Ik werk als gastouder en nu vroeg de moeder van een klasgenootje of ik het meisje kan opvangen als hun vaste opvang niet kan. Is dus incidenteel, juli 1 middag en september 3 middagen. Daar wil ik mijn gewone uurtarief voor vragen. Maar nu vroeg ze ook of het meisje elke vrijdagmiddag met ons mee uit school kan rijden, school van de oudste en klasgenootje is 14u uit, maar onze andere 2 kinderen zitten op een andere school en zijn 14.45u uit. Ik heb de verantwoordelijkheid voor het meisje van (ongeveer) 14-15u. Nu vroeg moeder wat ik wilde hebben voor die vrijdagmiddagen. Maar ik weet het niet zo goed. Aan de ene kant denk ik, ik moet toch fietsen, één meer of minder maakt niet uit en voelt het heel erg krenterig of zo om er geld voor te krijgen. Aan de andere kant is het ook fijn om het zakelijk te houden, zodat het duidelijk is en het wellicht gedoe voorkomt en wel wat te rekenen. Maar ik vind het lastig om er een bedrag op te zetten. Wat zouden jullie doen?
Aangezien het je werk is, zou ik het inderdaad ook 'zakelijk' houden. Niet om moeilijk te doen, maar om het gewoon duidelijk te houden. Kun je niet gewoon 1 uur per week in rekening brengen?
Is het meisje bevriend met jouw kind? Vindt jouw kind het leuk als het meisje mee fietst? Heb je verder een connectie met die ouders? Dat zou voor mij meespelen. Is bovenstaande allemaal niet het geval zou ik mijn vaste tarief ervoor rekenen. En anders zou ik vragen aan de mensen wat zij willen, of ze het als vriendendienst willen zien, wat zou betekenen dat ze mee kan fietsen als ik er zelf ben en ik dus een seintje geef wanneer ik een keer niet naar school ga en de verantwoordelijkheid verder bij ouders blijft. Of dat ze het als een zakelijke overeenkomst willen zien, waarbij ik de verantwoordelijkheid echt op me neem en ik mijn tarief gewoon reken.
daar zou ik uurtarief voor rekenen. maar ik zou ook even vragen hoe ze dat dan denkt te doen als haar dochter wil afspreken enzo, want dan moet jij dat daar ter plekke allemaal regelen. lijkt me ook niet echt fijn. of mag ze die dag niet afspreken dan is het natuurlijk duidelijk. je mag trouwens ook gewoon nee zeggen. ik weet niet of het normaal je "vrije" dag is. misschien heb je dan ook wel afspraken of andere dingen waar je zelf tijd voor wil nemen. en niet altijd behoefte aan een extra kind...
Dat zou ook aan mijn kind liggen, hoe staat je kind er tegenover. Kan me voorstellen dat je kind er tegen aan zou zien als het b.v om een kind gaat waarbij het contact niet leuk verloopt. In zo'n geval zou het voor mij een reden zijn om nee te zeggen. Is het contact tussen de kinderen redelijk dan zou ik het wel zakelijk houden mocht het gaan om de beste vriendinnen (maar dat haal ik nu niet echt uit je verhaal) dan zou ik overleggen met de andere ouder wat hun ervan verwachten. En aan de hand daarvan besluiten of het om een vriendendienst of iets zakelijks gaat. Persoonlijk vind ik een vriendendienst horen bij iemand waarmee je ook daadwerkelijk vrienden bent.
Als de meiden goed metelkaar omgaan, komt het dan ook weleens voor dat je dochter daarheen gaat als jij iets hebt? Want dan lijkt het me lastig worden, dan moet je elkaar tikkies gaan sturen Wij vangen in vakanties en op studiedagen regelmatig een vriendje op. Maar daar staat ook tegenover dat we altijd een lift naar training kunnen krijgen bijvoorbeeld als het regent en man heeft de auto mee. Dat maakt het verschil voor mij dat het een vriendendienst is; of het wederzijds zou kunnen zijn, want vrienden helpen elkaar waar dat kan. (hoeft niet perse 50/50 op een weegschaal natuurlijk)
Precies wat ze hier ook zeggen. Zijn het vriendinnen zou het voor mij een ander verhaal zijn dan puur klasgenoten. Is het ook je werkdag? De ouders weten dat ze dan laat terug is omdat je eerst nog naar de andere school moet? Het is dan puur alleen van school naar huis brengen?
Ik zou persoonlijk me helemaal niet vast willen leggen voor maar 1 uur werk... Heb je daar zelf over nagedacht of je dat wel wil? Want stel dat je alles oudste een speelafspraak hebben die middag dan hoef je alleen nog maar voor dat kind naar school terwijl je anders gewoon vrij zou zijn tot 2:45
Of als je kind bv ziek is, dan moet je wel het klasgenootje gaan halen. Ik zou dat ook niet doen eigenlijk…
Onze oudste zit op speciaal onderwijs, veel andere kinderen komen met de taxi, dus een onverwachte speelafspraak zit er niet in. En omdat onze tweede (en straks ook derde) op een andere school zit, 5 minuten afstand van de school vd oudste, moet ik toch die kant op. Ik heb het vorige week nog wel overlegd met het gastouderbureau, deze week overleggen de ouders nog even, of ze wel/niet het gastouderbureau ertussen doen. Voelt voor mij toch wat zakelijker en op de lange termijn minder gedoe te geven.