Ik zat zo ongeveer iedere controle huilend voor mij VK. Om die reden wilden ze vanaf 38 wkn strippen, maar dit was niet mogelijk: potdicht en baby niet ingedaald. Een week later bood de VK aan om te overleggen met de gyn of inleiden bij 40 wkn mogelijk was. Het aanbod, en daarmee het gevoel dat ze mijn 'lijden' echt serieus namen, was voor mij al genoeg. Uiteindelijk dacht ik: het is al 9 maanden zwaar, die laatste 2 weken kunnen er ook nog wel bij... Heb het dus niet gedaan. Met 41+4 wkn laatste keer inwendig onderzoek, maar nog steeds strippen niet mogelijk. De dag erna ben ik thuis bevallen in 2 uurtjes. Geen spijt van mijn keuzes. Na bevalling alle kwaaltjes verdwenen, ik was ook echt zelf herboren. Veel sterkte. Overleggen kan altijd, bespreek je gevoelens.
ik snap heel goed dat je het zat bent, vooral die laatste weken zijn zwaar, maar zelf zou ik nooit kiezen om met 37 weken al te gaan inleiden. puur om de rede dat het voor mijn kindje beter is om nog even wat weekjes in mijn buik te zitten. denk ook dat mijn vriend direct vrij zou nemen en als dat niet kan hulptroepen in te roepen. ik adviseer dan ook echt kijk of je hulp kan krijgen. misschien is er een plekje op de kinderopvang voor 2 halve dagen. of oma en opa? liefs tasha
Ik zou op 38+4 ingeleid worden vanwege ernstige bi. Vanaf 38 weken zouden ze actief gaan strippen om inleiding te voorkomen. Bij de 1e ben ik met 38+1 spontaan bevallen dus de vk stond er wel positief in. Voor 38 weken deden ze niet strippen, vanwege randprematuur. Baby's tussen 37 en 38 weken zouden toch soms wat meer opstartproblemen hebben. Eerste keer met 38+0 gestript aan begin van de avond. Ik wist dat ik vanaf 35wk al 3cm ontsluiting had en een half verstreken bmm. Flink gerommel maar geen bevalling. 38+3 in de ochtend nog een keer gestript. Toen bleek mijn bmm 3/4 verstreken, dus de 1e keer strippen had wel wat gedaan. Het zette 2 uur later door met direct goede weeen. En 4 uur later was zoonlief geboren! Later zei de vk dat ik zonder strippen waarschijnlijk ook later die dag of de dag erna was bevallen, omdat de placenta op was. Dat zag ze achteraf dus. Maar het strippen zal wel het laatste zetje hebben gegeven. Ik was in elk geval heel blij dat inleiden niet nodig was.
De cijfers zijn te vinden op internet mbt nut van strippen. Zoals al genoemd pas na 40/41 weken word dit als effectief gezien. Bij de eerste ingeleid bij week 38 wegens bi wat een hel, kleine deed het niet goed erna enzovoort. Bij tweede weer in een rolstoel vanaf week 30 en toen besloten te statten met strippen vanaf week 39 maar mooi niet, ik zat potdicht, uiteindelijk 40+2 bevallen spontaan. Deze keer weer erge bi maar geen rolstoel! Ik ga 2x pw naar de fysio, 1x pw naar de chiropractor en 1x per 2 weken naar de voetreflex. Er staat een hooglaagbed in de woonkamer waardoor ik makkelijk de hele dag door kn liggen en rust kan houden. Inleiden of strippen gaat deze keer dus echt niet gebeuren!! Misschien wil je t niet horen, maar heb je al eens gekeken naar behandeling voor je pijn? Eventueel pijnmedicatie? Bij de tweede zwangerschap heb ik nog 2 nachten doorgebracht in t ziekenhuis met pethidine.
Vanmorgen ben ik op controle geweest bij de vk. Ik wilde de strijd aan gaan over inleiden of andere mogelijkheden. Totaal geen strijd hoeven leveren, ze zagen het al aan me en ik kan volgende week mijn verwijsbrief ophalen voor een gesprek in het ziekenhuis. Als het ziekenhuis hun laatste akkoord geeft zal ik ingeleid gaan worden! Zo dankbaar. De verloskundige gaf aan dat ik me verder niet druk moest maken over het akkoord vanuit het zkh omdat ''het overhalen'' van de verloskundige het moeilijkste is en dat het zkh hier vaak minder moeilijk over is doordat de verloskundige erachter staat. Ik juich nog niet te vroeg maar wat een positief vooruitzicht! Ik heb de 23e een gesprek hebben en als ze akkoord gaan dan kan de inleiding elk moment ingepland gaan worden, spannend!