structureel uren tekort komen

Discussie in 'De lounge' gestart door BLiS, 26 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Ik werk ook in de wijk.
    Bij ons wordt 4 uur geteld per dienst, de bereikbare dienst gaat eerder in en eindigt later. De uren staan dus niet ingepland in het rooster, dus als er geen ongeplande zorg is, kom ik niks te kort en zowel, dan heb ik overuren.

Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk altijd overwerk.
    Bij ons is het wel eigen verantwoordelijkheid om uren die niet staan ingepland, bv door afzeggen van clienten, zelf in te vullen. Er is eigenlijk altijd wat te doen.
    Ik sta per periode een dienst te weinig ingepland, zodat mijn overwerk nog binnen mijn contracturen valt.

Succes ermee, want van 120min uren zou ik echt wakker liggen:(

2. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Kijk even in he cao want wachtdienst zou je volledig door betaald moeten krijgen.

3. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @taliaa; Maar ik begrijp dat jij voornamelijk overdag werkt?
    Of ook in de avonden?
    Die min-uren houden me wel alert zeg maar, telkens weer als mijn loonstrook binnen komt dan kijk ik wat de huidige stand is en elke periode wordt ik er niet vrolijker van.
    Ik zag nu dat ik wel 0.19u erop vooruit ben gegaan...jaja het schiet op *zucht* :(

4. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Dit is wat ik heb gevonden over de bereikbaarheidsdiensten:

3. Bereikbaarheidsdienst:
    een aaneengesloten periode van ten hoogste 24 uren waarin de werknemer, zo nodig naast het verrichten van de bedongen arbeid, verplicht is om bereikbaar te zijn om op oproep zo spoedig mogelijk de bedongen arbeid te verrichten.

Bereikbaarheidsdienst: een aaneengesloten periode van ten hoogste 24 uren waarin de werknemer, zo nodig naast het verrichten van de bedongen arbeid, verplicht is om bereikbaar te zijn om op oproep zo spoedig mogelijk de bedongen arbeid te verrichten.

Artikel 5.13 Bereikbaarheidsdienst
    De vergoeding voor bereikbaarheidsdienst, als bedoeld in artikel 5.2 lid 1, wordt als volgt vastgesteld:
    1. De werknemer die zich bereikbaar houdt ontvangt daarvoor een compensatie in vrije tijd. Deze compensatie bedraagt:
    - voor elk vol etmaal op maandag tot en met vrijdag: 1,5 uur;
    - voor elk vol etmaal op zaterdagen, zondagen, feest- en gedenkdagen: 3 uren.
    2. Indien gedurende minder dan 12 uur bereikbaarheidsdienst wordt opgedragen, wordt de compensatie naar
    evenredigheid van het aantal uren vastgesteld.
    3. Indien de werknemer zelf bij cliënten spoedopdrachten uitvoert, wordt dit aangemerkt als overwerk en vindt
    vergoeding plaats conform het gestelde in artikelen 5.11 tot en met 5.11.5.
    4. Op verzoek van de werknemer wordt de in lid 1 genoemde compensatie in vrije tijd vervangen door een bruto
    financiële vergoeding op basis van het voor de werknemer geldende uurloon.

5. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik heb precies hetzelfde, ik heb een contract voor 7,5 nachtdiensten per maand maar ik sta maar 6 op het rooster. Die andere 1,5 gebruiken ze bijvoorbeeld bij ziekte en vervanging.
    Toen ik dit contract tekende had ik al mijn vraagtekens en ik sta nu ook behoorlijk in de min. Zoals ik het heb begrepen worden de min uren over een bepaalde periode ook kwijtgescholden, het is het probleem van de werkgever dat hij dit contract aangeboden heeft en als er geen mogelijkheid is om die te werken dan kan ik er niks aan doen.
    Ik werk trouwens ook bij de thuiszorg.

6. zustertje

zustertje Niet meer actief

Bij onze instelling niet hebben wij een tijdje terug voor gekeken

7. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Dat is balen dat het per instelling zo kan verschillen.

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Nee hoor, cao vvt wordt bereikbare dienst voor thuiszorg niet betaald, slechts 3,5 min per uur of 7 min in ort.

Nee, ik werk geen hele dagen meer. Nu 7 ochtenden en 4 avonden per periode.

9. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik ga er vanavond eens even voor zitten samen met mijn man.
    Kijken wat de rechten en plichten zijn van de werkgever en werknemer, misschien zie ik nog iets over het hoofd.
    Bedankt voor jullie tips :)

10. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Wat ik niet snap is dat je er nu pas achter komt. Ik ben zelf roosteraar, en ik probeer altijd iedereen zo gelijk mogelijk de diensten te verdelen, zodat iedereen een aantal min uren heeft zodat dit meteen inval snel op gevangen is. En als ik teveel uren overhou per team dan trek ik aan de bel bij de leidinggevende dat de contracten te groot zijn en de minuten op beginnen te lopen. En krijgen jullie niet per maand een uren overzicht hoe je er voor staat? Dan kun jezelf eerder aan de bel trekken.

11. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw

Ik kom er niet nu pas achter, dat was een x aantal maanden terug.
    Toen heb ik het zelf aan moeten kaarten want mijn leidinggevende heeft er destijds niks van gezegd. Toen bleek ik al 90u in de min te staan.
    Ik heb toen extra diensten gewerkt waar ik kon maar nog kwam ik niet aan mijn uren. Daarom leek het mij wijzer in uren achteruit te gaan qua contract. Dit in overleg.
    Mijn leidinggevende lijkt er niet mee te zitten want ik hoor niks over extra diensten die ze open heeft staan, een overzicht qua uren krijgen we niet.

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Een gesprek staat gepland deze week, ik ben heel benieuwd wat de concrete regels zijn.

Ik heb alvast een brief klaar staan om evt. naar HRM te versturen.

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij wil ik u mededelen dat ik altijd beschikbaar ben geweest en blijf voor het verrichten van arbeid. Derhalve zijn de huidige min-uren niet terecht en zie ik deze per 1 januari 2013 ongedaan gemaakt. Deze zijn immers onterecht opgevoerd daar mij geen additionele arbeidsuren zijn aangeboden. Vanzelfsprekend zullen deze min-uren mij niet aangerekend worden, nog inhouding plaatsvinden, bij verlating van uw organisatie.

In afwachting van uw reactie verblijf ik,

Hoogachtend,

Of is dit too much?

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant

Nouja, zie bovem;)

14. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @Taliaa; dank :)

15. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ik ken het probleem.
    Ik heb tijden om mijn uren gevochten in de thuiszorg, totdat ze dachten we plannen haar wel dagen in de week in ( gemid.. 32 uur per week) dan kan ze niet meer zeuren ;)
    Hier was ik dan ook weer gauw klaar mee kan je begrijpen.

Wat ik toen heb uitgezocht is:
    Hun bieden en gaan een contract aan voor 24 uur. DWZ dat je gemiddeld 24 uur werkt per week, en dit verdeeld over 3 maanden. Dus ongeveer 16 weken.
    Mocht het na die 3 maanden niet compleet zijn qua uren, en jij gewoon je uren werkt die je moet werken, af en toe wat extra's en ook geregeld hebt aangegeven dat je veel min uren hebt hebben ze geen poot om op te staan dan enkel jou de uren kwijt te schelden.
    Je moet wel bewijs hebben van mails of brieven dat je aangeeft niet voldoende uren te draaien ondanks het rooster.
    Wij hadden ook BRD diensten en dat was van 17.00 tot volgende dag 8.00 en kregen dan ook enkel anderhalf uur.
    Enkel als je heel het weekend had dag en nacht dan pakte je 7 extra uren, dat was wel weer lekker maar je kan niks inderdaad.

?Hoop dat je er uit komt met je werkgever.
    Tis van mij 1 van de redenen geweest dat ik weer intramuraal ben gaan werken, ondanks dat ik het werk super leuk vond.
    Nu doe ik het enkel nog op afroep soms.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    TS, ik ben eigenlijk wel beniewd bij welke organisatie je werkt. Mag per pb. Ik werk ook in utrecht bij de thuiszirg. Heb een tijd terug hetzelfde gehad. Ik was toen zo dom om mn min uren aan te vullen met vakantieuren die ik nog "over" had. Totdat een collega me erop wees dat te weinig uren een probleem van de manager was en niet van mij. Het is wel je taak om het bijtijds aan te geven. En je moet natuurlijk wel op een normale manier werken. Zo had ik een collega die overal suoersnel weg was en dasrdoor veel tijd inliep en dus uren tekort kwam. een andere collega die het allemaal wel best vond en het gewoon niet meldde. Want, aan het eind van het jaar werden ze toch weer kwijtgescholden. Mw kreeg gewoon haar volle uren uitbrtaald dus vond het wel best. Die kon het dus in gaan halen met extra avonddiensten.;)

Ik heb dus een paar x aan gegeven dat ik meer werk moest hebben. Ze probeerde mij nog aan de extra avonddiensten te krijgen. No way, dan ben ik nog meer momenten per week aan het werk om aan mn uren te komen. Dus ben toen structureel kantoortijd gaan boeken bij uren tekort en gaten in mn rooster. Natuurlijk commentaar gekregen en de vraag hoe ik aan al die kantoor uren kwam. Zou niet mogen bla bla. Heb ze dus even om de oren geslagen met antwoord van de vakbond. Heb er nooit meer wat van gehoord;)
    Af en toe heb ik weer gaten in mn rooster of te weinig uren op een dag. Dan help ik ze even herinneren en krijg ik meer werk.
    Als ze geen werk hebben dan mag je het officeel op wat anders boeken of ze meten je ander vervangend werk geven. Zoals kantoorwerk of zo.

17. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Bij ons is dit Geen werk.
    Aan vullen tot een bepaalde uur.

18. zustertje

zustertje Niet meer actief

Hoe is het afgelopen DeesDees?

19. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @Droebeltje; Werk nu bij Careyn, zijn pas geleden gefuseerd.
    Jou situatie klinkt idd erg herkenbaar.

@zustertje; zie nu pas de melding van een paar reacties die ik gemist had. Sorry voor het late antwoord.

Inmiddels weer contact gezocht met mijn leidinggevende en het blijkt zo te zijn dat de min-uren binnen 3 maanden moeten zijn weggewerkt. Toen ik vroeg wat er gebeurde als ze na 3 maand nog niet weg zijn, daar kon ze mij geen antwoord op geven. Ze zou dit navragen voor me.
    Inmiddels nog niks daarover gehoord en ben zelf op onderzoek uit gegaan maar ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
    Afdeling P&O weet van niks en de ledenadministratie stuurde me ook weer door naar mijn leidinggevende.
    Inmiddels heb ik contact gezocht met de OR want hier wordt ik niet veel wijzer van helaas als niemand mij kan (wil) helpen.
    Op een reactie van de OR zit ik nu te wachten.

20. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Bel ook eventjes met de bond ;)
    Die kunnen je ook het fijne vertellen van hoe of wat..

Deel Deze Pagina