Lieve dames, ik ben nu een kleine 5 a 6 weken zwanger. Ik weet sinds januari dit jaar dat ik de ziekte van Bechterew heb. Dat is even grof uitgelegd ontstekingen / reuma in het bekken. Deze ziekte / reuma schijn ik al jaren te hebben. Ik ben dus reuma patiënt. Ook heb ik fibromyalgie. Ook een vorm van reuma. Voor de Bechterew gebruik ik medicatie. Het medicijn cimzia/ certolizumab pegol. De reumatoloog geeft aan dat dit het enige middel is wat zou kunnen bij een zwangerschap mbt mijn ziekte. maar geeft daarbij aan dat er nog te weinig over bekend is over eventuele gevolgen mbt gevolgen voor de baby omdat het een vrij “nieuw” medicijn is. In de bijsluiter staat dat ik een verhoogde kans heb op een miskraam. De gyn heeft aangegeven dat hij mij liever stabiel heeft met medicatie dan onstabiel zonder medicatie. Ik twijfel zo over het doorgebruiken van de medicatie. Zijn er meer dames met reuma zwanger en gebruiken jullie dan wel of niet medicatie? Of zijn er meer dames/ zwangeren die ook cimzia gebruiken? En dan met name tijdens de zwangerschap? Of wat zouden jullie doen? Stoppen of doorgaan met medicatie? Etc.
Hier nog iemand met reuma en zwanger. Heb RA. En vaak zie je dat het tijdens de zwangerschap rustig wordt wat betreft de reuma. Ik ben zelf al een paar weken aan het rommelen omdat het juist heel actief werd. Ik gebruik mijn humira door en zit momenteel op 20 mg prednison per dag. Reuma begint na 3 weken prednison 20 mg eindelijk rustiger te worden dus hoop weer af te kunnen bouwen. Ook hier zegt de gynaecoloog liever met medicatie en een rustige zwangerschap dan dat je lijf alle energie naar de reuma doet en de zwangerschap in gevaar komt. Bij mij in de bijsluiter staat niet gebruiken tijdens de zwangerschap. Dit schrok mij ook af en heb goed overlegd met de reumatoloog en de gynaecoloog, maar die gaven aan dat het kan. Ivm de humira krijg ik met 20 weken een guo ipv een reguliere 20 weken echo en een aantal extra groeiecho’s ivm het prednisongebruik. Tijdens de bevalling moet ik mogelijk ook prednison krijgen. Op facebook ben ik lid van een groep mensen met reuma en heb daar ook ervaringen gevraagd. Mocht je nog vragen hebben dan laat maar weten. En gefeliciteerd met je zwangerschap.