Competentiegericht leren (spw)

Discussie in 'De lounge' gestart door Femmetje, 27 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Hoi meiden, hoop niet dat ik als dom over kom hoor...Maar ik wil een opleiding SPW doen. Heb al bij diverse opleidingscentra gekeken. (zit aan een thuisstudie te denken) Maar nu las ik op sommige sites dat als je je snel aanmeld nog met de 'gewone' opleiding kan beginnen, omdat vanaf volgend jaar bij spw alles competentiegericht gaat worden. Nu heb ik wat gegoogled maar wordt niet echt veel wijzer, dus mijn vraag is waar zit m nu dat grootste verschil in tussen de 'normale' spw van nu en het competentiegerichte?

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.072
    2.214
    113
    Brabant
    nee hoor, helemaal geen domme vraag!!!
    Ik heb geen spw gedaan, maar begeleid wel stagiaires en heb zelf ook competentie gericht gehad!
    Dus...

Vroegah: Je volgde bepaalde vakken en sloot die af met tentamens en examens. stond je gemiddeld een 6, dan was je geslaagd en ging je het werkveld in.
    Nu: moet je aan bepaalde competenties voldoen om te slagen / over te gaan. Die competenties zijn verweven tussen de theorie (school) en de praktijk (stage). Wat je ervan merkt is dat je niet meer de ouderwetse vakken hebt, je minder klassikaal onderwijs hebt (dus een leraar die je van alles vertelt), je meer opdrachten moet maken en je stages anders invult (qua leerdoelen en aftekenen van je leerdoelen etc).

Als je het eenmaal door hebt, dan komt het helemaal goed. Niks schokkends. het is vooral voor de mensen die halverwege moesten switchen lastig en voor mensen die net de eerste groep zijn die ermee moeten werken.
    Oja, spw bestaat op sommige roc's al niet meer, heeft het een andere naam. (voor het geval je het niet kunt vinden he...)

Succes!!! als het niet duidelijk is, of je nog andere vragen hebt, dan horen we het wel!

3. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    ik had met mijn opleiding (geen spw hoor) ook net geen competentiegericht onderwijs; waren er wel t laatste jaar een heel klein beetje mee bezig om dat ze op school aan t voorbereiden waren op de overgang...maar als je kan kiezen zou ik nog lekker voor de ouderwetse methode gaan; vond het zelf wat makkelijker qua opdrachten enzo (met mijn opleiding dan) je moet ook assesments gaan behalen met competentiegericht onderwijs...en gewoon een heleboel meer puntenjes voor in de praktijk die je moet laten aftekenen met meer toetsmomenten...maar ik zeg je dat was in mijn opleiding zo ik weet niet of dat ook voor sph/spw geldt...

4. Xmas06

Xmas06 Niet meer actief

Ik doe nu ook de competentie gerichte opleiding en het is inderdaad zoals taliaa hem beschrijft.
    Ik moet wel zeggen dat deze vorm wel pittig is! Maar ik doe hem ook in één jaar, dus misschien daarom!

Bij ons is de naam al veranderd, van SPW3 naar SAW PW3!

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Waarschijnlijk moet je een persoonlijk ontwikkelingsplan schrijven, waarin je voor jezelf doelen stelt t.a.v. de verschillende competenties die de opleiding beschrijft.
    Misschien wel lastiger, maar zeker beter omdat je nu echt gaat werken aan je eigen ontwikkelpunten en dus minder tijd kwijt bent aan dingen waar je al goed in bent.

6. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Ik doe verzorgende competentie gericht leren en als ik mocht kiezen dan koos ik voor de oudere methode. Wij zijn de eerste nu op school die met deze methode werken dus werkelijk alles gaat mis en niemand weet er genoeg van..

7. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Toch wel een groot verschil dus als ik zo de reacties lees.
    @ taliaa, ik lees dat jij ook stagiares begeleid. Hou je ook gesprekken met stagiares die een stageplaats zoeken? En op welke soort vragen kan ik dan rekenen? Ik heb donderdag namelijk een gesprek met de directeur en adjunt directeur voor een betaalde stageplaats. Ik was al op kennismakingsgesprek geweest voor een onbetaalde plaats, maar nu kreeg ik een mail of ik op sollicitatiegesprek wou komen voor een betaalde plaats. Maar wil me hier een beetje op voorbereiden, maar het lijkt me niet logisch dat ik dezelfde vragen zou krijgen als op een gewoon sollicitatiegesprek, dit omdat ik echt nog moet beginnen met de opleiding en dus nog niet zoveel weet.

@eleni, mag ik vragen waar jij de opleiding doet in 1 jaar? Doe je dan werken+leren (bbl) Want ik las dat ze bij Capabel onderwijs ook spw 3 kinderleidster aanbieden dan ga je 1 dag in de week naar school en loop je 2 dagen stage en dan kan je het ook in 1 jaar halen.
    Dat zou voor mij met mijn 2 kleine kinderen ook wel heel goed te combineren zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

8. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Vanaf 2010 zullen er geen "gewone" opleidingen meet bestaan, dan is alles competentiegericht!

9. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.082
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik zou als ik jou was voor competentiegericht kiezen. Ik begeleid zowel stagiaires van spw als sph... en wanneer ze competentiegerichte opdrachten uitvoeren dan is dit meer afgestemd op je eigen kunnen en makkelijker aan te passen in het werkveld omdat je min of meer zelf je opdracht verzint/bepaald. Oude methode is vooral veel voorkouwen en dus wel gemakkelijker,.. maar ik neem aan dat je naar school gaat om ook daadwerkelijk iets te leren?

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.072
    2.214
    113
    Brabant
    @ femmetje, bij watvoor werkplek heb je gesolliciteerd?
    Ik houd geen gesprekken met stagiaires die een plek zoeken, dat doet bij ons opleidingen. maar ik heb wel in de gewone sollicitatiecommissie gezeten...

11. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Hoi, het gaat om een bbl plaats op een peuterspeelzaal.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.072
    2.214
    113
    Brabant
    ah.
    Kijk je kunt zelf natuurlijk al een hele hoop vragen bedenken:)
    zoals waarom wil je dat? (dus denk van te voren goed na over hoe jij dat werk ziet, vraag evt iemand die er werkt naar ervaringen? dagindeling etc).
    Motiveer je keuze om een opleiding te gaan doen!
    Vragen of zwanger worden/zijn mogen ze niet stellen, hier hoef je dus ook geen antwoord op te geven.
    Wat je ook doet, zorg dat je je zelf niet tegen spreekt!
    Geef duidelijk aan waarom jij de allerbeste stagiaire gaat worden;) Motivatie, werkhouding, enthousiasme, omgaan met feedback..

Ehm, dat zijn even dingen die me te binnen schieten. als je nog vragen hebt...:)

13. natjuh026

natjuh026 Bekend lid

4 jan 2008
    796
    0
    0
    pm
    omg arnhem
    ik heb ook de opleiding spw gedaan. Deze heb ik ook competentie gericht gedaan. Ik vond dit veel fijner. Je hoeft niet hele dagen naar school en zo. Ik liep 4 dagen stage en ging 1 dag naar school. nee dit was geen bbl opleiding maar gewoon bol. Door mijn vorige opleidingen kon ik een aantal vakken al meteen afsluiten. Scheelde een hele hoop. Normaal duurde de opleiding 3 a 4 jaar en ik heb het gedaan in 1 jaar. Had ook in een half jaar gekunt als ik niet z'n kl*te eerste stage had gehad. Ik vond het veel fijner om alles op de werkvloer te leren dan alles uit boeken is heel anders.

Deel Deze Pagina