groeiecho wel goed????

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door joepie3, 5 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joepie3

joepie3 Actief lid

22 mrt 2014
    155
    0
    16
    Hoi meiden,

Ik heb een groeiecho gehad en ben 31.2 dagen zwanger.
    Nu hebben ze het bovenbeentje gemeten en zei ze dat de baby korte beentjes heeft.
    femur lengte 5 staat er op de kaart.
    Wij zelf zijn lang en onze andere kindjes zijn ook erg lang.
    Ik maak me nogal zorgen. Wat is de normale femur lengte rond 31 weken? De baby was nu ongeveer 1800 gr dus verder flink en hoofd en buik groeit ook goed maar omdat wij allemaal zo lang zijn vind ik dit vreemd.

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
  3. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Zei ze alleen dat of nog meer? Bij ons werd dit ook gezegd tijdens de echo en daarna ging ze verder over andere punten. Wij schrokken hiervan en vroegen door over de beentjes.Toen gaf ze aan dat het binnen de marges is, maar dat hij kleiner is dan gemiddeld. De maten die jij noemt zeggen mij niks, maar ik ga er wel vanuit dat als ze het idee heeft dat er iets aan de hand is ze dit meteen toelicht. En kun je anders bellen om dit te vragen?

4. joepie3

joepie3 Actief lid

22 mrt 2014
    155
    0
    16
    Ze heeft er verder niks over gezegt.
    Bij de 20 weken echo zeiden ze ook al dat de baby korte beentjes had.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als ik erop google vind ik bijvoorbeeld:

" What is considered a marker, orignally, is the BPD/ femur ratio and/or the femur to AC (abdominal circumference) ratio. So, it's really the size of head or tummy in comparison to the femur and humerus lengths. It's ok for the femurs to be a little bit behind. It's when they are more significantly behind that is becomes a marker. So, 6-7 days doesn't constitute a real marker"

Bron: Femur Length as Marker - BabyCenter

Dit is weliswaar een stukje uit een reactie van iemand op een forum, maar dit was beter leesbaar dan de wetenschappelijk info die ik kon vinden.

6. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Nou dan zal het echt wel goed zijn :) als ze ook maar iets van twijfels hebben wordt dat wel uitgesproken of onderzocht. Ons zoontje was ook vrij klein bij de geboorte (terwijl wij lang zijn), maar inmiddels is hij rond het gemiddelde.

7. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Is het niet zo dat het femur op de P5 zit, dus wat aan de kleine kant? Dat lijkt me logischer.

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik kon geen nederlandse site met referentiewaardes vinden, vandaar mijn link naar die amerikaanse. Als jij een NL'se weet, dan ben ik ook zeer geïnteresseerd!

9. joepie3

joepie3 Actief lid

22 mrt 2014
    155
    0
    16
    Op de kaart staat Flp5 dat is toch de beenlengte dan?

10. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    In NL wordt de Verburg-curves gebruikt door als het goed is iedereen. Deze curves zijn door Verburg gemaakt, uit een NL populatie. In dit boekwerk staan ze vanaf bladzijde 197: http://www.generationr.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/Proefschriften/Bero_Verburg_definitief.pdf

Het scheelt toch wel wat met de Amerikaanse tabellen, volgens mij.

11. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Ja dat klopt, FL betekent femurlengte, is engte van het bot in het bovenbeen en P5 betekent 5e percentiel, dus 5% is kleiner en 95% is groter bij dezelfde termijn, dus aan de kleine kant maar niet veel te klein.

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Yep, maar wat Dopey zegt! P5 is dus niet 5cm, maar het 5e percentiel. En dat maakt nogal uit. Want P5 is aan de kleine kant, maar nog binnen de schaal. En gelukkig maar!

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Interessant document! Maar niet zo'n handige 'generator' als die Amerikaanse site :D
    Wel grappig dat de waardes verschillen tussen twee westerse landen.

14. joepie3

joepie3 Actief lid

22 mrt 2014
    155
    0
    16
    Ik vind het maar ingewikkeld;)
    Bij ons andere kindje stond op de kaart bij de groeiecho fl5 en bij dit kindje flp5 maakt de p dan het verschil dat het kindje aan de kleine kant is of is de betekenis precies hetzelfde?

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ken die 'kaart' niet. Wij krijgen geen kaart mee. Maar p5 is inderdaad iets anders dan 5cm. Dus het maakt wel erg uit wat precies de notatie is.

16. joepie3

joepie3 Actief lid

22 mrt 2014
    155
    0
    16
    Wij krijgen zo'n afsprakenkaart en daar zet ze dan alle gegevens op dus ook van de echo.
    Moet er volgende week weer naartoe dan zal ik het nog maar eens duidelijk vragen.

17. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Misschien zijn ze de p vergeten over te typen?

Deel Deze Pagina