Huren of kopen??

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovelylonnes, 7 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    We hebben een koophuis en dat willen we graag verkopen.
    Goedkope klassen dus wrs geen probleem met verkopen, maar wat doen we daarna!?
    Terugkopen, gaan we er qua huis niet op vooruit, huren dan is het natuurlijk "weggegooid geld" maar zijn onze vaste lasten wel een stuk lager dus meer ruimte voor leuke dingen, plus geen onderhoudskosten...

Wat zouden jullie doen!?

2. Only me

Only me Niet meer actief

Altijd kopen. Het idee dat het niet van mij is, en dat is in principe mijn geld 'weggooi', tja, dat houd mij tegen. Maar jouw argumenten kan ik wel begrijpen...

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

tja als je er niet op vooruit zou gaan dan zou ik er voor kiezen om te huren.

maar voor hoeveel kun je jullie huis nu verkopen? weetje zeker dat je er niet op vooruit kan gaan?

4. happymama79

happymama79 Fanatiek lid

19 mrt 2010
    2.399
    0
    0
    Weet je zeker dat je vaste lasten minder zijn? Huren is tegenwoordig zeker niet voordeliger.
    Wat voor jullie het verstandigste is, huren of kopen, kan niemand je vertellen. Ga met je wensen naar een onafhankelijk financieel adviseur bijv Hypotheek Visie of een zelfstandige bij jullie in de buurt en die kan adviseren wat het beste bij jullie past.

5. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Wij hebben een jaartje gehuurd en hier totaal geen spijt van!
    Je kan het zien als weggegooit geld maar dat doen wij niet, wij weten nu wat we willen en hebben nu echt een koophuis gevonden wat we graag willen.

Een vriendin van me verkoopt haar huis omdat ze een ander mooi huis heeft gevonden maar daar draait ze 25.000 euro verlies op! Had ze ook 4 jaar voor kunnen huren....

6. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    ik vind huren ook echt niet zomaar weggegooid geld hoor.
    De tijd dat kopen het meeste zekerheid gaf is allang voorbij. Met het aangaan van een hypotheek neem je immers ook een ricisico op je. Je moet er maar van uit gaan dat je bij de verkoop van je woning je minimaal quit speelt met je hypotheek. Daarnaast betaal je een flink bedrag per jaar aan o.a. de WOZ, en als er iets kapot is dan draai je daar als koper voor op. En dat kan echt flink in de duizenden euro's lopen (bijv. nieuwe dakgoten, nieuwe kozijnen, nieuwe ketel, ect).

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Mag ik vragen waarom je je huis wilt verkopen?
    Als het kan zou ik dan gewoon blijven zitten waar je zit.

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Let wel op dat de regels voor huren dit jaar zijn veranderd. Tweeverdieners kunnen vaak geen goedkoop huurhuis meer huren maar komen in de duurdere huurklasse terecht wat vaak net zoveel is als je hypotheek

Ook komen er elk jaar wel huursverhogingen

9. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Meestal zeggen ze idd als je kan kopen kun je dat beter doen dan huren maar daar ben ik ook wel van terug gekomen. Is een beetje vanwege het feit dat als je koopt je huis in waarde zal stijgen. Maar ons huis staat nu al een tijd te koop en is zeker niet naar ons toegekomen. Nu de nieuwe regeling er is kunnen we ws geen huis meer kopen en zijn we dus ook aangewezen op een huurwoning. Huren is idd niet goedkoop maar geld weggooien vind ik het niet. Wij bekijken het maar zo, we gaan straks misschien huren voor een jaar of 2 en als de huizenmarkt dan weer aantrekt en we misschien weer wat meer hypotheek kunnen krijgen gaan we kopen;)
    En je hebt idd geen onderhoud wat betreft verfwerk.

10. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Wat ik me dan afvraag is, waarom zou je je huis nu verkopen? Zit je er echt niet naar je zin? Zijn er andere redenen die zwaar wegen voor jullie?

Wat betreft huren, er is inderdaad tegenwoordig een inkomensgrens, waardoor je, als je een flink inkomen hebt, je ook in die prijs klasse zou moeten huren. Dus dan kan soms betekenen dat je ongeveer net zoveel huur kwijt bent als dat je aan hypotheek kwijt zou zijn.

Ik zou zelf, als er geen bepaalde redenen zijn om het huis te verkopen, gewoon nog even blijven zitten waar je zit. Misschien wat dingetjes opknappen in de tussentijd aan je huis, zodat je het beter kan verkopen wat later. En in de tussentijd bedenken wat je dan wel zoekt in een woning.

11. Trees

Trees Niet meer actief

IK zou zeker kopen mits je een geschikt huis kan vinden.

Wij hebben een paar weken geleden voor hetzelfde gestaan, omdat we ons huis hebben verkocht. Huren in de vrije sector is echt achterlijk duur, terwijl de hypotheekrente momenteel erg laag staat. Kopen (inclusief 3/4 aflossen) is in onze situatie veel goedkoper en dan ook nog een veel fijner en groter huis dan als we zouden huren. We gaan voor ons nieuwe huis evenveel betalen als nu voor onze huidige aflossingsvrije hypotheek, terwijl we een hogere hypotheek krijgen plus 70% aflossen. Ik dacht dat de hypotheekregels zo verscherpt waren, maar dat blijkt reuze mee te vallen. In tegendeel het is vanwege de lage rente zelfs behoorlijk gunstig om nu te kopen.

Wel hadden wij afgesproken dat als we geen geschikt huis hadden gevonden we tijdelijk zouden huren. We wilden echt wachten op ons droomhuis.

12. Lovelylonnes

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Beetje late reactie, maar we willen verhuizen omdat we het in dit huis NIEt naar ons zin hebben.
    De hele straat voelen we ons niet in thuis, onze ene buurman begreigd zijn vrouw en het is daar echt niet pluis...
    de andere buren daar gebeuren ook allemaal dingen die niet horen, volgens mij dealen ze en heeeeeeel veel geluidsoverlast en overlast van autos die voor onze inrit staan en geen rekening houden met ons.
    Buiten dat voelt mijn man zich niet thuis is ons huis, het voelt voor hem niet als thuis...
    we willen graag nog een kindje maar hebben geen slaapkamer meer over, dan moeten we naar zolder en die is niet echt klaar om slaapkamer te gaan worden. Dat zou dus verbouwen worden, maar dat willen we niet in een buurt waar we ons niet thuis voelen....

We kunnen ons huis wrs voor ong 210 verkopen, een extra krediet van 4000 mee aflossen wat inhoud dat we voor ong 200/205 iets terug moeten kopen en voor dat geld heb je bijna niks.

We hebben pas bij de hypotheker gezeten voor een nieuwbouwhuis van 217 maar dat krijgen we gewoon niet gefinancierd. en ik WEIGER dat mn schoonouders ons financieel moeten helpen! Dan liever blijven zitten....

Huren bij onze huurvereninging kan voor ong 450/550. we zijn nu, incl belastingteruggaaf ong 700 kwijt...
    Planning is idd nu verkopen en kijken voor een koophuis, is dat er niet dan tijdelijk gehuurt gaan zitten.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik zou absoluut niet van koop naar huur gaan, daar ga je alleen maar op achteruit hoor!

Ik zou gewoon eens rustig rondkijken naar huizen, er is zoveel keus en elke maand komt er meer keus bij.

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

huur kom je niet meer tussen denk ik. de regels zijn aangescherpt en het aanbod is enorm vermagerd. steeds meer huurwoningen worden verkocht waardoor de wachttijden alleen nog maar langer worden.

daarnaast wordt ook kopen lastiger, als ik me niet vergis mag je kosten koper niet meer mee financieren en heb je dus eigen kapitaal nodig (corrigeer me als ik het fout heb, weet het echt niet zeker) daarnaast zijn starterssubsidies en andere regelingen die jonge mensen vaak nodig hebben voor een groot gedeelte afgeschaft. eerlijk gezegd zeiden mijn man en ik gister nog tegen elkaar dat we zo blij zijn dat we nog hebben kunenn kopen.

heb je een financiele tussenpersoon? zou daarmee eens gaan praten en ook met een wonigbouwvereniging. alleen door jezelf op en top te laten informeren kun je een keuze maken denk ik.

15. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik heb ruime ervaring met zowel kopen als huren.

Op dit moment huren we in de vrije sector, en dat bevalt uitstekend!

Voordelen:
    - geen onderhoud
    - korte opzegtermijn
    - geen zorgen over de buurt (want we kunnen weg wanneer we willen)
    - flexibiliteit m.b.t. werk (we kunnen ons werk achterna verhuizen)

Nadelen:
    - ...
    - geen idee... hooguit dat het iets duurder is dan een sociale huurwoning, maar daar komen wij toch niet voor in aanmerking.

Maar vaak is het wel: de prijs bepaalt het publiek.

Als je een goedkope woning wilt, huur of koop, moet je er altijd rekening mee houden dat je in een mindere buurt terecht komt.

16. Trees

Trees Niet meer actief

Wij hebben twee weken geleden een nieuwe hypotheek afgesloten en onze kost en koper is gewoon meegefinancierd en we hebben ook geen eigen kapitaal meegebracht.

Ik had dit verhaal ook al gehoord, maar het bleek onzin te zijn. Wel mag je geen aflossingsvrije hypotheek mee afsluiten, maar dat wilde we sowieso niet.

17. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Wij wonen nu ontzettend duur in een koopappartement. Deze gaat binnenkort de verkoop in en dan gaan we huren. Voor ons op dit moment zo'n 400 euro en dan hebben we een eensgezinswoning (wel particuliere huur).
    Ik denk dat je moet kijken hoe lang je in je volgende huis wilt wonen. Met deze huizenmarkt verkoop je je huis binnen een paar jaar zeker niet met winst, misschien zelfs met verlies. ik denk dat het op dit moment alleen rendabel is om te kopen als je er +10 jaar blijft wonen. Ik heb nu al 2 huizen gekocht en allebei met verlies verkocht. Ik ben dus wel genezen :) Kan me goed voorstellen dat mensen het weggegooid geld vinden, maar voor ons is het inderdaad ook een heel stuk goedkoper!
    En dan over een aantal jaar ons droomhuis kopen, dat is ons plan.
    Succes!

18. belinda203

belinda203 Bekend lid

23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Huur is echt niet altijd slechter dan kopen hoor!
    Ook hier hele positieve ervaringen wat betreft huurhuizen.
    Ook wij zitten particulier en we hebben een superhuis! Als dit een koophuis was was deze veel te duur voor ons,maar nu kunnen we het ons veroorloven.
    Verder heeft een koophuis meer kosten dan een huurhuis en behalve dat ligt de huizenmarkt volledig op zijn kont en is het niet zo simpel meer om een leuke hypotheek te krijgen.
    Wij zitten hier prima en er moet wel een heel mooi en betaalbaar koophuis voor terug komen willen we hier weg gaan! :D

19. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    wij huren via een makelaar en wilden ook onze huurwoning graag kopen, bleek dat we dan ruim 200 euro NETTO meer betalen (dus al na aftrek van belastingaftrek e.d.) plus dat er dingen verbouwd moeten worden + dat we dan voor de kosten staan als er onderhoud nodig is...
    wij hebben besloten voorlopig te blijven huren, als we gaan kopen gaan we er qua ruimte op achteruit, of als we vergelijkbare ruimte willen, een hypotheek die veel duurder is dan de huur.
    In de toekomst zal ik ook gaan werken, tot die tijd wil ik blijven huren. als ik ook een stabiel inkomen heb, koop ik liever in 1x een ruim huis dat we ons goed kunnen veroorloven.

ik zou afwegen hoe lang je er nog wil blijven wonen (korter dan 5jr loont minder snel om te gaan kopen) en hoe stabiel je inkomsten zijn. als je nu al weet dat je inkomsten de komende jaren waarschijnlijk niet gaan veranderen, dan zou ik dat meenemen in je overweging om te gaan kopen. als je een bepaalde levensstandaard wilt die niet samen gaat met de ruimte in een huis die jullie willen, dan moet je of een stapje terug doen in luxe, of een kleiner/goedkoper huis kopen ;)

20. Lovelylonnes

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    nog goedkoper bestaat haast niet Jalea! haha!
    Tenminste, ik woon vlakbij Den bosch en daar is 2 ton echt bijna niks.
    We willen graag in een goede wijk wonen waar de kinderen kunnen opgroeien, dus voor langere tijd. Niet dat de kindjes net vriendjes hebben en dan verhuizen, dat heeft voor mij als kind echt een drama veroorzaakt.
    We zijn het er wel over eens dat het kopen word, mochten we ons huis uit moeten voordat we iets goeds nieuws hebben, gaan we tijdleijk huren.
    We kunnen bij onze woningbouwver zo een huis krijgen want we staan al 10 jaar ingeschreven en lang niet al hun huizen vallen in de sector van een max salaris...
    Eerst maar eens afwahcten wat ons huis op de huizenmarkt gaat doen!

Deel Deze Pagina