Ik werk als gastouder en nu vroeg de moeder van een klasgenootje of ik het meisje kan opvangen als hun vaste opvang niet kan. Is dus incidenteel, juli 1 middag en september 3 middagen. Daar wil ik mijn gewone uurtarief voor vragen. Maar nu vroeg ze ook of het meisje elke vrijdagmiddag met ons mee uit school kan rijden, school van de oudste en klasgenootje is 14u uit, maar onze andere 2 kinderen zitten op een andere school en zijn 14.45u uit. Ik heb de verantwoordelijkheid voor het meisje van (ongeveer) 14-15u. Nu vroeg moeder wat ik wilde hebben voor die vrijdagmiddagen. Maar ik weet het niet zo goed. Aan de ene kant denk ik, ik moet toch fietsen, één meer of minder maakt niet uit en voelt het heel erg krenterig of zo om er geld voor te krijgen. Aan de andere kant is het ook fijn om het zakelijk te houden, zodat het duidelijk is en het wellicht gedoe voorkomt en wel wat te rekenen. Maar ik vind het lastig om er een bedrag op te zetten. Wat zouden jullie doen?
Aangezien het je werk is, zou ik het inderdaad ook 'zakelijk' houden. Niet om moeilijk te doen, maar om het gewoon duidelijk te houden. Kun je niet gewoon 1 uur per week in rekening brengen?
Is het meisje bevriend met jouw kind? Vindt jouw kind het leuk als het meisje mee fietst? Heb je verder een connectie met die ouders? Dat zou voor mij meespelen. Is bovenstaande allemaal niet het geval zou ik mijn vaste tarief ervoor rekenen. En anders zou ik vragen aan de mensen wat zij willen, of ze het als vriendendienst willen zien, wat zou betekenen dat ze mee kan fietsen als ik er zelf ben en ik dus een seintje geef wanneer ik een keer niet naar school ga en de verantwoordelijkheid verder bij ouders blijft. Of dat ze het als een zakelijke overeenkomst willen zien, waarbij ik de verantwoordelijkheid echt op me neem en ik mijn tarief gewoon reken.