Wit plekje bij hartje op echo?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door viefje, 10 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. viefje

viefje Actief lid

10 okt 2006
    119
    0
    0
    Noord-Limburg
    Hallo,

Ik ben nu 21 weken zwanger en wij hebben vandaag een uitgebreide screeningsecho gehad ivm hartafwijking en schisis in de familie. De echoscopiste zei na afloop dat dat alles in orde was voor zover dat gezien kon worden wat betreft deze dingen maar dat ze wel een wit plekje op het hart had gezien wat eventueel een aanwijzing kon zijn voor het syndroom van down, aan de andere kant was het neusbotje goed ontwikkeld wat daar weer tegenspreekt? Nu vraag ik me af wat dat dan voor een wit plekje kan zijn (het werd heel veel gezien) en hoe groot zo'n kans dan precies is?
    Ze verzekerde ons wel dat het voor het hart zelf geen invloed heeft op het functioneren (daar kwamen we immers eigenlijk voor) maarja ik denk nu een plekje is een plekje..
    Weet u wat ze bedoeld kan hebben en wat zon plekje nu betekend voor syndroom van down? Ik moet hierbij zeggen dat de kans hierop bij ons zeer klein zou zijn volgens nekplooi en leeftijd (25) etc.

Verder zei ze dat er eventueel nog wel verder onderzoek naar gedaan zou kunnen worden, welke onderzoeken bedoeld ze hiermee?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb beschreven en dat u mij mischien wat uitleg kunt geven..
    ik had dit daar natuurlijk allemaal moeten vragen maar het overrompelde ons nogal dat ze erover begon.. :oops:

Alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Viefje,

ik zou haar toch even opbellen en om uitleg vragen. Ik kan je geen antwoord geven op de vraag over het vlekje, ik weet er gewoon niets van.
    Het is wel een goed teken dat je jong bent en dat de nekplooimeting goed was en dat er een neusbotje gezien was. Dat zijn allemaal dingen die pleiten tegen Down. Extra onderzoek kan betekenen nog een keer een uitgebreide echo of eventueel een vruchtwaterpunctie. Je moet altijd zelf weten of je dat wel of niet doet.
    Maar als je je vragen beantwoord wilt hebben moet je haar even bellen.

Mirjam

Deel Deze Pagina