Poliklinisch en pijnbestrijding? Ben je dan wel op tijd?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Saga, 17 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saga

Saga Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.472
    0
    0
    N-Nederland
    Ik weet dat als je een x aantal cm ontsluiting hebt geen pijnbestrijding meer krijgt.

Maar stel, je bevalt polikl. maar wil wel graag pijnbestrijding, mits je ecbt veel pijn hebt natuurlijk, hoe gaat dit dan?

Want als ik het zo lees, ben je dan te laat in het ziekenhuis en mag je zowat al persen als je er aankomt.

Ik wil graag de mogelijkheid open houden dat als de pijn echt te heftig word er pijnbestrijding toegedient kan worden. Ik wil zowiezo geen ruggeprik, dan zal het om een infuus gaan. Tis niet dat ik nu al roep dat ik het moet, maar gewoon stel...

Moet vanavond naar de vk en zal het haar ook gelijk vragen. Maar ben benieuwd naar jullie ervaring. Spoken nu ineens zoveel dingen door mn hoofd.

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik moest in het ziekenhuis bevallen, maar los daar van. 's Nachts zette de weeen goed door en rond half 6 zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Toen had ik 3 cm en direct heb ik om pijnstilling gevraagd. Omdat ik al twee dagen weeen had, daardoor was ik doodmoe en heb ook niet geslapen. De pijnstilling hielp niet echt tegen de pijn, maar was net een stonede garnaal :D

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben bij de oudste "verplicht" poliklinisch bevallen (wij woonden in Duitsland en wilde heel graag in NL bevallen... dan moet je verplicht in het ZH bevallen omdat de VK het niet mag in D)

Bij de oudste heb ik gewoon een prik gehad als pijnbestrijding. Ik "mis" drie uur van mn bevalling ;) ik heb heerlijk gedoezeld, schijn wel gewoon de weëen te hebben gevoeld enzo, want mn vriend heeft wat afgemasseerd vertelde hij achteraf.
    Ohwja, ik kwam binnen met 4 cm en heb bij 7 cm nog een prik gekregen.

Bij de jongste ben ik in Duitsland bevallen en heb twee maal een injectie gehad. maar ja toen was ik al in het ZH ivm inleiding ivm zwangerschapssuiker

4. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik ben met 7 cm ontsluiting ivm meconiumhoudend vruchtwater als nog naar het ziekenhuis gebracht en heb daar met 8 cm nog gewoon pijnstilling gekregen. Was ook wel behoorlijk uitgeteld van al een nacht wakker zijn en dus een lange periode van weeen. Was totaal geen probleem. Weet niet of het per ziekenhuis verschilt, wellicht dat de vk hierover een duidelijker antwoord heeft.

5. mama2be27

mama2be27 Actief lid

12 dec 2011
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou thuis bevallen, maar moest naar het ziekenhuis. Wat ik je wil adviseren is als je pijnbestreiding wil je dit heel duidelijk maakt. Bij mij was het infuus (pijnpompje op). en wilde ze eerst geen nieuwe geven. Ik had toen om een ruggeprik gevraagd, maar dat duurde erg lang, voordat ze er waren. In de tussentijd had ik geen pijnbestreiding en veel pijn. Toen ben ik zo boos geworden en geeist dat ze het bijvulden totdat de ruggeprik gezet kon worden. Pas toen ik explodeerde kreeg ik mijn zin. Wees dus echt duidelijk wat je wilt.

Bij mij hielp het infuus/pijnpompje niet zo goed. Omdat ik weeenopwekkers kreeg en die dosis steeds omhoog ging, maar de dosis van de pijnbestreiding niet. Ik werd er heel suf van tussen de weeen, maar tijdens de weeen hielp het mij te weinig. Na een wee moet je op het pompje drukken en werkt het bij de volgende wee. Maar na een echt pijnlijke wee zakte ik steeds weg en 'vergat' ik op het pompje te drukken, waardoor het dus niet werkte bij de volgende wee. Tijdens een wee drukken op het pompje werkte niet. ik liet ook steeds het knopje op de grond vallen.

Maar volgens mij kan dit per persoon nog wel verschillen. Elke bevalling is anders.
    Ik heb op een gegeven moment gevraagd om een ruggeprik, want anders zou het misschien te laat zijn voor een ruggeprik. Dus toen heb ik gezegd doe maar en dat hielp echt goed. Ik was weer helder, weer meer bij bewustzijn en kon ook weer wat praten om vragen te stellen over het verloop van de bevalling.

Bij mij duurde de bevalling heel lang, dus was ik ruim op tijd in het ziekenhuis.

6. Carlijn81

Carlijn81 Lid

29 mei 2010
    81
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb tijdens mijn eerste bevalling gevraagd tot wanneer ik een ruggenprik kon krijgen (omdat ik ook had gehoord dat ze die niet meer geven na zoveel cm), maar ze zeiden tegen mij dat ik dat ook gewoon zou kunnen krijgen als ik al verder was (bij 7 of 8 cm ofzo).

Ik wilde geen ruggenprik en heb na een weeenstorm gekozen voor een pompje. Ik vond het een uitkomst! Ik voelde de weeen hetzelfde maar was juist 'lekker suf' zodat ik ook weer even pauze had tussen de weeen door. En als het niet bevalt dan is het pompje zo uitgezet. Ik ga dat nu zeker weer overwegen.
    Ik kreeg het pompje niet voor 7 cm ontsluiting (toen was ik al een paar uurtjes in het zh) trouwens omdat je het pompje max 4 uur mag gebruiken. Had nooit verwacht dat ik uiteindelijk ook echt nog 4 uur bezig zou zijn na 7 cm, maar dat was helaas wel zo. Weeenopwekkers hielpen hier ook niet echt.

Deel Deze Pagina