Mijn zoontje (nu 12 weken) heeft een wat lastige start gehad met onbegrepen huilen, overprikkeld en oververmoeid zijn. Gelukkig vonden we snel een oplossing in rust en regelmaat, inbakeren en een osteopaat heeft ook veel kunnen verhelpen. Mijn zoontje bleek veel last te hebben gehad van zn hoofdje en nekje tgv de vacuumpomp bevalling. Nu dit is verholpen is het een heerlijk jochie! Het inbakeren is haast afgebouwd en met de rust en regelmaat gaan we gewoon door want we merken dat hij goed gedeit op een voorspelbaar dagritme. Af en toe een uitje moet ook kunnen maar we maken het niet te gek. Meestal gaan uitjes ook wel goed en sinds kort lukt het hem om zelfs op andere plekken te slapen! Maarrrr... nu moet ik bijna weer aan het werk na mn bevallingsverlof en gaat ons zoontje binnenkort naar het KDV. Gelukkig krijgen we nog een paar wenochtenden. Ik vind het alleen zo spannend! Niet eens zo zeer om de zorg voor hem uit handen te geven maar ik ben zo "bang" dat ons zoontje daar helemaal over de zeik gaat van een andere omgeving (zonder mama), andere structuur enz. Net nu het zo goed gaat! Er is ons met de kennismaking wel verteld dat ze zoveel mogelijk onze structuur aan zullen houden. Hardstikke fijn natuurlijk maar het begint er al mee dat we m moeten wegbrengen op een tijdstip dat hij normaal altijd ligt te slapen. Dat is met de wendag zo, maar ook straks als ik weer aan het werk ga. Normaal krijgt hij meteen zn voeding na het slapen. Als hij tussendoor wakker wordt en het is nog geen etenstijd, dan blijft hij ook gewoon in zn bedje liggen. Nu moeten we m dus wakker maken, wegbrengen en moet hij ook nog eens 1,5 uur wachten op zn eten. Vlgs mij gaat t jochie er niks van snappen en is het brullen geblazen! En ALS hij dan ook nog in slaap kan vallen daar dan kom ik m weer halverwege wakker maken en ophalen... Vlgs mij is hij straks helemaal van slag! Ik weet het: ik klink waarschijnlijk als een overbezorgde moeder, maar maak me er best zorgen over. Ik wil dat ze ook zien wat voor lieffie het is en niet dat hij alleen maar ligt te huilen daar... Misschien kunnen anderen mij een hart onder de riem steken?
Meid, het komt echt wel goed. Tuurlijk is het even wennen en daar moet je de tijd voor nemen. Je bent geen overbezorgde moeder hoor. Ik snap goed dat je hier over nadenkt. Even over dat "ontbijt", dat kan je thuis toch gewoon geven als je hem (eerder) wakker maakt en uit bed haalt. Dat is toch ook structuur en duidelijkheid bieden, want op andere dagen krijgt ie ook eten als jij hem uit bed haalt. Besef van tijd heeft ie nog niet hoor. Hier slapen mijn kids ook op andere dagen langer dan op de kdv-dagen. En ik merk geen verschil. Misschien is dat bij jouw kindje wel anders hoor, maar het hoeft dus niet wil ik maar zeggen. Onze jongste is ook wat prikkelgevoeliger dan de oudste en het KDVA ging daar heel goed mee om. Bijv. stukje gaan lopen in de wandelwagen als het druk was op de groep, even in badje doen, bij zich houden ipv in de box. Ze houden idd zo veel mogelijk het schema aan van thuis.
Bedankt Vera! Het stelt me iets gerust Wel een goed idee om m vast een klein beetje voeding te geven als ik m eerder wakker maak! Ik denk dat hij dan wel rustiger naar de wendag toe gaat. Of gaf jij gewoon een hele fles 1,5 uur eerder? En liet je het voedingsritme dan opschuiven? Ben heel benieuwd of mijn zoontje eenmaal daar dan nog 1 uur/ 1,5 uur kan gaan slapen tot zn volgende voeding... wat is jouw ervaring? Kan me voorstellen dat ze daar toch minder slapen dan thuis. Klinkt als een top KDV waar ze zoveel rekening kunnen houden met de prikkelgevoeligheid van je jongste kind! Een goede reden om het daar met de intake/ wendag nog eens goed over te hebben. Hopelijk kunnen ze er dan met mijn zoontje ook rekening mee houden?!
Ik geef de kids gewoon hun eten dan. De oudste eet gewoon brood met een beker melk. De jongste krijgt dan zijn fles. Dus idd 1 uur eerder dan anders. Het ritme wordt daar dan op het kdv weer op afgestemd. Zowiezo krijgt ie al snel weer een wat ander ritme he. Als er fruit en groente bijkomt. Als ze zo klein zijn veranderd het eetschema nog best vaak. Zou me om dat eten echt geen zorgen maken. Mijn jongste slaapt idd op het kdv anders dan thuis. Maar al met al haalt ie wel zijn uren, alleen anders verdeeld zeg maar. Het is gewoon een andere omgeving, dus dat is wel logisch. Het is toch allemaal even uitproberen. En de leidsters moeten je kind natuurlijk nog goed leren kennen. Daarvoor zijn ook die wendagen. Dat is wel heel fijn.
Komt echt goed hoor, die leidsters zijn echt wel wat gewend, die vinden je baby echt niet stom als hij huilt. Sterre moest de eerste paar keren wel even wennen, maar nu heeft ze gewoon thuis haar ritme, en op het kdv haar ritme. (2 verschillende ritme's) Ik moet Sterre ook wakker maken, om 6.30 terwijl ze normaal tot 8 uur slaapt. Ze krijgt dan een schone luier, een kroel, borstvoeding, en om 7 uur is ze op het kdv, daar is ze meestal nog een half uur wakker en dan gaat ze naar bed.
Pfoe... ik moet het idee van een vast ritme echt loslaten begrijp ik. Logisch ook wel want het is daar ook gewoon anders dan thuis. Ik geef Fv en mijn zoontje krijgt meestal tussen 6-7 uur. Met de wendag moet hij er om half 10 zijn en hij zou normaal rond half 11 dan weer voeding krijgen. Zouden jullie die voeding dan splitsen en eerder geven (om 9 uur als ik m wakker moet maken) en dan om half 11 de rest? Of om 9 uur de voeding van half 11 al geven (krijgt ie niet helemaal op wrs want nog vol van de fles van 6 -7 uur) en dan vanaf 9 uur het ritme van om de 4 uur voeding? Maar dit is ook een 1 (of 2/ 3) malige wenochtend he? Als hij straks voor het echie mag dan wordt hij om ca half 9 gebracht, dan zit ik helemaal met de vraag hoe ik dat dan ga doen? de voeding van 6/7 uur rekken gaat niet lukken, een half flesje evenmin want hij heeft dan echt wel honger. Een hele fles erin en dan om 8 uur een beetje?? Of niks geven (hij heeft dan wrs nog geen trek) en dan wegbrengen en hopen dat ie daar meteen verder kan tukken? (Hem kennende lukt dat wrs niet/ al die nieuwe indrukken) Ooooowwwww ik denk wrs vrijdag dat ik me druk heb gemaakt om niks, maar voor nu...!!!!
Bij de wenochtend moet ie om half 10 er zijn en dan krijgt ie om half 11 zijn voeding. Daar hoef je dan toch niks aan te veranderen? Zijn ontbijt heeft ie dan al gehad. Hij kan idd niet doorslapen tot zijn eten om half 11, maar ja, daar kan je niks aan veranderen. Ik zou hem niet voor half 10 alweer eten geven als het niet echt nodig is. Wellicht als ie echt honger heeft zodra je aankomt op het kdv dat ze hem dan eerder wat kunnen geven. Ik denk echt dat het allemaal wel mee zal vallen hoor. Gewoon vrijdag even kijken. Zowiezo zal ie steeds meer wakker zijn naarmate hij ouder wordt en slaapt ie niet meer van voeding tot voeding zeg maar. Grote kans dat als je hem wakker maakt vrijdag dat ie dan gewoon in goede doen is en niet meteen honger heeft. En zo wel, dan geef je hem gewoon eerder en dan moeten ze op het kdv gewoon even goed kijken of ie om half 11 honger heeft. Is je zoontje nog lang wakker na een fles? En dan bedoel ik eigenlijk de ochtendfles... leg je hem meteen terug in bed of blijft hij nog wakker?
Na de ochtend fles van ca half 7 leg ik m altijd meteen weer terug en valt ie ook meteen in slaap. Na de overige flessen blijft hij een uur/ 1,5 uur wakker. Ik kijk anders vrijdag met die wendag wel even of hij echt hongerig is. Als ik het idee heb dat t wel mee valt dan breng ik m gewoon weg zonder eerst een beetje te geven. Dat kan daar idd ook nog. ben alleen bang dat als ie eenmaal wakker is daar ook niet meer gaat slapen en als hij dan echt een half uur/ of een uur wakker is dan gaat hij toch honger krijgen. Dan redt hij half 11 voor zn voeding wrs ook niet en verschuift zn hele ritme naar "ongunstig". (Komik 's avonds niet meer uit en moet hij wrs een fles extra?) Dan kan ik miss beter toch een beetje geven van te voren en hem dan zelf weer laten komen? Dilemma's, dilemma's!!
Hier ook een kindje wat 10 weken heeft gehuild en deze week voor het eerst 3 dagen naar de creche. Daar weten ze prima wat ze met hem aan moeten hij huilt gelukkig niet meer zoveel en het gaat prima en op de creche gaat het eigenlijk hetzelfde als thuis hij lacht,speelt ,slaapt en eet prima. Alleen leggen ze hem af en toe in de swing te slapen en dan is hij na een half uur wakker en niet in zijn hum dus daar heb ik wat van gezegt en schrijf het ook nog even in zijn schriftje. Gewoon vertrouwen en duidelijk maken wat je wilt en wat het ritme is. Ze hebben veel ervaring en weten goed wat te doen. Voor die kleintjes maakt het niet uit wie er voor ze zorgt (klinkt wat hard maar is wel zo) tuurlijk is mama alles maar zolang ze een kroel, fles en slaap op tijd krijgen is het vaak al goed. En even bellen als hij aan het wennen is hoe het gaat voor jezelf wel fijn. Wij horen nu van hun wat een lief en vooral vriendelijk ventje het is en ik kom ook meer tot mijzelf (ben deze week en volgende week nog thuis) want al dat huilen gaat echt in je hoofd zitten ik hoor hem nog al is hij op het kdv. Heel veel sterkte maar vooral veel plezier vind het zo lief al die grotere kindjes die er zijn en spelen en eten zo zit die van ons straks ook en willen ze niet meer mee naar huis!
Meid, je kan vrijdag het beste kijken hoe en wat, dan weet je hoe hij reageert op eerder wakker maken en kan je terplekke er naar handelen. Dat komt wel goed hoor.
Wat fijn jullie reacties! Ik moet ook leren vertrouwen op het feit dat ze daar echt wel vaker kindjes hebben gehad die niet alleen maar lachen en slapen en die wat meer sturing nodig hebben. Ik denk dat ik gewoon zn ritme aanhou zoals thuis en stel dat hij daar over de rooie gaat vanwege het tussentijds wakker maken/ het niet meteen voeding krijgen bij het wakker worden en het moeten slapen in een vreemde omgeving dan is dat eigenlijk alleen maar 'goed" want dan weten ze daar ook wat voor vlees ze in de kuip hebben en kan ik meteen zien hoe ze daarop reageren! Mn eerste reactie zou zijn: sussen die boel, desnoods met wat extra voeding, maar nu denk ik: laat het maar gebeuren... waarschijnlijk valt het allemaal wel mee? Hij gaat ook niet voor niks wennen... Ilona: had jij dat niet toen je Aaron ging wegbrengen? Dat ie van de leg was door een andere structuur? Het doet me trouwens wel goed om te horen dat het inderdaad ook niet heel veel uitmaakt wie m verzorgt als ze maar lief zijn, en als ie maar zn natje en droogje krijgt. En dat geloof ik allemaal wel!
Nee aaron bleef netjes in zijn ritme. Hij krijgt daar dus ook geen andere structuur, hij gaat naar bed wanneer hij thuis ook naar bed gaat etc. Ik heb wel duidelijk verteld aan de meiden waarom het voor hem belangrijk is en hun hebben ook alles meegekregen vanaf dag 1 dus hun weten wat er allemaal speelt. Ons kindje is echt niet de enige die meer structuur nodig heeft. 1 op de 5 kindjes die daar komt heeft dat in meerdere mate nodig dan de rest. Wees heel duidelijk en benadruk ook als ze hem geen stuctuur geven dat hij overstuur raakt en dat willen hun ook niet want dat zitten ze er zelf mee! Hier gaat het echt heel goed aaron is wel heel moe na een dagje creche maar huilt dat tussen 6 en 7 wat meer dan als hij thuis is. Maar hij slaapt er prima door hoor voor de fles van 11 uur is hij met geen 10 paarden wakker te krijgen haha. Is hij nu deze vrijdag aan het wennen? Als dat zo is veel suc-6 want is erg vreemd zonder je kindje.
Hoi! Vandaag is ons zoontje een ochtend gaan wennen en het ging goed! Ik heb me echt weer zorgen om niks gemaakt... Vanmorgen moesten we er om half 10 zijn en om 6 uur had hij zn eerste fles gehad. normaal slaapt hij tot de volgende fles (10 uur) maar hij was nu al vanaf 8 uur wakker en weigerde nog te slapen! Alsof hij het aan voelde... Toen we daar om half 10 kwamen was hij dus al redelijk moe. Hij kreeg een kwartier eerder zn flesje en lag daarna al te pitten! Normaal speelt hij nog ca een uur na het eten, nu was hij voor het eten dus al wakker geweest. Even precies andersom dan thuis. Toen ik m kwam ophalen was hij net een kwartier wakker! Ze hadden m laten liggen als ik niet was gekomen om hem op te halen. Helemaal goed dus. Er was ook een feestje op de groep vanwege een verjaardag en ze merkten dat mijn zoontje daar ietwat overprikkeld door raakte dus hebben ze m apart genomen, lekker met m gekroeld, met m gelopen, alles laten zien...hij vond t helemaal leuk! Zo fijn om te merken dat ze m zo snel door hebben en er juist op inspringen!! Ik ben helemaal opgelucht en maandag gaat hij een middag wennen van 4 uurtjes. Maar heb er alle vertrouwen in!
WAt fijn dat alles zo goed is gegaan! Wij kunnen alles wel leuk opschrijven haha maar zelf ervaren is 10x beter. Hopelijk gaat het maandag weer zo goed en heeft je zoontje het prima naar zijn zin
WAt fijn dat alles zo goed is gegaan! Wij kunnen alles wel leuk opschrijven haha maar zelf ervaren is 10x beter. Hopelijk gaat het maandag weer zo goed en heeft je zoontje het prima naar zijn zin
hier oorspronkelijk ook een huilbaby.. alleen is ze wat later naar het kdv gegaan want ze is tot een half jaar thuis gebleven. pas toen ik weer ging werken is anne naar het kdv gegaan tenslotte maar hier passen ze letterlijk het ritme gewoon aan.. je geeft dan vantevoren aan om de hoeveel uur er gegeten word. en sochtends vragen ze altijd hoe laat anne wakker is en toen ze nog flessen kreeg.. vroegen ze ook altijd hoe laat ze had gegeten zodat ze gewoon op de goede tijd eten kreeg. ook de slaapritmes werden afgepast op anne en natuurlijk werd ze langzaam maar zeker wel naar het algemene kdv-ritme gestuurd... maar het is eigenlijk altijd perfect gegaan. Alle kindjes zijn ook helemaal verliefd op de kdvjuf dus dat geeft je oo wel een fijn gevoel (onze eerste keer daar kregen we een rondleiding over 4 groepen.. en 4x hingen er kinderen aan haar been dat ze aandacht/opgetild etc wilden.. maakte ons rotgevoel toch een stuk beter ) Maar inmiddels is anne zo'n 20 maanden oud en draait op kdv-dagen 100% mee in het kdvritme kdvritme is: 9 uur fruit, half 12 eten, half 1 naar bed, max 3 uur er weer uit, half 5 koekje... en thuis gaat ze vaak om 11 uur naar bed.. gaat daarna pas eten en als je pech hebt slaapt ze echt tot 3 uur smiddags door heel ander ritme dus veel soepeler ook omdat ik gewoon thuis ben en me aanpas aan wanneer ze wakker is.. ipv vaste tijd naar bed en een max. tijdstip waarop ze er weer uit moet. maar dat gaat eigenlijk geheel vanzelf omdat op het kdv alles in hetzelfde ritme gaat voor degene die niet zo heel klein zijn gaan ze er op een gegeven moment vanzelf in mee. en thuis is gewoon een heel andere situatie.. veel rustiger dus ook meer "rust" in dr lijfje om langer te slapen. ik vond het ook maar niks.. maar ze heeft het er nu super naar haar zin. leuke kindjes, genoeg speelgoed en ook echt veel aandacht van iedereen op het kdv. en nu werk ik dus niet.. en breng ik haar toch weg.. terwijl ik me had voorgenomen haar regelmatig thuis te houden.. maar zeker met dit mooie weer WIL ze vaak niet eens naar huis omdat ze lekker op de speelplaats in de weer is met fietsjes, buggies, zandbak, stoepkrijt etc denk dat je het het beste gewoon even aan kunt kijken vrijdag.. die mensen zijn gewend dat kindjes er voor het eerst zijn he en bij ons zitten de babies bijvoorbeeld ook vaak op schoot.. of ze liggen in een box die een meter boven de grond staat zodat ze wel kunnen kijken.. maar er geen grijpgrage handjes in kunnen komen. en voor de babies die het allemaal wat druk vinden hangt er ook een hangmat waar ze juist niet kunnen zien wat er allemaal "buiten" gebeurd. er is maar 1 manier.. lekker laten wennen vrijdag en daarna goed uithoren hoe het is gegaan het valt vast reuzemee
Ik heb er nu 3 weken opzitten en ik kan alleen maar zeggen dat het echt is meegevallen! Mn zoontje haal ik vaak lachend op en hij slaapt redelijk, drinkt goed en de leidsters zijn dol op hem! Zn ritme is toch wel iets anmders dan thuis, maar niet verkeerd! Ze houden m vaak langer wakker (ca 2 / 2,5 uur ipv 1,5/ 2 uur thuis) mkaar zolang hij er goed op reageert vind ik dat helemaal niet erg. Het enige is dat hij soms wat huilerig is als ik m ophaal omdat hij dan al 2 uur wakker is en ze het zonde vinden om hem dan bv voor een kwartier naar bed te brengen terwijl ze weten dat ik m zo kom ophalen. Ook haal ik mn zoontje minder snel uit bed thuis als hij wakker wordt. Probeer ik m eerst met een tu nog in slaap te brengen wat vaak ook lukt terwijl daar halen ze m er dan uit terwijl het nog geen flestijd is, waardoor zn ritmje toch anders is. Thuis: slapen-eten-spelen-verschonen-slapen en daar wordt t dan: slapen-verschonen-spelen-eten-slapen. Maar ik heb nu niet echt het idee dat ie eronder lijdt! Daar was ik wel bang voor maar het valt dus alles mee!