Natuurlijk kan dat altijd gebeuren, dat snap ik. Maar in jouw geval, zoals je al hebt uitgelegd, heb je dus strategieën voor jezelf ontwikkeld om te voorkomen dat je te laat komt. Dat is al heel fijn, en dan zal denk ik niemand het je kwalijk nemen als het toch een keer gebeurt. Zo ben ik ooit eens te laat gekomen voor een tentamen: ik zat in de trein (reistijd 40 minuten) met een uur speling, moest er ineens een bom worden ontmanteld op het traject... Je mocht bij het tentamen nog naar binnen als er niemand naar buiten was gegaan en het eerste halfuur (of uur, dat weet ik niet meer precies) mocht er niemand naar buiten. Ik kwam echt twee minuten voor die tijd aan en kon nog net meedoen. Ik heb nog nooit zo snel geschreven volgens mij! O ja, en een andere keer dat er ineens helemaal geen treinen meer reden: auto geregeld (vóór het mobiele tijdperk, dus mazzel dat ik iemand kon bereiken), met de bus naar die auto, met de auto naar de tentamenzaal en gewoon nog op tijd. Ik neurotisch? Hoe kom je erbij?
Heel eerlijk ik ken maar weinig mensen die op tijd zijn ... ik haat het dus ik ben altijd op tijd (of er moet echt iets gebeuren waar ik niet aan kon doen. Ooit eens 2 uur op iemand zitten wachten die heeft dat echt wel te horen gekregen van me ... net of mijn tijd er niet toe doet. Had ook nog eens niet echt een reden .... woest was ik ... Spreek dan niet af als het je allemaal niet zo deert. Ik heb ook altijd dat mensen afspraken verzetten ... heel irritant ... dat hoor ik dan een half uur of zo van te voren ... dus ben al regelmatig alleen gaan eten of naar de bios of zo ...
Oh vreselijk is dat !!!!!! Ben ook eens voor een examen 2 uur van te voren vertrokken (Breda-Den Haag dus in principe een uur rijden) dus had een uur speling voor evt. file.. mee dat ik de snelweg op rij sta ik al vast... omg.. heb er 3(!!!!!!!) uur over gedaan toen om bij die school aan te komen, WAT een drama Eerste examen gemist, godzijdank mocht ik die als allerlaatste alsnog maken... jezus.... wil je graag op tijd zijn, lukt het nog niet.
Oh ja vreselijk! Een vriendin van mij is bijna altijd minimaal een half uur te laat. Heb ik me gehaast om op tijd klaar te zijn, zit ik klaar en krijg ik een app: "ik rijd nu door". Is een half uur rijden!
Heel onprettig, mensen die te laat komen en als ik zelf eens te laat ben. Ik merk ook dat ik het vaak persoonlijk op vat, als dat mensen mij niet belangrijk vinden en ik denk dat dat niet zo is, want vaak zijn die mensen overal te laat. Maar goed, zelf kom ik ook wel eens te laat. In mn eentje eigenlijk niet snel. Met de kinderen gebeurt het wel eens. Ik probeer er wel aan te werken, want het is een naar gevoel. Vaak komt het door te lang doorgaan met huishoudelijke klussen, voor schooltijd nog perse iets aan kant willen hebben terwijl dat ook daarna kan enz.
Kom niet met regelmaat te laat hoor, maar vaak wel dat ik me moet haasten omdat ik (keurig op tijd) ga vertrekken en er dan nog achter kom dat de jongste het 1 minuut geleden het heeft gepresteerd om de luier vol te maken. Het is niet wenselijk om overal te vroeg te komen. Deuren van school openen pas om 8.15 uur. Als ik om 8.00 uur de deur uit ga sta ik dus voor een dichte deur. Ik pas ervoor om met regen of kou buiten te moeten wachten met een kleuter en peuter.
Ik denk inderdaad dat je dat (in het gros van de gevallen) niet persoonlijk moet opvatten hoor. Zelf ben ik (privé) ook eerder een ‘te laat komer’ dan een ‘te vroeg komer’ (ik heb het dan niet over een uur te laat ofzo & ook niet over uitjes waarbij op tijd komen doorgaans echt belangrijk is, bv. bij een concert) en dat wil in mijn geval écht niets zeggen over de band die ik met de mensen heb. Integendeel zelfs: met sommige mensen heb ik zo’n goede band dat we van elkaar weten dat het leven soms pokkedruk kan zijn en dat we het elkaar echt niet kwalijk nemen als het één en ander een beetje uitloopt. Dan laat ik het aan de ander weten of andersom en dan zeggen we naar elkaar toe ‘doe maar rustig’. Het is net bij mensen die iets verder van me af staan dat ik minder ‘chil’ ben. Bij m’n beste vrienden (of dichte familie) gaat het er gewoon gemoedelijk aan toe & dat is fijn. Of soms wil ik net m’n appreciatie tonen door een attentie mee te nemen & heb ook wel al eens voorgehad dat het in de winkel dan drukker was dan dat ik op voorhand had gedacht. Of periodes dat ik wat minder goed in m’n vel zit, dan kan het ‘klaarmaken’ ook al eens wat langer duren En dat heeft dan niets te maken met wat ik van de ander vind (ook hier weer vaak integendeel zelfs), vooral met wat ik op dat moment van mezelf vind Om maar te zeggen, te laat komen kan aan heel uiteenlopende redenen liggen die volgens mij meestal niét reflectie zijn van een ‘negatief’ gevoel t.o.v. de persoon waarmee je afspreekt... Al zullen er uitzonderingen bestaan, dat snap ik. Maar toch... als ik kijk naar mezelf én naar de mensen rondom mij... ik denk dat je je dan echt niet te veel zorgen moet maken over hoe belangrijk of onbelangrijk de te laatkomer jou mogelijk vindt. Denk dat andere zaken daar veel meer over zeggen (komt het initiatief tot contact bv. van 1 of van 2 kanten, is de persoon er alleen bij leuke momenten of denkt die ook aan jou in ‘moeilijkere’ periodes,...). Ik ga er wel vanuit dat het ‘te laat komen’ dan wel met een zeker respect gebeurt natuurlijk (niet extreem veel te laat komen zonder iets te laten weten of, zoals ik hier soms zag voorbij komen, de afspraak op het moment dat deze zou moeten beginnen gewoon nog afzeggen).
Grappig, ik vind het stiekem altijd wel fijn wanneer mensen afzeggen. Vorige keer zou ik met de buurvrouw ergens heen. Ze was al laat toen ik een berichtje kreeg dat ze het niet ging halen. Ik krijg dan meteen een gevoel van vrijheid en heb die middag ingevuld zoals ik zelf wilde en heb toen uiteindelijk evengoed een leuke middag gehad!
Ik begrijp je helemaal en ook ik heb na dat het weer eens verzet is of gewoon niet op komen dagen ook wel een leuke tijd maar als het eigenlijk altijd is (zeg maar 98%) van mijn afspraken vind ik het erg vervelend worden. Ik heb het hier ook wel eens gevraagd of men het ook zo vaak meemaakt. Zelfs mijn man valt het op. Ook via via te horen gekregen dat ik te ver woon ... 30 min is dus ver ... inderdaad wel om zo aan te waaien maar om een afspraak te maken en gewoon de auto te pakken vind ik het persoonlijk zelf erg meevallen.