Hallo meiden! Ik heb de laatste maanden wat slecht nieuws gehad (wil er niet te veel over uitweiden, voornamelijk slecht nieuws op gezondheidsvlak in naaste en minder naaste kringen), in m'n relatie loopt het allemaal niet zo lekker, er zijn een aantal vervelende dingetjes op werkvlak gebeurd en ik zit nog steeds met een aantal dingen van vroeger te kampen die steeds terugkomen, vooral als ik me slecht voel. Ik ben niet depressief, maar merk wel dat ik de laatste tijd veel negatiever denk, en veel sneller overstuur raak. Heb ook veel vaker nachtmerries en val sowieso heel moeilijk in slaap-pieker heel veel. Ik wil er dus graag met iemand over gaan praten (al geef ik het niet graag toe). Ik heb er helegaar geen verstand van, dus weten jullie misschien met wat voor iemand ik het beste kan praten? Een psycholoog, therapeut,...? Of moet ik me door m'n ha door laten verwijzen ofzo? Ik schuif het ook steeds voor me uit pfff...maar gisteren hoorde ik dat de vriendin van m'n tante zo snel achteruit gaat ineens dat ze heel de familie nog een keer wil zien, zo snel mogelijk...toen kreeg ik toch even een knal. Op één op andere manier voel ik me ook schuldig, ik heb het gevoel dat ik maar 'flauw doe' snappen jullie wel? Maar ik begin me steeds negatiever te voelen, en wil er dus ook nu iets aan doen... Kan iemand me helpen? Liefs!
Wat vervelend voor je! Maar wat knap dat je zelf aan de bel trekt en hulp wil zoeken. Het advies wat ik je wil geven is eens langs je huisarts te gaan en daar te bespreken wat voor jou de beste weg is (psycholoog, psychotherapeut). Neem de tijd, loop jezelf niet voorbij. Heel veel sterkte met alles!
Ik heb zelf wel een depressie gehad en heb bijna 3 jaar bij een psycholoog gelopen, maar dat kwam omdat ik er veels te laat bij was.. echt geen aanrader, ik was een hoopje ellende.. Het beste is om idd eerst langs de huisarts te gaan, voelt het 1e gesprek met je psycholoog niet goed, zoek dan een ander anders heb je er nog niets aan. Het grote verschil is dat een psychiater medicijnen kan voorschrijven en een psycholoog niet, het is dan wel handig om bij een praktijk te zitten waar zowel een psycholoog als een psychiater zit. Heb zelf 6mnd efexor gehad, heb er wel baat bij gehad, heb trouwens ook veel geleerd van deze periode, dus elk nadeel... succes meid, goed dat je op tijd aan de bel trekt..
Ik ben via de huisarts doorgestuurd naar een tussenpersoon. Met hem had ik 5 gesprekken en hij keek dan wie en welke vorm van hulp het beste bij mij zou passen. Vervolgens kreeg ik een lijst mee met mensen die hij aanraadde om te bellen. Is uiteindelijk een psycho-therapeut geworden die ook EMDR toe kon passen. Heeft mij heel goed geholpen. Succes en goed dat je ermee aan de slag gaat!
Ik heb bij de HA gewoon wat nummers gekregen van psychologen... Ook ik heb geen depressie ofzo alleen door al te praten zit ik beter in mijn vel! Zou wel even goed kijken bij wie je wilt via internet ofzo... Mij hebben ze toen heel raar (stomme ha) naar een vrouw gestuurd die nog niet eens haar diploma's had en niet door de verzekering gedekt werd... Ik heel mijn verhaal daar gedaan kom ik daar na het gesprek pas achter...Das dus een tip van mij!
je krijgt een intake gesprek en dan wordt er gekeken wat voor jou de beste hulp is. je kan beginnen met naar de huisarts te gaan die je dan doorverwijst naar een instantie. je kan tegenwoordig ook een vrijgevestigde psygoloog/psygiater bezoeken als je dat liever doet. dat hebben wij de laatste keer voor onderzoeken van onze middelste zoon gedaan en dat beviel prima. de wachtlijsten zijn daar veel minder lang. ga eerst maar eens naar de huisarts die zal je wel een richting wijzen als het goed is. ( je hebt een verwijzingsbrief van hem nodig om het vergoed te krijgen ook) veel sterkte.
@Blup; thanx! Meiden, ik heb besloten om eerst even een afspraak met de maatschappelijk werkster van mijn werk te maken. Heb al een paar keer contact met haar gehad, en dat was heel fijn. En ik herinner me nu dat zij er ook over gesproken heeft mij door te verwijzen, mocht dat nodig zijn. Ik weet niet of het dan vergoed wordt, maar het was sowieso aan 'sociaal tarief'.(ivm schuldbemiddeling)